Varför har motarder och crossar så extrema intervaller?

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Alla har vi väl hört om intervaller på 5-7 timmar på ett oljebyte och jag har ännu inte förstått varför.

En literklubba kan i vissa fall ge 200 hästar per liter vid ett varvtal inte farligt långt från 20.000 varv per minut. Den motorn tål att piskas inte långt från varvtalet under bra mycket längre tid än motsvarande motard.

Varför har motarder och crossar så extrema intervaller fastän registret och motorkonfigurationen inte tillåter ens halva effektuttaget/L eller varvtalet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Därför att motarder och crossar har så liten oljemängd. Samma olja misshandlas alltså oftare mellan kugghjulen i växellådan. Och på andra platser i motorn.
Man vill spara vikt.
Och man utgår från att de körs för fullt.
Och vad det gäller sporthojar så är oljebytena utgående från att du håller de vanliga hastighetsbegränsningarna. Och alltså inte utnyttjar mer än kanske 20hk normalt. Vid tävlingskörning med sporthoj är det vanligt med oljebyte efter varje tränings- eller racedag.
Och trots detta är det vevaxelbyte på en Honda CBR600RR efter ca 500mil. För då är primärkugghjulet på vevaxeln, det som driver kopplingen så nerslitet så det är dags för byte. Och kugghjulet är fräst direkt i vevaxeln.
Läste jag i nån tråd här på SH.
Själv byter jag olja på mina hojar mellan 200 och 300 mil (variationen beror på att jag gör det hemma mellan utflykterna)
efter läst hur fort oljan tappar viskositet på den här siten. Ingen större utgift med Q8 Moto SBK Racing 10W-50 för ca 1400kr för 20 liter hos SWEDOL.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Och dom "långa" oljebytesintervallen (låter väl billigt och bra) kanske bidrar till att en BMW K1300(?) ägare här på SH i ett inlägg berättade att när hans BMW började krångla så fick han veta att det var dags för ny växellåda. Efter 5000mil.
En BMW hojväxellåda håller alltså idag inte för mer än 5000mil.
Kanske beroende på de långa oljebytesintervallen?
Och Motorrads 5000 mil långtidstest?
Som gör 5000 mil till "optimal" livslängd !?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
OKQ8:s kille som är med Actionpics ibland (heter han Marcus?) upplyste mig om att tillverkarens rekommendationer om oljebyte är det som gäller även vid bankörning.

Vill man ifrågasätta det som allt annat går det bra men ta det i så fall med de som förväntas KUNNA olja och inte med sådana som mig. Jag lyssnar på allas argument och följer de jag tror mest på.

Min förra olja gick 12 bandagar eller ca 250 mil. Troligen onödigt byte egentligen men jag hade behov av att pilla lite.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Spännande fråga - antagligen finns det några som skrattar gott när vi dödliga lägger ner en förmögenhet på underhåll som inte riktigt behövs.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag byter också olja "alldeles för ofta" på mina hojar, men som någon skrev så är det inte så dyrt när man köper okQ8:s 5w-50 raceolja i 20 litersdunkar. 1400kr/20 liter blir 70 spänn litern för en superolja.

Jag ser det mer som en billig motorförsäkring att byta olja var 300:e-400:e mil eller efter var tredje bankörning.

Har en gammal fzr 1000 som är i mekaniskt felfritt skick - Jag inbillar mig att anledningen till att inte 2:ans växel hoppar ur och att den inte drar en milliliter olja (som andra fzr:er gör) är för att jag behandlat den som en bebis sedan den var ny.

Som sagt - Ett extra oljebyte mellan "ordinarie" byten är bara att se som en försäkringskostnad på ett par hundra kronor för att slippa betala 10 000 kr om ett par år.

Min R1:a tar 3.7 liter med oljefilterbyte - 70*3.7 + 100 kr för filter är 350 spänn. Det är en jäkligt billig motorförsäkring det !
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mängden olja i motorn gör hur ofta man bör byta... Har ju på en Ktm enduro 0,6 l olja å de är 15 timmar mellan bytena... Medans Ktm 640 har 2,1 l olja å 500 mil mellan bytena...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mängden olja i motorn gör hur ofta man bör byta... Har ju på en Ktm enduro 0,6 l olja å de är 15 timmar mellan bytena... Medans Ktm 640 har 2,1 l olja å 500 mil mellan bytena...

