Gsxr600, CBR600 eller r6.

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hej Sporthoj!

Jag skall köpa mig min första cykel nu till våren. (Tidigt ute, jag vet. :banana ) Jag går och velar vad jag skall välja på. Som topic lyder har jag tillslut kommit fram till att det är någon utav åvanstående.

Jag vill ha tips på allmäna frågor så som köregenskaper, service kostander(?) etc.

Jag letar efter årsmodellerna från 2004-2006. Hur är det med miltal, hur långt får de gått som längst? Något speciellt jag skall kolla efter när jag kollar begagnat?

All hjälp upskattas!
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det jobbigaste att serva på dessa är ventilerna (eller dyrt om man lämnar in). Honda och Suzuki har 2400mil intervaller för koll/justering, medans Yamaha har hela 4200mil och Kawasaki bara 1600mil. Kan vara något att ha i åtanke.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det jobbigaste att serva på dessa är ventilerna (eller dyrt om man lämnar in). Honda och Suzuki har 2400mil intervaller för koll/justering, medans Yamaha har hela 4200mil och Kawasaki bara 1600mil. Kan vara något att ha i åtanke.

Tack! Men detta är bara starkt rekomnderat precis som på en bil utgår jag ifrån? Jag komemr att lämna in min hoj, har inte bra koll på meck själv!

Ser att du kör gsxr själv, hur är den?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
gillar du inte att skruva känns hondan som att starkt kort. (alla kan ha tur/otur) Men i regel mycket god kvalitet. Vill du prova på bana och kanske köpa lite delar är det samma där CBR600RR och R6 finns de gott om delar=billigare och lättare att få tag på/hjälp. Bara kört CBR600 2002 och R6 2007. HOnda är gennerellt lätt körda, Jag upplevere (de R6/R1) jag har kört som mycket hårdare chassi mässigt, passar inte mig så bra som honda chassit.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack! Men detta är bara starkt rekomnderat precis som på en bil utgår jag ifrån? Jag komemr att lämna in min hoj, har inte bra koll på meck själv!

Ser att du kör gsxr själv, hur är den?

Starkt rekommenderat, tja, det är ju ingen fara om ventilerna håller sig inom spec, men när de inte gör det så blir det fort väldigt dyrt och jobbigt att laga motorn. Så, njae, det är ganska definitivt något som ska kollas.

Provsitt och provkör och välj hojen som får hjärtat att ticka mest. De är alla tre högst kompetenta sexhundror, med prestanda som du kommer behöva ett par år för att nå gränsen av.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
gillar du inte att skruva känns hondan som att starkt kort. (alla kan ha tur/otur) Men i regel mycket god kvalitet. Vill du prova på bana och kanske köpa lite delar är det samma där CBR600RR och R6 finns de gott om delar=billigare och lättare att få tag på/hjälp. Bara kört CBR600 2002 och R6 2007. HOnda är gennerellt lätt körda, Jag upplevere (de R6/R1) jag har kört som mycket hårdare chassi mässigt, passar inte mig så bra som honda chassit.

Okej! Jag tycker gsxr är snyggast, men man skanske inte bara skall gå på utsendet? ;) Jag försöker nog fåtag på en hoj där jag slipper göra så mycket, med sportsystem och så på redan.

Starkt rekommenderat, tja, det är ju ingen fara om ventilerna håller sig inom spec, men när de inte gör det så blir det fort väldigt dyrt och jobbigt att laga motorn. Så, njae, det är ganska definitivt något som ska kollas.

Provsitt och provkör och välj hojen som får hjärtat att ticka mest. De är alla tre högst kompetenta sexhundror, med prestanda som du kommer behöva ett par år för att nå gränsen av.

