Dålig tomgång samt går illa under 4k i varv

Lotez_83

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2009 Yamaha R1
Kära forumsmedlemmar och örade mc bröder och systrar!

Hjälp en stackare och novis hojåkare i nöd....

Hojen går som en påse nötter och är inte alls villig at ge mig njutning :(

Den har gått helt perfekt. Är allså en Retta från 2009 med Cross Plane motorn..

Har i skrivande stund gått 1950mil..

Började med att jag köpte ett Coffman shorty pipe slipon och slängde på. Hojen gick så jäkla bra i typ 50mil.. Sen började problemen. Den dör på tomgång, låter illa och verkar inte gå på alla cylindrar. Missade helt detta med att köra in en PCV och mappa den.....

Tänkte OK tändstiften kanske fick stryk så bytte dem, olja och filter.. Hojen gick efter det fortfarande kass så lämnade in den på Yamaha center i Karlstad och fick hem den idag då jag inte ville bekosta mer felsökning där. Meken erkände att han knappt jobbat med cross plane motorn och att yamaha inte sålde många utav den (finns i alla 2009-2014 om jag inte är helt fel ute)

Hn körde spridarna manuellt och alla cylindrar får soppa så inget fel i bränsleväg så att säga

Startade upp den hos han och han hörde direkt att dn inte gick på alla 4. Han ringde idag och sa at grenröret för cyl 1 va iskall medans dom andra var varma. OK fine tändspole tänkte jag men tog hem hojen för att meka loss det och skift plats själv för att testa uteslutningsmetoden. Enl verkstan så fick han ingen felkod på tändspolarna och som sagt så är tändstiften helt nya.

bytte plats på tändspole 1 och 3 ikväll nu och startade hojen, gick hur fint som helst på tomgång ills den kom upp i 98c. då dog den.. fick igång den och den bara döör på tomgång. till saken hör att alla rören på grenröret är varma så nog tänder det väl då på alla cylindrar? fick upp den sen i 106c och fläkten gick som vanligt


Jag fattar inte riktigt.. vad mer kan ha pajat efter att ha kört med ett slipon utan mappning i 50 mil?

Någon som har någon ide? vill på riktigt börja gråta :(

Det som är nytt och bytt är alltså

Ny olja
Nytt filter
Nya tändstift
och sk tillägga att jag satt tillbaka original avgassystemet sen länge..
vad ska jag försöka byta härnäst?

När jag bytte stift så var 2 av de gamla stiften vita och två liksom svarta som det blir på toppen liksom.

i nödfall - känner ni någon som e riktigt duktig på crossplane motorn som kan ta sig an den mot normal betalning självklart!
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Har de tagit kompressionsprov på motorn? Det som brukar hända när man byter till öppnare rör utan att mappa är väl att motorn går för magert och får varmare förbränning och kan i sin tur bränna ventilerna och då tätar de ju inte helt.
Brukar märkas på avslag då motorn ger ifrån sig avgasknallar och låter allmänt som en kulspruta.
Vita tändstift brukar indikera att den går magert.
Lite skumt dock att den gick bra när du bytte spolarna.
Kan ju vara något helt annat fel oxå som inte har med bytet av avgasröret att göra.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag tror du hänger upp dig på detta med röret helt i onödan.

Eftersom du inte ens märker att den går på 3 cylindrar (krävs ingen mirakelmekaniker) så är det nog bättre om du lägger upp ett filmklipp så vi kan lyssna.

Följer det kalla utblåset med tändspole 1 till cylinder 3? Om du startar den nu när den går kass igen.
I så fall är det bara att köpa ny/nya.

Det är inte så att kontakterna till tändspolarna är ärgade? Prova spruta in lite 5-56 eller annan rostlösare om det inte är ren metall.
 
