Övningskörning

LocoBeltman

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Kungsängen
Hoj
1983 Honda CB 400N
Tja, jag tänkte införskaffa mig A2-kort och har kollat på en hoj som jag tänkte köpa. problemet är att jag måste köra hojen hem. Jag har A1- och bilkörkort och undrar om jag behöver söka om ett nytt körkortstillstånd för att få övningsköra. jag ska köra med min pappa som har kaft A-kort sedan 6 år tillbaka och har godkänt handledarintyg. någon som vet något om hur det fungerar? (sorry om det är fel postat är ny)
 

LocoBeltman

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Kungsängen
Hoj
1983 Honda CB 400N
det är det jag är osäker på, för jag sökte det ju när jag tog a1 men jag undrar ifall det täcker a2 också eller om jag måste söka nytt då för specifikt a2? har dessutom tappat bort beviset, det finns ingenstans man kan se det online?
 

LocoBeltman

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Kungsängen
Hoj
1983 Honda CB 400N
men kan inte hitta tillståndet och kommer inte ihåg för vad jag sökte. Men blir nog bara att söka nytt :)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Körkortstillståndet gäller väl för grupp 1. Dvs moped, motorcykel, bil och traktor. Det finns väl inget specifikt för MC. :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du inte kvar pappret kan du bli så illa tvungen att skaffa nytt tillstånd ändå, det var iaf vad tanten i kassan sa till mig när jag fixade mitt... Sedan har jag för mig att man söker för grupp 1, vilket innefattar moppe, mc och bil.
Det är ju inte direkt något krångel eller speciellt dyrt att beställa tillståndet, så hittar du inte ditt gamla är det ju bara att fixa ett nytt.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Nepp, du kryssar i varje mc-klass specifikt, just för att man kan vara handledare för olika typer.
Det stämmer vid ansökan om handledartillstånd. Det FJ1200 skriver är att när man söker körkortstillstånd så kan man söka för grupp 1 vilket innebär AM, A1, A2, A, B, BE och traktorkort.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag kapar tråden lite här då den är aktiv och problemet lösts sig. Man behöver ju ha kortet i 5 år för att få vara handledare. Om vi pratar A då, tungt, skulle jag behöva ha haft just A i 5 år för att få vara handledare, eller räcker det att man har haft A1+A2+A i sammanlagt 5 år för att man ska kunna bli det? Tack och hej.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag kapar tråden lite här då den är aktiv och problemet lösts sig. Man behöver ju ha kortet i 5 år för att få vara handledare. Om vi pratar A då, tungt, skulle jag behöva ha haft just A i 5 år för att få vara handledare, eller räcker det att man har haft A1+A2+A i sammanlagt 5 år för att man ska kunna bli det? Tack och hej.

Du ska ha haft aktuell behörighet för det du vill vara handledare för. Vill du vara handledare för A obregränsad ska du ha haft obegränsat i 5 år
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top