Hehe, jag får kolla lite! Tack för tipset!
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Något jag glömde fråga; Hur är det att köra långt med hojarna? Kan man dra på en liten mc semster på 50 mil? Kanske tom hamed sambon? Jag vet att det kanske inte är huvudsakliga syftet med denna sorts hoj, men en rolig tanke.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Något jag glömde fråga; Hur är det att köra långt med hojarna? Kan man dra på en liten mc semster på 50 mil? Kanske tom hamed sambon? Jag vet att det kanske inte är huvudsakliga syftet med denna sorts hoj, men en rolig tanke.

Det hänger på hur din bålstyrka är. :hihi
Det går, men det är lite jobbigare än på en touringhoj med upprätt sittställning. Och tanten kommer nog kanske tycka att baksadeln är lite väl spartansk. Det beror lite på er som personer.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det hänger på hur din bålstyrka är. :hihi
Det går, men det är lite jobbigare än på en touringhoj med upprätt sittställning. Och tanten kommer nog kanske tycka att baksadeln är lite väl spartansk. Det beror lite på er som personer.

Jag är ofta ingen finsmakare så för mig är det ingen fara, sambon därimot... :crash:lol
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tantens knävinkel blir extrem och övrig sittkomfort blir obekväm för båda. Alla fyra hojarna inkl gsx r skall avnjutas föraren själv. Ett problem är att tyngdpunkten flyttas för långt bak och högt upp av pass. och packning.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gsxr är en riktigt bra hoj, gillar min 07a rejält! :yoparty

Tjejen tyckte dock att skjutssadeln på min förra cbr600 '00 va skönare än den på gsxr:en.. :crash
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle köra Gsxr eller honda om du skall köra gata, jag har en gsxr, väger din tjej mer än 70-80kg så tror jag 2-5mils turer är lagom, min väger lite mer och redan efter någon mil eller 2 gnäller hon. det gör ont o köra 50mil på alla dom där hojarna, gsxr har väl ställbara fotpinnar? (eller är det bara från 08a o framåt?).

Hur som, R6an är väl känd för o vara mindre bekväm och gsxr är känd för o vara den mest bekväma, jag kan lätt köra 4-5 timmar non-stop på min gsxr men helst inte motorväg non-stop, Svänger inte vägen så kan de börja göra ont i knäna då man inte rör sig tillräckigt mkt på hojen.

Skall du ha GSXR välj 2006, den är väldigt mycket nyare än en 04a,05a då det är en helt ny model med många uppgraderingar.

Ang honda: jag har ingen direkt erfarenhet mer än några få km körning på en sådan, den var trevlig men 600cc var inget för mig.

som längst kanske du kan räkna 4-5k mil om du vill ha en hoj som är allt annat än slutkörd, det beror ju på hur ägaren har använt hojen och servat den, jag har kört min gsxr 750 snart 1000mil i år, hade jag haft den från ny hade den haft närmare 7k mil på mätaren, nuvarande har den 2700-2800mil och känns nästan som en helt ny hoj, väldigt bra kvalite tycker jag.

men… Åk till en handlare som har någon av de modeller du är intresserad av och provsitt eller provkör (om du får) samtliga hojar för o känna vad som känns bäst för dig, eller du kanske har en kompis som vågar låna ut någon till dig som du kan provköra några mil o få en känsla för om just den modellen är något som intalar dig.

Sedan skriver du "första hoj" så skulle jag inte rekommendera en enda utav dom, skulle tagit en 600cc sport-toring hoj så som gsr600,hornet600,bandit600,fz6s. Kommer vara mkt mkt billigare i försäkring och den kommer att räcka i effekt i 1-2år utan problem samt sambon kommer sitta riktigt bra som passagerare. eller varför inte en honda vfr 800 vtec? ser grym ut, går bra, och du kanske blir såld för livet? ^^
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag skulle köra Gsxr eller honda om du skall köra gata, jag har en gsxr, väger din tjej mer än 70-80kg så tror jag 2-5mils turer är lagom, min väger lite mer och redan efter någon mil eller 2 gnäller hon. det gör ont o köra 50mil på alla dom där hojarna, gsxr har väl ställbara fotpinnar? (eller är det bara från 08a o framåt?).