Last edited:

Lotez_83

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2009 Yamaha R1
Linkan77 - ingen knallande kulspruta :)
Dom har inte tagit kompprov. Ville ta hem hojjen för att byta plats på spolarna själv och se om det hjälpte. Fatum var ju den som sagt att nu när jag bytte plats på 1 o 3 så blev ju alla grenrör varma och hojjen gick kanon på tomgång vilket jag hade problem med innan. Medans på verkstan så blev inte grenrör til cyl 1
varm enl meken. Hur tar man kompprov med ex Biltemas testar? Fattar inte hur man ska starta motorn med tanken uppfälld och borplockad plast under tanken ända ner till tändstiften så att säga...


Johnny Balle - Det kalla utblåset är som borta. Jag brände mig som sagt på alla rören när motorn fick jobba upp sig i temp. Jag hör att den går på alla 4 nu och den blir som sagt varm på alla rör. Det är sedan när man drar väg som den går skit....o då är den varm....
Det är just det är med av och påmonteringen som är crap och såklart drar iväg i 5siffrigt om verkstan ska göra det.. av o på av o på med allt mellan varje test..

Felkoderna som fanns och som är nollade nu iaf var 20, 22, 30, 40, 60, 70
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om hojen går som en påse nötter på tomgång och låga gaspådrag men som den ska vid större trottelöppningar (>6-14% beroende på varvtal) brukar det vara vacuumslangarna till TPS-sensorn som lossnat. Från TPS-sensorn går alltså en vacuumslang som via T-anslutningar är förbunden med insugshalsarna, det är lätt att råka dra loss en av dessa slangar om man stökar kring luftburken. Så ett tips är att lyfta på tanken, lokalisera TPS-sensorn och verifiera att alla slangar sitter som de ska. Detta ger heller ingen felkod.

Kommer felkoden tillbaka bör Du läsa av den så att vi får en ledtråd till vad det annars kan vara, jag vet att temperatursensorn i luftburken kan ge märkliga signaler, ECU tror att insugsluften är flera hundra grader och går över i felsäkert läge. Är sensorn helt paj brukar det dock resultera i en felkod.

Lycka till med Din felsökning :tummenupp
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
kan det vara O2 sensorn so pajjat? men den borde visat felkod kan jag tycka ;(

Inte för att jag har en R1:med crossplane - men har man en 15år gammal sporthoj som jag får man meka ibland :hihi, så för att spinna vidare på ovanstående.

Nytt avgas, är det inte lamndasonder etc i original systemet? Kolla om de fortfarande sitter rätt monterade, att de inte lossnat vid monterande av slip-on, att alla sladdar tiil dem etc sitter rätt.

Hade du haft en TLR hade jag kunnat säga direkt vad felet hade varit. För det du beskriver är ett typiskt fel som ibland inträffar på en TL.
Eftersom du inte har en TL, så det troligen inte samma fel.
Men vid kass tomgång, och att den inte tänder på alla cylindrar under 3-4k rpm, är nästan alltid TPS som behöver justeras.
På en TL1000.
Synd :)hihi) att du inte hade n sådan, då hade ju felet varit fixat.... :tungan :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Om hojen går som en påse nötter på tomgång och låga gaspådrag men som den ska vid större trottelöppningar (>6-14% beroende på varvtal) brukar det vara vacuumslangarna till TPS-sensorn som lossnat. Från TPS-sensorn går alltså en vacuumslang som via T-anslutningar är förbunden med insugshalsarna, det är lätt att råka dra loss en av dessa slangar om man stökar kring luftburken. Så ett tips är att lyfta på tanken, lokalisera TPS-sensorn och verifiera att alla slangar sitter som de ska. Lycka till:tummenupp

Amen va f-n.. du svarade ju när ja skrev... :) :hihi :hej
 

Lotez_83

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2009 Yamaha R1
Tack alla för engemang! :tummenupp

Tror roffe_s är inne på rätt spår. ska kolal alla slangar och kontakter och spruta lite 5-56 här o var.

Den enda sladd/slang som har med avgassystemet att gör, vid slipon, är O2 sensorn. Skulle mycket väl kunan va den som tagit stryk av någon anöedning. men borde gett nån form av felkod?

