Klarna och deras fantastiska avgifter

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tänkte bara dela med mig av en liten händelse som fick mig att bli lite ställd.

Jag hade köpt lite prylar från ett nätföretag som använde Klarna som hanterare av betalningen. När jag sedan fick varorna så visade det sig att Kevlarjeansen som jag beställt helt enkelt inte höll den kvalitén som jag hoppats på, så därför returnerade jag dessa. (De var alldeles för billiga så jag misstänkte redan från början att de skulle vara tvivelaktiga.)

Inga problem så långt, jag fick besked om att returen inkommit och att pengarna skulle återbetalas till mig. Jag var dock tvungen att betala hela fakturan först, trots att förfallodatum inte var förrän två veckor senare. Inga större problem med detta heller även om det borde ha varit enkelt för dem att bara skicka en ny faktura med returen avdragen.

Det som däremot slog mig som lite konstigt var att jag skulle få tillbaka 700:- från nätbutiken, men nu när jag fick beskedet från Klarna så hade den summan sjunkit till 646:-. Jag ringde upp dem och frågade varför, och fick till svar att de tar en administrativ avgift på 29:-, pga att de måste skapa en återbetalningsfaktura. Hade jag däremot returnerat hela ordern så skulle det vara avgiftsfritt. :dummer
Utöver detta tar de också en extra avgift på 25:- på alla återbetalningsärenden. Denna avgift fick jag dock veta att man alltid kan få tillbaka. :va När jag ifrågasatte varför de över huvud taget tog ut den avgiften så fick jag inget vettigt svar, jag antar att killen i kundtjänsten inte varit med och skrivit regelboken.

Jag tycker dock att det är förbannat fult att ha som standard att ta ut en avgift, och när man sedan ifrågasätter denna så får man bara till svar att "men den kan du alltid få tillbaka".
Nu står och faller min ekonomi inte med de 25:-, men givetvis sade jag åt killen att han skulle fixa tillbaka dem åt mig. Jag var dock noga med att fråga om det skulle tillkomma någon avgift på den återbetalningen, men det skulle det tydligen inte.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hade väl suttit fint med en återbetalningsavgift på den återbetalda återbetalningsavgiften?

Hade lätt varit värt 25:- bara för att få en sådan faktura :p
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Även SJ kör samma system.

På grund av något av alla tusen fel som kan inträffa kunde inte vårt tåg köra och vi hade inte tid att vänta på att det skulle fixas dagen efter så vi slängde oss i bilen och körde. Krävde tillbaka pengar för biljetten och fick tillbaka summan, men minus en jävla administrationsavgift, det är väl jag som borde fakturerat för den? Av ren princip tog jag mig böket att ringa och kräva att få bort den avgiften men det var helt döfött, om SJ måste administrera något, även sina egna fel, så tillkommer en administrationsavgift. :mad:

Avfärdade det hela med att det är ett statligt företag (eller kallar dom det "affärsdrivande verk"?) men Klarna är väl privat?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Klarna står fan i mig högt upp på topplistan på folk som skulle ställas upp mot muren och skjutas när den dagen kommer...
Det är en invecklad väg men tack vare Klarna får tjejen med jämna mellanrum brev från Kronofogden eftersom nåt företag har anlitat Klarna för fakturahanteringen. Det spelar visst ingen roll att man har adressändrat till Klarna, skatteverket, företaget i fråga samt begärt eftersändning av ens post. Det första hon ser av räkningen är när Kronofogden är inkopplad. Tack, Klarna!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför skulle någon vilja ha deras korta kredittid jämfört med MC/Visa med 45 dagar?
Sponsra storbankerna istället!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kör alltid direktbetalning om det finns, Mastercard annars. Klarna = big no no

Tar tom hellre postförskott faktiskt, tjejens dotter har haft problem med Klarna (skitsumma gick till indrivning pga adressändring)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vänta bara tills ni råkar ut för CDON och QLIRO

Råkade betala en faktura till företaget sent, och CDON har valt att utnyttja möjligheten att brassa på med en 450-kronors förseningsavgift rakt av. Inga problem tänkte jag, men då tänker jag få valuta för avgiften då den innebär att inga fler kostnader kan tillkomma för påminnelse/inkasso.

När det väl går till intrum för inkassering så lägger dom på 160:- eller nåt liknande och sedan är cirkusen igång. Tro mig, dom där 450:- kronorna fick räcka för att täcka en hel del arbetstid, brevskickande och utredningar "vi måste låta vår juridiska avdelning gå igenom er bestridan bla bla bla" stod det i brev jag fick innan dom fick backa på den felaktigt pålagda inkassoavgiften och jag betalade in förseningsavgiften något halvår för sent.

TRE är ena fula rackare också, råkade missa någon faktura där med och då stänger dom av telefonen, sedan fakturerar dom, utöver påminnelseavgift, 250:- inkl moms för att ha aktiverat abbonemanget igen.

Gott om kunder verkar dom ha, på CDON och TRE. Inte för att jag är en av dom. Längre.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det är bara kontra med en "betalningsavgift" på motsvarande summa.

Hittills har inget orkat bråka.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Våga vägra kreditgivare överlag :mad:

Krediter är ett jävulens påfund, betala direkt och se till att ingen annan tjänar pengar på att du är för lat att plocka fram kortet och pynta.
Jag har fått jävlats med massa företag där jag vill komma åt deras kundbonus men inte ha någon kredit. Bauhaus har varit värst hittills med att vägra ge ut ett kundkort utan kredit. Så där fick jag bita i det sura äpplet och ansöka om ett med lägsta kredit för att komma åt bonusen som landar på minst 20k per år.
Och det är inte det att jag har dåligt kreditvärde, tvärtom så har jag full pott men sen undviker jag också krediter i största möjliga mån...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top