Hur som, R6an är väl känd för o vara mindre bekväm och gsxr är känd för o vara den mest bekväma, jag kan lätt köra 4-5 timmar non-stop på min gsxr men helst inte motorväg non-stop, Svänger inte vägen så kan de börja göra ont i knäna då man inte rör sig tillräckigt mkt på hojen.

Skall du ha GSXR välj 2006, den är väldigt mycket nyare än en 04a,05a då det är en helt ny model med många uppgraderingar.

Ang honda: jag har ingen direkt erfarenhet mer än några få km körning på en sådan, den var trevlig men 600cc var inget för mig.

som längst kanske du kan räkna 4-5k mil om du vill ha en hoj som är allt annat än slutkörd, det beror ju på hur ägaren har använt hojen och servat den, jag har kört min gsxr 750 snart 1000mil i år, hade jag haft den från ny hade den haft närmare 7k mil på mätaren, nuvarande har den 2700-2800mil och känns nästan som en helt ny hoj, väldigt bra kvalite tycker jag.

men… Åk till en handlare som har någon av de modeller du är intresserad av och provsitt eller provkör (om du får) samtliga hojar för o känna vad som känns bäst för dig, eller du kanske har en kompis som vågar låna ut någon till dig som du kan provköra några mil o få en känsla för om just den modellen är något som intalar dig.

Sedan skriver du "första hoj" så skulle jag inte rekommendera en enda utav dom, skulle tagit en 600cc sport-toring hoj så som gsr600,hornet600,bandit600,fz6s. Kommer vara mkt mkt billigare i försäkring och den kommer att räcka i effekt i 1-2år utan problem samt sambon kommer sitta riktigt bra som passagerare. eller varför inte en honda vfr 800 vtec? ser grym ut, går bra, och du kanske blir såld för livet? ^^

Bra jäkla svar! Tack så mycket!! Låter som att gsxr är mitt val! Och gärna någon som gått runt 1500 mil? Skall försöka hitta en 06 och frammåt, är 600 eller 750 att föredra?

Ja det är min första hoj, jag arbetar på ett försäkingsbolag, så försäkringen är jag inte så oroad över. Därimot hojen, jag får ta det lugnt första 2 åren! ;):huvet
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Arbetar på försäkringsbolag. Innebär det att du får kompisrabatt eller att du har koll på att den är rimlig?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Arbetar på försäkringsbolag. Innebär det att du får kompisrabatt eller att du har koll på att den är rimlig?

Båda 2 givetvis. Jag har 30% i anställingsrabatt utöver mina 15% i samlingsrabatt. När jag slökollat lite så har det hamnat runt 10k\helår för en avställningsbar försäkring på en gsxr600 från 2007.

Jag jobbar med villkår, så de är jag inte orolig över.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Båda 2 givetvis. Jag har 30% i anställingsrabatt utöver mina 15% i samlingsrabatt. När jag slökollat lite så har det hamnat runt 10k\helår för en avställningsbar försäkring på en gsxr600 från 2007.

Jag jobbar med villkår, så de är jag inte orolig över.

Hmm.. Man kanske skulle bli kodapa på ett försäkringsbolag istället. :hihi
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det jobbigaste att serva på dessa är ventilerna (eller dyrt om man lämnar in). Honda och Suzuki har 2400mil intervaller för koll/justering, medans Yamaha har hela 4200mil och Kawasaki bara 1600mil. Kan vara något att ha i åtanke.

Hörrö! Ska du upplysa om serviceintervallerna får du gärna upplysa rätt med. Bilden är en screenshot från servicemanualen för kawa zx6r/rr 05-06. 1600?...

ImageUploadedByTapatalk1439552629.431835.jpg
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Hmm.. Man kanske skulle bli kodapa på ett försäkringsbolag istället. :hihi

Haha, det låter som en plan! Det finns alltid för och nackdelar med arbete givetvis. Jag gissar att du får något jag blir avundsjuk på! Brukar vara så! :banana
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top