Honda CRF 450 SM -03 "smäller"

Gixxen Njurunda

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Njurunda (sundsvall)
Hoj
Honda CRF 450 SM
Har köpt en 450 Motard -03. när man släpper av på gasen så smäller det rejält flera gånger.
Har pratat med 2 olika verkstäder och fått olika svar: tändingen står fel? oförbränt bränsle? och Taskig ventil justering?. :confused:

Någon som har nån bra ide? :va

mvh/ Danne
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Kan också vara tjuvluft, kolla hur ventilerna står. Vad du har för munstycken i förgasaren och hör med folk som har likadana hojar.
 

Gixxen Njurunda

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Njurunda (sundsvall)
Hoj
Honda CRF 450 SM
Har mätt ventilspelet och det är inom gränserna.
har bytt tändstift.
hörde av en jag pratade med att det sitter en bricka jäms med trotteln med ett hål i som kan vändas fel.
Men ska hålet vara uppåt eller neråt? någon som vet med säkerhet?

Har nyss köpt hojen och vet ej vad dom gjort innan,
 

Gixxen Njurunda

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Njurunda (sundsvall)
Hoj
Honda CRF 450 SM
Har hittat en sprängskiss o hålet på brickan ska vara neråt och den ligger rätt.

Ingen firma har tid förens om ett par veckor pga semester att hjälpa mig :(

det är säkert ett enkelt fel, gäller bara att hitta det

Det smäller lite vid jämn gas oct smäller mycket när man släpper gasen helt. :(
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Går hojen bra förövrigt? Honda hadde väl problem med att äta ventiler på några hojar om jag inte minns fel.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
My two cents: Den får för mycket bränsle eller tänder för sent (kolla det innan du river motorn).
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Den går magert på lågfart och/eller är otät i avgassystemet.Helt meningslöst att börja riva i motorn för den saken åtminstone.Prova att vrida ut blandskruven ett halvt varv i taget och kolla om det blir bättre.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kopierar Busabergs svar för det är felet = väldigt vanligt förekommande på alla hojar.

Citat.
Den går magert på lågfart och/eller är otät i avgassystemet.Helt meningslöst att börja riva i motorn för den saken åtminstone.Prova att vrida ut blandskruven ett halvt varv i taget och kolla om det blir bättre.

Jag betonar att krökens tätning mot cylinder "måste vara kanontät" annars får du aldrig bort smällarna prova dra åt skruvarna som håller fast kröken i toppen när den är varm.

Om det inte räcker med att justera ut blandskruven så byt till större lågfartsmunstycke.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det viktiga är att den går bra med gaspådrag, tycker jag. Att bestycka bort smällar vid gasavslag med förgasare innebär att man bestyckar den för fett.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det viktiga är att den går bra med gaspådrag, tycker jag. Att bestycka bort smällar vid gasavslag med förgasare innebär att man bestyckar den för fett.

De är sant,,,, jag bestyckar alla enduro och crosshojar en "aning" fett på lågfart för att slippa höga vattentempar (kokning) vid skogsbök och de svarar väldigt bra från låga varv med lite fet lågfart.

I detta fall prova skruva ut bränsleskruven mer o mer 2-3varv öppen är ok bara den går bra och skruven inte gängar lös sig själv. Om den går bäst med 2-3varv öppen skruv byt till 10% större lågfartsmunstycke och justera in skruven igen.
 

Niklas.J

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Norra Sandby
Hoj
R6-02 DR 600S-86 KTM 640 SM-05
Kolla så den inte har läckage vid grenröret. Vid motorbroms kan den isåfall suga in luft dvs syre som får eventuella oförbrända bränslerester att antända.
 

Gixxen Njurunda

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Njurunda (sundsvall)
Hoj
Honda CRF 450 SM
Har nu fått cykeln att fungera hyfsat bra med bara någon enstaka "knall", jag har skruvat ut "blandskruven" till max. men vad ska jag byta till för munstycke för att få den funka perfekt?
Under dimensionerat tomgångsmunstycke? Byta till större?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top