KTM 690 Enduro + Motard-funderingar.

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tjenare!

Tänkte skaffa mig en ny stånka framöver till lite gata och skog, valet faller på en 690.
Som jag förstått av lite läsning så är det enklare och bättre att gå på enduron och eftermontera motardhjul si ?

Antar att fjädringen funkar bättre allround på enduron iaf, finns det något annat som påverkar väghållningen som man bör tänka på ?

Stora frågan är vilka årsmodell som gäller?
Är motorn som kommer 12,13 (?) värd lite extra ?
Hjärtat slår lite extra för Enduro R -11 med exc lampan och den lilla instrumenteringen, den som enligt vissa är den "äkta" enduron.
Hur står sig den mot dom andra modellerna i fjädring som enduro / motard ?


Har ingen direkt prisbild framför mig men en bättre begagnad lågmilare lutar det åt.

Ber om ursäkt om det finns liknande trådar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du vill definitivt ha enduro-varianten om du vill kränga på motard-hjul då och då.
Andra hållet är meckigare, tro mig :fakta
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du vill definitivt ha enduro-varianten om du vill kränga på motard-hjul då och då.
Andra hållet är meckigare, tro mig :fakta

Varför?
Har det med bredden mellan gaffelbenen att göra. Mindre meck med distanser osv med enduro --> motard än tvärtom?
 

Snowman89

Guest
Varför?
Har det med bredden mellan gaffelbenen att göra. Mindre meck med distanser osv med enduro --> motard än tvärtom?

Motarden har radiellt monterat 4kolvsok.
De oket kommer ta i ekrarna om man försöker montera 21" fälg med 320mm skiva och 4kolvsoket.

Enduron har ett 2kolvsok och passar både med 17" och 21" bara man flyttar 300mm skivan mellan hjulen.

Vill man ha bättre bromsar än vad original Enduron kan erbjuda så finns det dessutom flera 4kolvs samt 6kolvsok att välja mellan som passar Enduron's gaffel.
 
Last edited:

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Det kvittar. SMC:n går att göra till enduro minst lika lätt som enduron går att göra till sumo.
Du flyttar bara oket ett par millimeter från ekrarna med ett par brickor. Skivan kan också flyttas ut lite.

Skulle säga att satsa på den bästa dealen. Hittar du en SMC till bra pris, köp den och vice versa.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Varför?
Har det med bredden mellan gaffelbenen att göra. Mindre meck med distanser osv med enduro --> motard än tvärtom?

Smc-r har mycket bredare mellan gaffelbenen och radialmonterat ok, så man kan inte flytta oket i sidled. Man behöver ha extra hemgjorda distanser på axeln och i mitt fall även flytta ut bromsskivan ännu mer än originaldistansen.
Vanlig smc kanske är enklare, det har jag ingen koll på.
 

Snowman89

Guest
Det kvittar. SMC:n går att göra till enduro minst lika lätt som enduron går att göra till sumo.
Du flyttar bara oket ett par millimeter från ekrarna med ett par brickor. Skivan kan också flyttas ut lite.

Skulle säga att satsa på den bästa dealen. Hittar du en SMC till bra pris, köp den och vice versa.
Nej det är verkligen inte "minst lika lätt".
För att motardkonvertera enduron köper du ett par motardhjul och monterar endurons främre bromsskiva på ditt motardhjul och sen monterar du hjulen, klart.
För att endurokonvertera din SMC/R måste du också tillverka egna distanser som irish skriver..

Smc-r har mycket bredare mellan gaffelbenen och radialmonterat ok, så man kan inte flytta oket i sidled. Man behöver ha extra hemgjorda distanser på axeln och i mitt fall även flytta ut bromsskivan ännu mer än originaldistansen.
Vanlig smc kanske är enklare, det har jag ingen koll på.

SMC har samma bromsgrejer som SMC/R, dvs radiellt monterat även där.
Så det är lika omständigt där med tyvärr.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tyvärr sålt den vidare irish :)

Enduro it is förstår jag, något speciellt att tänka på ang årsmodeller ?

Tänker mest på R:en från -11 där jag förstår det sitter lite annorlunda fjädring mot dom tidigare och senare men är det till någon fördel ?
Vill man hellre sikta på dom extra 50cc efter -12 ?

Tack för hjälpen hittills! :tummenupp

Kan tillägga att tanken är att köra lite längre turer så länge vädret tillåter, konbana och krypträning sen köra dubbat höst och vår.
Lite bus emellanåt såklart.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
2009-11 690r har längre fjädringen exc instrument lampa osv 275 har jag för mig mot 240 i fjädringslängd.
Ser ingen vits egentligen med nyare då dom saker som är dåliga fortfarande är dåliga på dom nyare(vipparmslagren )så köp den du trivs med.
kör r med exc instrument och kan inte förstå vitsen med varvräknare på en stånka.
Har hojen du söker till salu nu , 10r med motardkit och dubbdäck 540 mil :)
 
Last edited:

Snowman89

Guest
2009-11 690r har längre fjädringen exc instrument lampa osv 275 har jag för mig mot 240 i fjädringslängd.
Ser ingen vits egentligen med nyare då dom saker som är dåliga fortfarande är dåliga på dom nyare(vipparmslagren )så köp den du trivs med.
kör r med exc instrument och kan inte förstå vitsen med varvräknare på en stånka.
Har hojen du söker till salu nu , 10r med motardkit och dubbdäck 540 mil :)

Har sett din på annons på Soe och även på blocket, kastade dessutom precis iväg ett mail till dig ang annonsen ;)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Haha halvskumma inlägg i vanlig ordning där ja :D

Visst är det så att den har den längre fjädringsvägen men är det till någon fördel ?
Så många envisas ju med att kalla den för den sista "riktiga" enduron och man blir ju nyfiken :)
Säkerligen bara en trend.

Håller med om varvräknaren, den klumpen slipper jag mer än gärna!

Någon som har erfarenhet av eftermarknads sadlar för längre körningar till 690 ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Markfrigången, 3-4 cm extra gör mycket om du puttrar på sidan av gruset.annars är väl allt en smaksak blir högre också naturligtvis .provkör vanliga och r samt en 2012 så vet du vad du tycker .
mellan vanliga 10 och 10r var valet lätt i mitt fall .
sen finns ju kvarna 630 som alternativ vet dom som bytt från 690 till den ,provkör det enda som kan säga dig nåt
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Nej det är verkligen inte "minst lika lätt".
För att motardkonvertera enduron köper du ett par motardhjul och monterar endurons främre bromsskiva på ditt motardhjul och sen monterar du hjulen, klart.
För att endurokonvertera din SMC/R måste du också tillverka egna distanser som irish skriver..



SMC har samma bromsgrejer som SMC/R, dvs radiellt monterat även där.
Så det är lika omständigt där med tyvärr.

Snick snack: http://www.qubar.se/2011/05/08/ktm-690-smc-to-ktm-690-enduro/

Kör bara SMC-distanserna, flytta skivan och ok 2mm från hjulet. Voila.

- - - Updated - - -

Ska slänga på 21/18" på min SMC imorgon! Återkommer hur det gick.
 

Snowman89

Guest
Snick snack: http://www.qubar.se/2011/05/08/ktm-690-smc-to-ktm-690-enduro/

Kör bara SMC-distanserna, flytta skivan och ok 2mm från hjulet. Voila.

- - - