3d-skrivare! E de nåt å ha eller?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Sååå... Har läst, googlat, läst, kikat på tuben å läst lite till... Har ett visst sug att införskaffa en sådan apparat men har strikt budget.

Värt å köpa en maskin för max 4k?
Om ja, vad fasen ska man ha? Vilket filament gäller, både material samt märke?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
3D skrivare är bra som fasen, men jag är ingen expert på dom.

I bygga jetbike tråden har du ju en som har en som du kan fråga.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vet inte hur budgetskrivarna är, men jag antar att är man lite händig lär dom vara helt ok. Sjukt användbara är dom i alla fall, speciellt om man lär sig skriva ut i nylon. Största begränsningen är fantasin faktiskt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vet inte hur budgetskrivarna är, men jag antar att är man lite händig lär dom vara helt ok. Sjukt användbara är dom i alla fall, speciellt om man lär sig skriva ut i nylon. Största begränsningen är fantasin faktiskt.

När du säger sjukt användbar, vill du ge lite exempel på vad du använt en till?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När du säger sjukt användbar, vill du ge lite exempel på vad du använt en till?

Han har (liksom alla andra som har en) skrivit ut en penis...

Skämt åsido har han tillverkat pluggar som han har gjort gjutformar efter, samt skrivit ut en massa fästen och moteringsdetaljer till sin jetbike...

Själv har jag (på lånad 3d skrivare) skrivit ut en massa småskit som man förvisso skulle kunna såg/fräsa/borra ur ett plaststycke, men då jag har tillgång till att låna 3D skrivare så är det roligare att skriva ut det.

Gå in och kolla på tex thingiverse så får du lite tips på saker man kan skriva ut.

Men eftersom du inte verkar ha några ideér själv så behöver du nog ingen, du kan göra som jag och låna en.

Att ha en 3D skrivare är mera en hobby än ren och skär tillverkningsindustri
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det går ju att köra serieproduktion med dessa, OM råmaterialet är nog dyrt samt om man skapar ett mervärde på något bra sätt.

http://3dprint.com/51422/gkn-aerospace-and-arcam/

den här printade vi fram nyligt, nylon armerad med kolfiber.

View attachment 427340

Visst går det, men det är knappast det man tänker på när man köper en hobbyskrivare.

Ska man ha 1-20 bitar av någonting inte allt för stort, okej, men ska man ha 2000 bitar bör man nog titta på att tillverka en injektionsgjutform istället.

I fallet med turbinbladet skulle nog jag ha valt att skriva ut det liggande för att få slicen på andra ledden istället, det känns dumt att skriva ut den stående och få 20 gånger så många slices, dessutom i centrifugalriktningen
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Visst går det, men det är knappast det man tänker på när man köper en hobbyskrivare.

Ska man ha 1-20 bitar av någonting inte allt för stort, okej, men ska man ha 2000 bitar bör man nog titta på att tillverka en injektionsgjutform istället.

I fallet med turbinbladet skulle nog jag ha valt att skriva ut det liggande för att få slicen på andra ledden istället, det känns dumt att skriva ut den stående och få 20 gånger så många slices, dessutom i centrifugalriktningen

Jag tror att anledningen till att den är stående är pga krymp vid tillverkningen, liggande slår den sig förmodligen mer och i en mer känslig riktning. Alternativt att printern helt enkelt inte rymmer den liggande.

Slutprodukten har samma egenskaper i alla riktningar så för kraftupptagningens skull spelar det ingen roll om den är liggande eller stående när man printar.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Förresten, var det ingen som tog notis om att det faktiskt var en bild på en 3D printad detalj med kolfiberförstärkning i mitt inlägg tidigare?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Förresten, var det ingen som tog notis om att det faktiskt var en bild på en 3D printad detalj med kolfiberförstärkning i mitt inlägg tidigare?

Jo visst :)
Vad är det för printer?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
markforged mark one,

ah den är på marknaden nu, läste om den när det va preorder och funderade på inköp men nä,
nästa investering blir frys mm för prepreg.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
ah den är på marknaden nu, läste om den när det va preorder och funderade på inköp men nä,
nästa investering blir frys mm för prepreg.

Tror en frys för prepreg är bättre faktiskt. Men printern är lite småcool.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förresten, var det ingen som tog notis om att det faktiskt var en bild på en 3D printad detalj med kolfiberförstärkning i mitt inlägg tidigare?

Jo, menar du att du ville ha stående ovationer för det?

Fränt att någon har köpt en dyr 3D skrivare som kan det. :Bugar
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jo, menar du att du ville ha stående ovationer för det?

Fränt att någon har köpt en dyr 3D skrivare som kan det. :Bugar

Nej, då missförstod du mig. Jag var mer förvånad att det inte väckte mer intresse just i 3D printar tråden eftersom det är lite udda.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det går ju att köra serieproduktion med dessa, OM råmaterialet är nog dyrt samt om man skapar ett mervärde på något bra sätt.

http://3dprint.com/51422/gkn-aerospace-and-arcam/

den här printade vi fram nyligt, nylon armerad med kolfiber.

View attachment 427340

Vad använder du för program för att bereda filen, och få det där trekantsmönstret i infill?

Finns det mer kolfiber i biten än vad vi ser?
Annars känns det spontant som att delen saknar styrka till höger, utanför kolfibern, och runt hålet.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Vad använder du för program för att bereda filen, och få det där trekantsmönstret i infill?

Finns det mer kolfiber i biten än vad vi ser?
Annars känns det spontant som att delen saknar styrka till höger, utanför kolfibern, och runt hålet.

Eiger heter programmet, det är kopplat till markforged printrar och webbaserat. Man kan välja lite olika infill mönster samt hur tätt det ska vara.

Kolfibern ligger där du ser och till just denna detaljen räcker det med förstärkning där den är. Men inget hindrar att lägga fiber över hela detaljen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fiberhalt i utskrivna bitar är väl knapps jämförbart med laminat eller?

Men skillnaden i styrka mot oarmerade utskrifter måste vara stor.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Fiberhalt i utskrivna bitar är väl knapps jämförbart med laminat eller?

Men skillnaden i styrka mot oarmerade utskrifter måste vara stor.

Faktiskt har jag inte hunnit med att kolla fiberhalten ännu, men det är på gång så jag får återkomma.

Jo skillnaden är väldigt stor mot de utan några fibrer alls, dessutom får man inte samma problem med formförändringar då fibrerna "håller emot" krympet som sker vilket är ytterligare en bonus.

Men 3D scanningsutrustning i kombination med 3D printer är verkligen lattjo att ha tillgång till.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Är jättesugen också men brukar aldrig vara en early adopter. Det har hänt en del på de ~2 åren jag hållt koll på (budget)marknaden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top