Hur långt håller en enstånka?

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Hej
Nu var det länge sedan jag var fullt aktiv här :p men tänkte ändå se om forumet lever ännu.
Ja, hur långt kan en enstånka gå innan man bör dra öronen åt sig? Har blivit sugen på en Dominator det senaste (kör ducati 748 i nuläget så det blir en viss förändring :) och funderar på hur många mil man kan tillåta? De flesta ligger mellan 2-5k men har en som gått drygt 7k.
Har sökt runt endel både här och övriga nätet men det är svårt att hitta något konkret. Såg en tråd om Ktm och där verkade många tveka över 2k redan men detta var ju sm hojjar.
Någon som har en tanke :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Sambons scarver har gått en bit över 6000 mil utan maskinrelaterade problem. En sönderskakad lampa eller 2 får man räkna med dock.
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
har en dr650se med 4000 mil och den har gått HÅRT. Allt håller om man tar hand om grejjerna! :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det går ju inte att säga, beror helt på typen av hoj. Jmfr en KTM EXC med Kawa KLR t.ex, helt olika hojar och helt olika serviceintervall. Men, lågtrimmade 80-90-talsstånkor brukar generellt hålla länge. Finns de som kört jorden runt på DR650SE. Vet inte specifikt hur det är med Dominatorn, men det är ju också en lågtrimmad 90-talsstånka, samt en Honda, så rimligen håller den bra. Är den väl underhållen så tror iaf jag att det är helt lugn. Du får provköra och lyssna/känna efter helt enkelt!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan inte svara på just hur långt en 1-cyl motor håller, men på de offroadhojar av Dominatorns generation som levt som offroadhojar ska, brukar utsidan va mer sliten än insidan.

Ofta börjar de flesta sina liv som älskade grussprutare, men efter femton år blir de degraderade till grå pendlaråk som inte kostas på mer än vad en bussbiljett kostar. När de inte längre klarar besiktningen körs de ut till stugan där sonen gör allt för att ta livet av den gamle. Vid en av alla missade växlingar möts kolv och ventiler till slut.
"Den bara dog" ljuger ungjäveln och pensionären rullas bakom ladan så länge. Och där får åldringen stå, bortglömd... :(
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min var 3 år och rullat 7500 mil när FB bestämde sig för att inte reparera tank och sving, jag är helt säker på,att,det,dubbla inte hade varit några problem.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Min XT har gått 7500 mil nu, utan maskinella problem. Börjar dra lite olja nu, det gjorde den inte tidigare. Sannolikt slitna kolvringar. Räknar dock med att få ut åtskilliga tusen mil till ur den motorn.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Såg för några år sedan två tre stycken xt660 som hade gått som mcbud, dom hade alla över 20k mil på klockan, och inget större maskinellt var ut bytt enligt företaget. Det är som alla andra hojar, behandlar du den som skit går de sönder, men tar du hand om det kommer dom överleva långt och länge!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Min gamla Dominator (-90) skänkte jag bort till en arbetskamrat. Den startade (efter rengöring m.m) direkt och lever nu ett liv i skogen och på crossbana. Den hade stått i 5 år utan att ha blivit startad (dock konserverad) hade nog gått 3500-4000 mil tror jag.

Är den servad så bör det inte vara några problem, det är en driftsäker motor vad jag hört.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Min Dominator som gått 4500 mil är jäkligt fräsch, har plågat den på grusvägarna i min ägo.

Det som behövs göra på den är att fixa bromsarna så de greppar ordentligt igen och lite förgasarjustering då den är svårstartad när den stått ett par dygn (troligtvis något munstycke).

Finns på blocket med repa på vänster sida :fakta:fyllisar
För 17 000 får du en fräsch dominator från 1999 :):tummenupp
Brukar ligga på 25 000kr... Fatta hur dum Kotten är och skänker bort mopeden!
 

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
Tackar för alla svar :)

Det går ju inte att säga, beror helt på typen av hoj. Jmfr en KTM EXC med Kawa KLR t.ex, helt olika hojar och helt olika serviceintervall. Men, lågtrimmade 80-90-talsstånkor brukar generellt hålla länge. Finns de som kört jorden runt på DR650SE. Vet inte specifikt hur det är med Dominatorn, men det är ju också en lågtrimmad 90-talsstånka, samt en Honda, så rimligen håller den bra. Är den väl underhållen så tror iaf jag att det är helt lugn. Du får provköra och lyssna/känna efter helt enkelt!

Låter rimligt

Kan inte svara på just hur långt en 1-cyl motor håller, men på de offroadhojar av Dominatorns generation som levt som offroadhojar ska, brukar utsidan va mer sliten än insidan.

Ofta börjar de flesta sina liv som älskade grussprutare, men efter femton år blir de degraderade till grå pendlaråk som inte kostas på mer än vad en bussbiljett kostar. När de inte längre klarar besiktningen körs de ut till stugan där sonen gör allt för att ta livet av den gamle. Vid en av alla missade växlingar möts kolv och ventiler till slut.
"Den bara dog" ljuger ungjäveln och pensionären rullas bakom ladan så länge. Och där får åldringen stå, bortglömd... :(

Haha ja jo det kan nog stämma :p

Min XT har gått 7500 mil nu, utan maskinella problem. Börjar dra lite olja nu, det gjorde den inte tidigare. Sannolikt slitna kolvringar. Räknar dock med att få ut åtskilliga tusen mil till ur den motorn.

Hmm ja jag misstänkte att kolvringarna var det som kanske kan komma att behöva bytas :/

Såg för några år sedan två tre stycken xt660 som hade gått som mcbud, dom hade alla över 20k mil på klockan, och inget större maskinellt var ut bytt enligt företaget. Det är som alla andra hojar, behandlar du den som skit går de sönder, men tar du hand om det kommer dom överleva långt och länge!

Oj jamen dåså :)

Min Dominator som gått 4500 mil är jäkligt fräsch, har plågat den på grusvägarna i min ägo.

Det som behövs göra på den är att fixa bromsarna så de greppar ordentligt igen och lite förgasarjustering då den är svårstartad när den stått ett par dygn (troligtvis något munstycke).

Finns på blocket med repa på vänster sida :fakta:fyllisar
För 17 000 får du en fräsch dominator från 1999 :):tummenupp
Brukar ligga på 25 000kr... Fatta hur dum Kotten är och skänker bort mopeden!

Najs helt klart intressant. Hur nyligen gjordes vent. justering?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Min KLR600 från -89 fick en ny motor när den var två år gammal och mindre än 1500mil. Orsak till motorbytet känner jag inte till, var redan gjort när jag köpte den.
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Min KLR600 från -89 fick en ny motor när den var två år gammal och mindre än 1500mil. Orsak till motorbytet känner jag inte till, var redan gjort när jag köpte den.
Förmodligen var det toppen som rasade. De saknar nämligen varvstopp och det är lätt hänt att man varvar den lite för långt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top