Exactly, men många äro dessa som inte litar på t.ex KTM:s omdöme utan tycker fem eller tio timmar är "rätt" (trots att just dessa maskiner säljs som racers).

Många tror också att det går 20 minuter på en timme.
Men att det är hyfsat billigt och inte skadar säger jag inte emot.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Mängden olja i motorn gör hur ofta man bör byta... Har ju på en Ktm enduro 0,6 l olja å de är 15 timmar mellan bytena... Medans Ktm 640 har 2,1 l olja å 500 mil mellan bytena...

Även trimmningsgraden på motorn avgör. De med riktigt låga intervaller är mer trimmade och har mindre rum för fel på oljan i motorn.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ni pratar bara oljor det som är jobbigt är ju dom täta kolv byterna. Tvåtakt är okej tycker jag då det är snuskigt lätt men fyrtakt är skit.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag byter också olja "alldeles för ofta" på mina hojar, men som någon skrev så är det inte så dyrt när man köper okQ8:s 5w-50 raceolja i 20 litersdunkar. 1400kr/20 liter blir 70 spänn litern för en superolja.

Jag ser det mer som en billig motorförsäkring att byta olja var 300:e-400:e mil eller efter var tredje bankörning.

Har en gammal fzr 1000 som är i mekaniskt felfritt skick - Jag inbillar mig att anledningen till att inte 2:ans växel hoppar ur och att den inte drar en milliliter olja (som andra fzr:er gör) är för att jag behandlat den som en bebis sedan den var ny.

Som sagt - Ett extra oljebyte mellan "ordinarie" byten är bara att se som en försäkringskostnad på ett par hundra kronor för att slippa betala 10 000 kr om ett par år.

Min R1:a tar 3.7 liter med oljefilterbyte - 70*3.7 + 100 kr för filter är 350 spänn. Det är en jäkligt billig motorförsäkring det !

"Jäkligt billig motorförsäkring", är du totalt oförmögen att räkna eller kör du typ en bankörning per år? Motorförsäkring eller inte, det vet nog ingen. Men du kan ju fan inte påstå att den är "jävligt billig" när du ska hålla på och byta olja för tusenlappar varje säsong.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är högre trimmningsgrad på en viktoptimerad 1-cyl 650cc med 65HP än en 4-cyl 1000cc med 200HP avsedd för gatan.
 

Snowman89

Guest
"Jäkligt billig motorförsäkring", är du totalt oförmögen att räkna eller kör du typ en bankörning per år? Motorförsäkring eller inte, det vet nog ingen. Men du kan ju fan inte påstå att den är "jävligt billig" när du ska hålla på och byta olja för tusenlappar varje säsong.

Några oljebyten extra eller en eventuell ny motor/renovering av motorn, vad blir billigast? :krama
Jag håller helt med "Yzf R1" och visst använder du hojen till att pendla med och kör 2000mil om året kanske du inte behöver byta olja efter 300-400mil. Men kör man som många andra någon tur när vädret är fint alternativt några bandagar då och då, så känns det ju bättre att byta oljan lite oftare.
Man kanske nyttjar motorn till större grad samt att jag inbillar mig att oljan får ta mer stryk vid kortare sträckor samt förvaring, än mot om man körde fler och längre turer.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Orörd motor=kör på tillverkarens rek.
Trimmad=byt oftare, finns säkert rek. intervall om man frågar runt på den spec. man har.

2011 körde jag över 30 bandagar, började racea med och körde 10 raceheat+träningar/kval, bytte efter bok alltså 1000mil eller år, mycket olja hade det blivit om jag skulle bytt efter varje dag....har kvar hojen, orenoverad, har nu gått 3 hela säsonger till.

Nu, när han nästan gått 5´, får han ett extra byte under säsong, följer förbrukningen och när den ökar så byter jag, gjort samma sen -13 men så kör jag original med.

