Gsxr 1000 turbo... Världsrekord på is 2016?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag har sedan 2007 varit fascinerad av att köra sporthoj på is. Sen år 2011 fick jag upp ögonen för en helt underbar tävling.... Flygande kilometern på is som anordnas av Landracing. Efter att ha kört där ett par ggr och utvecklat däcken år efter år så har jag satt upp nya mål. Målet nu är att slå världsrekord uner 2016! För att slå världsrekord på flygande kilometern måste man hålla en snittfart på över 287,5 km/h. Jag kör en Suzuki gsxr 1000 turbo med lite styvt 300 hk. Problemet med dessa effekter är att däcken inte håller. Under speedweekend 2015 fick vi bevittna ett antal däckexplosioner i över 250 km/h varav det gick lite sämre för en av förarna. Mitt bakdäck small i 263 km/h... Därför har jag kommit på en speciell lösning av bakdäck som gör att det inte kommer explodera... Men denna lösning kommer inte att visas upp förrän någon vecka innan tävlingen. Har fått ett par sponsorer under året som hjälpt till och det är väldigt tacksamt. Finns det flera firmor som vill sponsra så tar jag tacksamt mot hjälp! Jag gör ju självklart reklam med dekaler på min skåpbil för alla som hjälpt mig. Nu tänker jag bygga om hojen då det sitter både en powercommander och ett megasquirt med åtta spridare. Blir att montera en powercommander 5 och fyra stycken större spridare istället. Sen måste ju hojen köras i bromsbänk. Här är en film från förra året:

https://www.youtube.com/watch?v=-AxAYFSsMrw
 

Bifogat

  • Hoj och däck.jpg
    Hoj och däck.jpg
    104.1 KB · Visningar: 469

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har lite grejor som behöver avyttras för att sponsra bygget:
Sving till Gsxr 1000 -01-02, 800 kr. Kan även fås förlängd, men än så länge är den standard.
Topplock till gsxr 1000 -01, lite portat och planat, 1500 kr.
Defa larm till mc, nytt i kartong. Nypris 1995 kr, nu 1000 kr.
 

Bifogat

  • Larm.jpg
    Larm.jpg
    117.8 KB · Visningar: 120
  • Sving.jpg
    Sving.jpg
    90.4 KB · Visningar: 103
  • Topplock.jpg
    Topplock.jpg
    107.6 KB · Visningar: 126
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kör hårt Mange! :yoparty

Det ska bli intressant att se hur du löst däckproblemet, jag är faktiskt rätt skeptisk till att jaga högre farter på is med min hoj då jag nog bör nå däcksprängar-farter nästa vinter. Tror faktiskt att sparkmedar är bättre på is. :)
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Är det effekten, rullmotståndet på dubben eller hastigheten/uppbyggnaden av värme i däcken som gör att det smäller? :/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kör hårt Mange! :yoparty

Det ska bli intressant att se hur du löst däckproblemet, jag är faktiskt rätt skeptisk till att jaga högre farter på is med min hoj då jag nog bör nå däcksprängar-farter nästa vinter. Tror faktiskt att sparkmedar är bättre på is. :)

Jag tror att han gjort som jag föreslagit de senaste två åren, nämligen att inte använda sig av däck utan helt enkelt bara en metallring med dubbar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Gjorde en snabb överslagsräkning på centripetalkraft för dubb vid de hastigheterna.

Vi utgår ifrån att ett däck på 17 tum och 180/55 har en diameter på 63 cm (radie 0.315 m) och låt säga att en dubb väger 10 gram (0.01 kg) samt att att 300 km/h = 83 m/s.

Kraft = 0.01*83^2 / 0.315 = 220 N

Vilket motsvarar att en dubb ger upphov till motsvarande 22 kg vikt vid de hastigheterna, hur många dubb har man på ett däck, 100 st kanske? Det skulle i så fall ge motsvarande 2200 kg i kraft på däcket! :näsblod
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kör hårt Mange! :yoparty

Det ska bli intressant att se hur du löst däckproblemet, jag är faktiskt rätt skeptisk till att jaga högre farter på is med min hoj då jag nog bör nå däcksprängar-farter nästa vinter. Tror faktiskt att sparkmedar är bättre på is. :)

Upp till 250 km/h går det att klara sig rätt bra om man inte accelererar väldigt fort. Sen blir det problem...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Är det effekten, rullmotståndet på dubben eller hastigheten/uppbyggnaden av värme i däcken som gör att det smäller? :/

Det är väl en kombination av att ha borrat 250-300 hål som förstör korden plus vikten av dubbarna som sliter sönder däcket med centrifugalkraften.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag tror att han gjort som jag föreslagit de senaste två åren, nämligen att inte använda sig av däck utan helt enkelt bara en metallring med dubbar.

Lösningen kommer jag att visa i slutet av februari pga att jag inte vill tipsa mina konkurrenter om något... Detta för att jag ser faktiskt en möjlighet att slå världsrekordet. Hojen gick hur stabilt som helst trots att det var plusgrader och lite snöslask. Gjorde två provrepor och höll en snittfart på 241 km/h. När jag på tredje repan skulle gasa ordentligt så small däcket och det sprutade dubbar som pajade hojen. Så jag fick köra med min reservhoj sen utan turbo...:död

- - - Updated - - -

Titaniumdubb..... är kanske önskvärt.