Kan man någonstns hitta felkodernas betydelse?
Fick ingen lista på vad dem stod för förutom att dom stod med på arbetsnotan..

Tycker ni jag ska droppa bytet av tändspole?
och om jag väljer att fortsätta där (ebay var under halva priset) ska man byta samtliga eller bara köpa en eftesom det är en cylinder som strulat?

Jag vågar tro att vid påfrestning (allt utom tomgång = varmt och hög komp)) så blir det svårare för tändspolen att arbete ordentligt. och då uppstår dessa problem?
samtidigt så går han dåligt efter att ha blivit varmkörd även på tomgång..

fan blir inte klok alltså

tur det inte är så värst vidare hojväder - blir galen på detta :dummer
 

Lotez_83

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2009 Yamaha R1
TPS ligger dock inom marginal kom jag på u. Man kan köra en självdiagnos som jag gjort "99-106" eller vad det nu skulle stå och jag hade 101.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Linkan77 - ingen knallande kulspruta :)
Dom har inte tagit kompprov. Ville ta hem hojjen för att byta plats på spolarna själv och se om det hjälpte. Fatum var ju den som sagt att nu när jag bytte plats på 1 o 3 så blev ju alla grenrör varma och hojjen gick kanon på tomgång vilket jag hade problem med innan. Medans på verkstan så blev inte grenrör til cyl 1
varm enl meken. Hur tar man kompprov med ex Biltemas testar? Fattar inte hur man ska starta motorn med tanken uppfälld och borplockad plast under tanken ända ner till tändstiften så att säga...


Johnny Balle - Det kalla utblåset är som borta. Jag brände mig som sagt på alla rören när motorn fick jobba upp sig i temp. Jag hör att den går på alla 4 nu och den blir som sagt varm på alla rör. Det är sedan när man drar väg som den går skit....o då är den varm....
Det är just det är med av och påmonteringen som är crap och såklart drar iväg i 5siffrigt om verkstan ska göra det.. av o på av o på med allt mellan varje test..

Felkoderna som fanns och som är nollade nu iaf var 20, 22, 30, 40, 60, 70

20 - the error of sensor readings of atmospheric and absolute pressure in the inlet, not permissible values - self-diagnosed string D: 03, D: 02;

22 - Error in the inlet temperature sensor, - self-diagnosed string D: 05;

30 - Error drop sensor (triggered or faulty sensor), - self-diagnosed string D: 08;

40 - fault circuit secondary injector - self diagnosed string D: 40,41,42,43;

60 - System Error YCC-T;

70 - Error organizations idling (as a symptom: the engine begins to stall at idle after 20 minutes of work);


Som sagt ovan så ska du inte hänga upp dig på felkoder om de inte är kvarstående efter radering.
 

Lotez_83

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2009 Yamaha R1
Beställt en orginal tändspole nu från IMP i Florida som säljer orginaldelar. Admin ta bort om detta anses vara reklam.

Den kosta 47% MED frakt mot vad den kosta över disk i Sverige. Har tyvärr inte möjligheter att mäta tändspolen urmonterad med påfrestning. Det kan Yamaha göra med nåt specialverktyg tydigen.

Den gå som bra kall och utan vidare påfrestning men när den bir varm och kompet ökar vid pådrag så misstänker jag att tändspolen inte pallar

Soms agt helgen är räddad - massa pill och 5-56 här o var för att se om det är glappkontakt eller erjat någonstans. ska testa och se till så altl sitter som det ska också enl infon i tidigare svar ovan.

Det ENDA som jag tycker riktit konstigt med felsökningen som märkesverkstan i Karlstad gjort och utfallet av det var att grenrör till cyl 1 va kall. jag testa aldrig utan swappa med cyl 3 direkt när jag kom hem så vet ju inte om det han sa stämde. Jag får alla att bli varma nu iaf

Han fick innag felkoder på tändspolarna som han sa men det utesluter inte att de kan vara trasigt för det så att säga. stämmer den uppgiften tro?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top