Funderingar på en bobber tacksam för kunnig hjälp

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
Hej allihopa!

Nu är det så här att jag har en Yamaha MT09 årsmodell 2014 gått ca 350 mil och har miniblinkers och miniskylt från yamaha original (2500 kr)

hojen kostade ny 80,000

jag är enda ägaren.

Nu är det så att jag har redan tröttnat på att åka streetmodeller då jag varken åker på bakhjul eller driftar och är därför mer sugen på en blickfångare (i mitt huvud en bobber)

har pratat med en kille som har en bobber och vi diskuterar ett byte

Han har en Honda Shadow VT 600 bobber årsmodell 01 som är ombyggd, 1200 mil, ny besiktad i april ua. han har värderat sin till ca 69 loppor och jag har värderat min till runt 70 (finns många som min på blocket)

Frågan jag har är alltså om hans bobber är värd denna summa så att vi kan göra ett byte utan kontanter inblandade.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    148.3 KB · Visningar: 261

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Den ser välbyggd ut så han kan kanske begära runt 40.000:- lr strax under som max. De är galet billiga att köpa original.

Men för ett exempel så hade jag tänkt lägga ut min ganska ombyggda yamaha wildstar 1600 för dom pengarna ifall jag skulle sälja den. Så jag hade aldrig köpt den för det priset.

O som ett annat exempel så såg jag nyss en bobber jag byggde om för några år sedan ute på blocket för 67.000:-. En hoj med större motor, mindre mil, o nyare årtal. Jag köpte den i originalutförande av en norrlandsgubbe med endast 220 mil på mätaren innan jag byggde om den. Killen har åkt ytterligare 500 mil. Här var den annonsen:


http://www.blocket.se/halland/Bobber_suzuki_m800_61855874.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
Jag vet att en vanlig shadow inte är värd så mycket men just därför jag frågar när det gäller en bobber, sen vet ju inte jag hur mycket jobb det är lagt på hojen, men för dig så vore alltså ca 45k ett mer vettigt pris för hans hoj. Just därför jag frågar folk som vet mer om just bobberbyggen och kan värdera dem därefter :) tack för svar iaf!
 

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
Den ser välbyggd ut så han kan kanske begära runt 40.000:- lr strax under som max. De är galet billiga att köpa original.

Men för ett exempel så hade jag tänkt lägga ut min ganska ombyggda yamaha wildstar 1600 för dom pengarna ifall jag skulle sälja den. Så jag hade aldrig köpt den för det priset.


O som ett annat exempel så såg jag nyss en bobber jag byggde om för några år sedan ute på blocket för 67.000:-. En hoj med större motor, mindre mil, o nyare årtal. Jag köpte den i originalutförande av en norrlandsgubbe med endast 220 mil på mätaren innan jag byggde om den. Killen har åkt ytterligare 500 mil. Här var den annonsen:


http://www.blocket.se/halland/Bobber_suzuki_m800_61855874.htm?ca=11&w=3



okej tack för svar, tur att denna sida finns för såna som mig :)
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Hej allihopa!

Nu är det så här att jag har en Yamaha MT09 årsmodell 2014 gått ca 350 mil och har miniblinkers och miniskylt från yamaha original (2500 kr)

hojen kostade ny 80,000

jag är enda ägaren.

Nu är det så att jag har redan tröttnat på att åka streetmodeller då jag varken åker på bakhjul eller driftar och är därför mer sugen på en blickfångare (i mitt huvud en bobber)

har pratat med en kille som har en bobber och vi diskuterar ett byte

Han har en Honda Shadow VT 600 bobber årsmodell 01 som är ombyggd, 1200 mil, ny besiktad i april ua. han har värderat sin till ca 69 loppor och jag har värderat min till runt 70 (finns många som min på blocket)

Frågan jag har är alltså om hans bobber är värd denna summa så att vi kan göra ett byte utan kontanter inblandade.

Skulle aldrig ge 69tkr för den där. 35-40 på sin höjd.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle man få 70 brak för en bobber vt600 skulle jag köpa alla och försörja mig på det. :D
alla småhojar/kubik/japs/brat allt. de går knappt o tjäna på o bygga om dom.
visst är hojen snygg och verkar välbyggd, men som dom andra. max runt 40 brakare.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
"Nu är det så att jag har redan tröttnat på att åka streetmodeller då jag varken åker på bakhjul eller driftar och är därför mer sugen på en blickfångare (i mitt huvud en bobber)"

Hur många driftar med en MT-09? Hur många driftar överhuvudtaget med hoj egentligen? :va Förstår att du inte har så mycket glädje av yamman när du tror att man ska drifta eller köra bakhjul för att ha kul med en motorcykel.
Men lösningen på det är inte att köpa en hoj som du i princip bara kan stå still på parkeringen och försöka fånga blickar med, eftersom att hojen i sig är totalt oduglig ute på vägen.
Boka istället en bandag eller smc-kurs och ta yamman dit, så ska du se att du nog fattar varför man kör hoj och inte åker gynstol.
 