Var en kille som körde med det på sin turbohoj men det hjälpte inte. Det är väl för att man borrar sönder armeringen i däcken...
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Jag körde titan men det höll inte iallafall.... Rekordet tog jag med ståldubben men även det däcket sköt jag sen i ca 270-280km/h
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag körde titan men det höll inte iallafall.... Rekordet tog jag med ståldubben men även det däcket sköt jag sen i ca 270-280km/h

Man vill ju liksom inte ha däcket i ryggen.... Helt makalöst att man inte tänkte på att bygga ett ordentligt skydd under bakdelen??? Blir ju en ordentlig rostfri plåt till nästa tävling!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fan vilken lycka! Körde ju sönder hojen på isen och har inte fått fingrarna ur röven och fixat den än. Kollade på den idag och nu hittade vi felet varför den inte startade. Extrainsprutet styrs ju av laddtrycket men nu när jag satt i en ny processor så sprutade den in massvis med soppa även att den stod på tomgång. Så det var ju bara att koppla ur megasquirt-boxen så funkade den. Nu ska den bara mappas också. Bäst hade varit att byta ut spridarna till fyra större istället för åtta stycekn. Sen en powercommander 5 istället för en PC3 och ett megasquirt. Men vi får se vad det blir...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har lite flera delar jag vill sälja:

Ytrre gaffelben från en -01. Innerbenet är kasst men innanmätet finns kvar. 300 kr.
Minibackspeglar i kolfiberlook, 300 kr.
Airducts vä från en -03, 300 kr/st.
Bakram som är avkapad. Funkar kanske till en racehoj, 500 kr.
 

Bifogat

  • Backspeglar.jpg
    Backspeglar.jpg
    136.2 KB · Visningar: 88
  • Bakram.jpg
    Bakram.jpg
    78.3 KB · Visningar: 88
  • Airducts.jpg
    Airducts.jpg
    110.8 KB · Visningar: 80
  • Gaffelben.jpg
    Gaffelben.jpg
    22.1 KB · Visningar: 86
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Då har jag lite flera delar till salu för att sponsra hojen:

Till Suzuki gsxr 1000 -01-02:
Bensinpump, 500 kr.
Främre kåpstag, 400 kr.
Airducts vänster och höger med några småsprickor på undersidan. Syns dock inte när det är monterat. 200 kr/st.
Bakram som varit med om en liten vurpa. Den ser rak och fin ut fast de två nedre fästöronen hade spruckit men är svetsade, 1000 kr.
Gaffelkrona övre och undre, 1200 kr.
2 st originalstyrdämpare, 400 kr/st.
Bakdämpare, 500 kr.
Bromsstag bak, 200 kr.
Sidostöd, 300 kr.
Höger fotpinne komplett med bromspump, 500 kr.
Originalsving, 800 kr.
Bakram som är avkapad. Funkar väl till en racehoj, 500 kr.
Yttre gaffelben med trasigt innerben. Delarna inne i benet finns kvar, 300 kr.

Till Suzuki gsxr 1000 -03-04
Airduct vänster till en -03-04, 300 kr.
Clip-on vänster och höger, 200 kr/st.

Till övriga hojar:

Minibackspeglar i kolfiberlook, 300 kr.
Bakdämpare till en gsxr 600 från -00, 500 kr.

Till Ktm superduke -09:

Höger svart sidokåpa bak, 400 kr. (Ktm.nr: 610.08.042.000)
Höger svart lyktkåpa, 200 kr. (Ktm.nr: 611.08.004.000)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
En sån här fick jag faktiskt till hojen när jag köpte den. Finns inga andra delar till den och ingen bruksanvisning...
 

Bifogat

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    96.4 KB · Visningar: 155

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kör inte med FÖR stora spridare bara. Jag provade med 1200cc på min men det funkade inte så bra med PCV och original ECU. Det gick att få den att gå bra på jämn gas men accpumpinställning och kallstart blev uppfuckat:crash. Det funkar säkert bra om man byter styrsystem helt och hållet men inte ihop med originalprylarna. Jag har 420cc spridare nu och det funkar superbra till +300 hk:tuttar. Siemens Deka 630cc är det ju många som kör och personligen skulle jag inte köra större på 1000cc.

Fan vilken lycka! Körde ju sönder hojen på isen och har inte fått fingrarna ur röven och fixat den än. Kollade på den idag och nu hittade vi felet varför den inte startade. Extrainsprutet styrs ju av laddtrycket men nu när jag satt i en ny processor så sprutade den in massvis med soppa även att den stod på tomgång. Så det var ju bara att koppla ur megasquirt-boxen så funkade den. Nu ska den bara mappas också. Bäst hade varit att byta ut spridarna till fyra större istället för åtta stycekn. Sen en powercommander 5 istället för en PC3 och ett megasquirt. Men vi får se vad det blir...
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top