Nu får jag väl snart detta i ansiktet när jag skrivit.......:hihi
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Några oljebyten extra eller en eventuell ny motor/renovering av motorn, vad blir billigast? :krama
Jag håller helt med "Yzf R1" och visst använder du hojen till att pendla med och kör 2000mil om året kanske du inte behöver byta olja efter 300-400mil. Men kör man som många andra någon tur när vädret är fint alternativt några bandagar då och då, så känns det ju bättre att byta oljan lite oftare.
Man kanske nyttjar motorn till större grad samt att jag inbillar mig att oljan får ta mer stryk vid kortare sträckor samt förvaring, än mot om man körde fler och längre turer.

2000mil på en cross eller motard? Då är det inte olja som behöver bytas utan hela motorn.
 

Snowman89

Guest
2000mil på en cross eller motard? Då är det inte olja som behöver bytas utan hela motorn.
Vart hittade du att jag skrev om cross/motard?
Inlägget jag svarade på från början citerade ett inlägg som gällde en fzr 1000 = 4cyl landsväg hoj.

På 1cyl hojar är oftast oljevolymen betydligt lägre än de större 4cyl hojarna.
1-2liter är väl vanligt på div enduro samt motarder och det dubbla lär ju inte va omöjligt på en 4 cylindrig hoj.

På mina 525or så byter jag olja efter ca 10timmar alt en gång per säsong.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Crossar och enduro hojar är sportutrustning och är optimerade för funktion och prestanda.:tummenupp
Ländsvägshojar är inte det:fakta
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Några oljebyten extra eller en eventuell ny motor/renovering av motorn, vad blir billigast? :krama
Jag håller helt med "Yzf R1" och visst använder du hojen till att pendla med och kör 2000mil om året kanske du inte behöver byta olja efter 300-400mil. Men kör man som många andra någon tur när vädret är fint alternativt några bandagar då och då, så känns det ju bättre att byta oljan lite oftare.
Man kanske nyttjar motorn till större grad samt att jag inbillar mig att oljan får ta mer stryk vid kortare sträckor samt förvaring, än mot om man körde fler och längre turer.

Lägger man ett par tusenlappar på olja per säsong har man på 3 säsonger gott och väl kommit upp i kostnaden för att köpa hem en begagnad motor från ebay att byta till. Jag byter hellre motor än lägger hutlösa summor på olja till en motor som man inte alls vet om den kommer hålla bättre tack vare det. Du kan ju åka på växellådsras även med olja som bara rinner rätt igenom och kontinuerligt fylls på från en tunna på bönpallen.
 

Snowman89

Guest
Lägger man ett par tusenlappar på olja per säsong har man på 3 säsonger gott och väl kommit upp i kostnaden för att köpa hem en begagnad motor från ebay att byta till. Jag byter hellre motor än lägger hutlösa summor på olja till en motor som man inte alls vet om den kommer hålla bättre tack vare det. Du kan ju åka på växellådsras även med olja som bara rinner rätt igenom och kontinuerligt fylls på från en tunna på bönpallen.
Om du köper hem en begagnad motor för 6000kr, vilken garanti har du då att den håller mer än runt hörnet?
Vill man ha en motor i hyfsat skick så får man nog betala bra mycket mer än 6000kr, förutsatt att det inte är en mopedmotor du ska köpa.

Dessutom kostar väl inte ett oljebyte speciellt mycket. Jag byter olja var 10timme och filter varannat oljebyte. Det går åt 1.2l olja och jag kör på okq8 sbk racing 10w-50 för ca 60kr litern.
Så för att komma upp i oljebyten för 2000kr behöver jag köra ca 160timmar på ett år, vilket jag verkligen inte ens kommer i närheten av (Har kommit upp i 34timmar nu över 3säsonger).

Kollar man på en modern sportigare hoj som kanske rymmer 3l olja så kanske ett byte går på 300kr med filter.
Skulle jag köra hårt så skulle jag nog byta efter säg 300mil.
Så det blir då 7byten för att komma upp i dina 2000kr vilket då skulle betyda att man körde väldigt hårt i 2100mil på en säsong.
Det blir en himla massa bandagar det...
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top