Tankar kring offroadåkning. Hojval.

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tja!

Efter att min gat hoj pajade i spanien och är kvar där på obestämd tid så köpte jag en bmw f650 från 1999 tillsvidare. Kul att testa lite nytt. Provade såklart att ta den lite offroad även om den inte är helt optimal för det, men det var galet kul ändå. Nu går jag i tankarna att antingen rusta upp den lite till en mer offroad vänlig adventure hoj så man kan köra lite skog med eller köpa något billigt för dom pengarna istället. Eller om det bara är bortkastade pengar att försöka med bmwn jag har.

Vad anses vara bäst alternativ? Har inte möjlighet att frakta en oreggad hoj till platser och så tyvärr, om man inte köper släp dvs.

Edit: som ni kanske förstår är jag även nybörjare med offroad körning.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Vad tänkte du med offroad, riktig enduro eller skogsvägar?

Ska du åka rakt ut i skogen så är en enduro enda rätta. Annars kolla på KTM Adventure/SuperEnduro / Honda Africa Twin. Funkar till det mesta, lite tunga för riktig skogskörning (jag har provat :) ), men nöjjer man sig med traktorstigar/skogsvägar så räcker det gott. Nu är jag väl lite partisk eftersom jag är inne på min andra Afrikan :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Ktm 690 enduro är bästa mellantinget tycker jag. Liten och smidig i skogen, men funkar på motorvägen om man sätter på en liten ruta. Är den populäraste hojen bland grusputtar av en anledning :)
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Vad tänkte du med offroad, riktig enduro eller skogsvägar?

Ska du åka rakt ut i skogen så är en enduro enda rätta. Annars kolla på KTM Adventure/SuperEnduro / Honda Africa Twin. Funkar till det mesta, lite tunga för riktig skogskörning (jag har provat :) ), men nöjjer man sig med traktorstigar/skogsvägar så räcker det gott. Nu är jag väl lite partisk eftersom jag är inne på min andra Afrikan :)

Kawa KX500?:tungan
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
DRZ400S är klockren för grusvägar och mindre skogsstigar. Billig, går och går, lättmekad.
Minus är kort växellåda, så köra längre sträckor motorväg suger. Fjädringen är lite mjuk.

WR250R känns som en mer modernare DRZ. 6-växlad låda, mycket bra fjädring för en dualsport. Insprut! På med en annan pipa och fmf-commander så kan man nog få ut dom där 31hk på bakhjulet nästan.

Eller 690 enduro är väl den ultimata i mitt tycke, om man vill kunna åka 30 mil motorväg samma dag som massa mil genom små skogsstigar och grusvägar. Funkar till i stort sett allting utom brötenduro - eller ja den funkar nog, men jävla vad trött man måste bli :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Första frågan blir vad för slags offroad körning som du tänkt dig... BMW duger säkert att börja me.. Sen kommer nästa fråga som gäller däck... Är nästan samma som för hojtyp.. Finns ingen allround hoj eller däck för de.... Antingen bra på en sak å då sämre på någe annat... En kompromiss... Sen kommer säkert någon å säger att den här funkar till allt.. Sant, men då är den halvdant på allt eller jämn dålig...

Jag har valt att ha olika hojar för olika körningar... Kanske säkert inte de bästa i allas ögon, men de funkar för mig...
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har precis ägt en 690 enduro r, haft motard fälgar till. Har i 2år försökt leva med denna hoj. Kört hoj i 15 år. Många olika mil Tänkte då detta måtte vara ultimata.
Funkade inte bra någon stans. Tung i skogen. Svårt att packa på längre resor. Sambo kunde inte åka med. För klen för aktiv körning med polarna på asfalt.
Bara bra på en sak. Att vara kass på allt.
 

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Ort
Uppis
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hur kan en KTM 690 med motardhjul vara för klen att köra aktivt på asfalt med? Måste mena spikrak motorvägskörning då...

Är du på en budget rekommenderar jag en äldre ktm 640! Jag har en och den går bra på asfalt och är rolig på grus och skogsväg!
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
"Hur kan en KTM 690 med motardhjul vara för klen att köra aktivt på asfalt med? Måste mena spikrak motorvägskörning då..."
Denna fråga bevisar bara din ........

Nu vet jag inte hur dina polare kör:va, men jag måste pressa denna hoj till max för hänga på mina. Nu gäller det körningar bland blandade hojar. Allt från sport/ street till tunga äventyrs hojar.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har precis ägt en 690 enduro r, haft motard fälgar till. Har i 2år försökt leva med denna hoj. Kört hoj i 15 år. Många olika mil Tänkte då detta måtte vara ultimata.
Funkade inte bra någon stans. Tung i skogen. Svårt att packa på längre resor. Sambo kunde inte åka med. För klen för aktiv körning med polarna på asfalt.
Bara bra på en sak. Att vara kass på allt.

+1 på den , är närapå min åsikt med då det är effekt jag saknar med 17" och onödigt tung i skog/stig grus gillar jag den bättre på
 

Snowman89

Guest
Ni som tycker att en 690 är slö på 17" hjul och bana/gata samt för tung i skogen.
Vad finns det för andra alternativ som är en bättre hoj än en 690, speciellt på de punkterna då?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ni som tycker att en 690 är slö på 17" hjul och bana/gata samt för tung i skogen.
Vad finns det för andra alternativ som är en bättre hoj än en 690, speciellt på de punkterna då?

En hoj för offroad å en för gatan.... Sen är valet vilken typ man vill köra å välja hoj efter hur å var man vill köra....
 

Snowman89

Guest
En hoj för offroad å en för gatan.... Sen är valet vilken typ man vill köra å välja hoj efter hur å var man vill köra....
Visst är det så, men som för gata vet jag inte vilka alternativ som finns om man vill ha en lätt och smidig motard men som ändå har mycket effekt.
En hypermotard eller 990 SM är väl näst på tur om man vill ha mer effekt, men de är ju inte direkt lätta eller smidiga...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kan bara svara för mig själv ,är inte motard jag ska ersätta med utan japansk radfyra 1000 för knixig asfalt som ska ersätta 690:n igen då jag har en xr650r för grus stig redan ,ska man ha 1hoj för allt så minskar valmöjligheterna , möjligtvis en superenduro el liknande med dubbla uppsättningar hjul men dom är överprisade.
690n är ju inte illa på nåt vis men är man van r4 effekten på asfalt känns ktmen lite trött ibland på samma kringelikrokvägar
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Vi har nog olika definition på småvägar :) Jag hade inga problm o åka jämt med sporthojjarna på krokvägar med min 640 , går det över 140 så är det inte krokigt....

Men man får väl prioritera lite vart man åker primärt :D
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:D jo det är som äpplen o Päron :)är mer upplevelsen av effekt som skiljer sig ,150+ på hjulet eller 55 ungefär märks ju på kortrakor mellan kurvor även om inte farten säger allt så marker man att det saknas mos i utgången på kurvor.
Alla är olika och tror mer som jpt att man ska ha fler hojar
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top