Besiktningsdags..sliten kedja..

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Jag kollade precis igenom min ena hoj som har stått ett år (köpte ny i år så blev inte av att jag ställde på den nu). Den måste besiktigas för att få köras (tänkte antagligen sälja den dock) så jag kollade igenom hojen idag ifall att nått var tvunget att fixas först..

Allt såg bra ut förutom en lite trög chokevajer som måste oljas/bytas...och...

Kedjan. Jag märkte vid snabb inspektion att en av gummipackningarna (o-ringar kallas de?) hade torkat sönder/gått av och satt halvt löst. Sen såg jag att ytterligare en såg lös ut. Detta är förstås inte bra alls, och kedjan måste ju bytas ut!

Men! Tror ni det är lugnt att besiktiga den ändå? Skulle vilja få den besiktigad så snart som möjligt så att den är redo att köras om nån skulle vilja köpa den (antingen fixar jag kedjan före eller så får köparen fixa det, det får jag se..) Drevet tyckte jag såg helt okej ut, inte sneda taggar alls så det måste man väl inte byta om man inte vill antar jag.

Vad tror ni, är det safe att köra ner till besiktningen och går den igenom ändå?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Dom kommer till 99% inte märka om där saknas någon o-ring.. Och om dom märker det, vad ska dom säga? Man kan ju t.om. köpa kedjor utan.

Så länge inga länkar kärvar eller kedjan är slapp och dreven slitna så skulle jag säga att det är lugnt.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Vad kan egentligen hända när man kör med kedja som saknar nån o-ring? Ska kolla om nån länk kärvar, har för mig att jag kunde se att nån krokade sig lite...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Rengör och smörj upp kedjan, se till att ingen länk kärvar sedan kommer det inte vara något bekymmer.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kontrollera kedjeslitaget genom att ta tag i kedjan från baksidan av drevet = som att du skulle försöka dra motorcykeln bakåt. Lyfts kedjan av drevet mer än 3/4 av kuggens höjd = fail, detta slack går inte att justera bort. Övriga skador kan bedömmas men det ska vara påtagligt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I instruktionsboken till någon av mina maskiner finns en pedagogisk bild på hur man kollar och när det är dags.
Kolla om du har en i din, kontrollera och ta med boken till besiktningen ifall det blir diskussion?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Att kolla om det går att lyfta kedjan på drevet längst bak är bra. Så kollar de på bilprovningen. Du kan också kolla på kedjespännarna om det finns justeringsmån kvar.
Man behöver inte ha instruktionsboken med sig för att visa personalen hur man bedömer om en kedja är sliten. Dom kan sådant. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top