jiibb

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
västerås
Hoj
-14 Yamaha MT09
"Nu är det så att jag har redan tröttnat på att åka streetmodeller då jag varken åker på bakhjul eller driftar och är därför mer sugen på en blickfångare (i mitt huvud en bobber)"

Hur många driftar med en MT-09? Hur många driftar överhuvudtaget med hoj egentligen? :va Förstår att du inte har så mycket glädje av yamman när du tror att man ska drifta eller köra bakhjul för att ha kul med en motorcykel.
Men lösningen på det är inte att köpa en hoj som du i princip bara kan stå still på parkeringen och försöka fånga blickar med, eftersom att hojen i sig är totalt oduglig ute på vägen.
Boka istället en bandag eller smc-kurs och ta yamman dit, så ska du se att du nog fattar varför man kör hoj och inte åker gynstol.



Hej nissepelle, en hel del faktiskt! självklart förstår jag att det inte är grejen för att man ska ha kul med en hoj, men jag känner också att jag löper större risk att bli av med körkortet igen om jag har kvar den, men verkligen jättekul att du hängde upp dig på just det och tog dig tid att lägga in en kommentar angående det :)

p.s.

Vadå, ska man inte ha en blickfångare för att den ska stå? Det är nog snarare så att JAG känner att en bobber passar mer min personlighet :)

d.s.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En hoj är värd vad köparen betalar för den.
Glidare gör nått med folk och får dem att betala på tok för mycket för dem.
69 är ett drömpris för en bobbad VT600:a.

Alltså för 70 loppor så säljer ju jag min M800:a och min V-Strom i ett paket och gör ändå en bra affär.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det har hänt något med priserna på lite ombyggda hojar. Svart färg är inte särskilt dyr. Att kapa bakramen är inte så svårt. Sadlar kostar väl 500-1000 spänn. Att skruva av framskärmen kostar inget. Avgasbandage och montering BORDE inte höja värdet på hojen. Ändå ligger annonspriset ca 200% högre än vad som borde vara rimligt. Släng in modeorden cafe, brat, bobber eller scrambler så är du hemma. Spelar ingen roll vilket eller vilka ord som kombineras. Folk verkar inte förstå vilken stil som är vilken.
Så jag håller inte med riktigt att hojen är värd vad en köpare betalar. OM folk betalar något i närheten av priset i annonserna så är de blåsta. De får svårt att sälja vidare till dessa överpriser.
Däremot så ser jag en massa prisvärda eller billiga hojar på blocket dagligen :)
Hoppas ts hittar en prisvärd bobber :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej nissepelle, en hel del faktiskt! självklart förstår jag att det inte är grejen för att man ska ha kul med en hoj, men jag känner också att jag löper större risk att bli av med körkortet igen om jag har kvar den, men verkligen jättekul att du hängde upp dig på just det och tog dig tid att lägga in en kommentar angående det :)

p.s.

Vadå, ska man inte ha en blickfångare för att den ska stå? Det är nog snarare så att JAG känner att en bobber passar mer min personlighet :)

d.s.

Jag bryr mig inte alls om varför du väljer vad för hoj egentligen, men jag känner inte igen mig i att det är en hel del som driftar med hoj. De jag sett med egna ögon som gjort det är ett fåtal, och samtliga har varit stundförare.
I övrigt, lycka till med jakten på en snygg bobber. :tummenupp
Det är inne med det utseendet nu, så det finns en del objekt med rent larviga priser, undvik att köpa dem, för då gör du en skaplig förlustaffär så snart modet skiftar på hojstuk.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hej nissepelle, en hel del faktiskt! självklart förstår jag att det inte är grejen för att man ska ha kul med en hoj, men jag känner också att jag löper större risk att bli av med körkortet igen om jag har kvar den, men verkligen jättekul att du hängde upp dig på just det och tog dig tid att lägga in en kommentar angående det :)

p.s.

Vadå, ska man inte ha en blickfångare för att den ska stå? Det är nog snarare så att JAG känner att en bobber passar mer min personlighet :)

d.s.

Då ska du inte köpa en sporthoj, du hade kört ihjäl dig direkCt! :fakta
 

Malmquist

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Ystad
Hoj
1996, Kawasaki, VN800
Kör själv bobber, VN800 -96a. 2400 mil på mätaren när jag köpte den, redan ombyggd, besiktad samt att alla originaldelar följde med. Fick ge 35 000kr. Bobbers är oftast inte dyra i sig utan det är väl mer att säljaren har lagt ner tid och tanke bakom sitt bygge och därför sätter ett pris efter det sentimentala värdet istället för det korrekta värdet. För din hoj hade du kunnat få 2 bra bobbers :yoparty
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top