Bil hackad över internet

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/

Så, det här är väl mest bevis för vad jag sagt de senaste 5 åren om bilar. De ska inte vara internetanslutna, och de olika systemen så som underhållningsplattformen och styrsystemen ska på inget sätt vara sammankopplade, alls. Det ska vara ett airgap.

Men ja, fordonsindustrin har ju aldrig varit bra på att lyssna vad gäller mjukvara.

Artikeln berättar om hur två hackers tar kontroll över en bils styrsystem via det internetanslutna nöjessystemet och säkerhetshål i det. De kan styra allt som styrsystemet i bilen har kontroll över.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Steer by wire till bara, så kan man radiostyra bilarna vart fan man vill...
:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Steer by wire till bara, så kan man radiostyra bilarna vart fan man vill...
:)

De kan redan nu bromsa när de vill, eller stänga av bromsarna, koppla ur transmissionen och sånt. Styrningen kan de än så länge bara få kontroll över när bilen backar, men de tror att de ska kunna ta över styrningen med.
Att stänga av bromsarna i kombination med att kunna varva motorn är en rätt otrevlig kombination, speciellt i samband med kontroll över transmissionen. FULL SPEED AHEAD!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
De kan redan nu bromsa när de vill, eller stänga av bromsarna, koppla ur transmissionen och sånt. Styrningen kan de än så länge bara få kontroll över när bilen backar, men de tror att de ska kunna ta över styrningen med.
Att stänga av bromsarna i kombination med att kunna varva motorn är en rätt otrevlig kombination, speciellt i samband med kontroll över transmissionen. FULL SPEED AHEAD!
Nyare mercedes har ju styrning assistans dvs bilen styr själv om du börjar närma dig vägkanten utan att styra emot själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyare mercedes har ju styrning assistans dvs bilen styr själv om du börjar närma dig vägkanten utan att styra emot själv.

Jupp. Och det är ju inte totalt ovanligt med självparkerande bilar heller. Systemen för att styra med elektronik finns, det är bara en fråga om att ta kontroll över dem.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är en av anledningarna till att jag kör äldre bilar. Helst utan ABS och ESP och andra bokstavsförkortningar, men åtminstone så att bromsar och styrning faktiskt är rent mekaniska/hydrauliska och fungerar trots spänningsbortfall eller annat skit.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Min första tanke när jag såg tråden var "Okej...och?". Sen insåg jag att det stod bil och inte bli. :tungan

Underhållningssystem och allmän internetanslutning ska absolut hållas separat från driftssystem i fordon. Det är bara naivt att tro att saker som kan bli hackade inte skulle bli det av någon underlig anledning (typ människors inbyggda godhet?).

Att tillverkaren kan uppdatera mjukvaran i styrsystem och annat på alla bilar av en viss modellserie samtidigt utan verkstadsbesök om ett fel upptäcks är ju smidigt, men det skulle väl gå att lösa på säkrare sätt.

Sen kan jag se en viss användbarhet i att kunna stänga av motor, låsa dörrar osv via fjärrsignal. Till exempel vid stöld eller andra brott. Men det kanske inte bör finnas som standard utan enbart som tillval i de fall ägaren önskar ha det. Och det ska ändå vara separat från vanliga driftsystemen. Är det inte så med lite mer avancerade antistöldsystem i dag?

För även om allt hackaren kan göra är att stänga av motorn så skulle det bli kaosartat på trafiktäta områden om alla bilar av en viss modell eller märke plötsligt stängs av.

Edit: Var det samma killar som hackade och låste bromsarna på bilar via en smartphone för nåt år sedan?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min första tanke när jag såg tråden var "Okej...och?". Sen insåg jag att det stod bil och inte bli. :tungan

Underhållningssystem och allmän internetanslutning ska absolut hållas separat från driftssystem i fordon. Det är bara naivt att tro att saker som kan bli hackade inte skulle bli det av någon underlig anledning (typ människors inbyggda godhet?).

Att tillverkaren kan uppdatera mjukvaran i styrsystem och annat på alla bilar av en viss modellserie samtidigt utan verkstadsbesök om ett fel upptäcks är ju smidigt, men det skulle väl gå att lösa på säkrare sätt.

Sen kan jag se en viss användbarhet i att kunna stänga av motor, låsa dörrar osv via fjärrsignal. Till exempel vid stöld eller andra brott. Men det kanske inte bör finnas som standard utan enbart som tillval i de fall ägaren önskar ha det. Och det ska ändå vara separat från vanliga driftsystemen. Är det inte så med lite mer avancerade antistöldsystem i dag?

För även om allt hackaren kan göra är att stänga av motorn så skulle det bli kaosartat på trafiktäta områden om alla bilar av en viss modell eller märke plötsligt stängs av.

Edit: Var det samma killar som hackade och låste bromsarna på bilar via en smartphone för nåt år sedan?

Jo, de har varit i fordonshackarsvängen några år nu.

En riktigt intressant aspekt är att Jeepen måste patchas med en USBsticka eller hos en auktoriserad verkstad, alltså kan tillverkaren inte patcha problemet över internet. :gnissla

Och icketrivial mjukvara som är uppkopplad kan hackas över uppkopplingen. Det är därför som det är så jävla viktigt att hålla de kritiska systemen (som bromsar, motor, styrning, transmission) borta från system med uppkoppling.
Ju större spridning ett system har desto större incitament finns det för att hitta hålen. Bilar bygger på plattformar, så stor spridning, och potentiellt väldigt effektivt.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tur man kör gixxer och inte R1M:näsblod

nej jag är inte ett dugg orolig heller, men intressant vad lönnfeta människor är kreativa ibland

Bara Ulvhamne som sticker ut mängden datanörd och smal;)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top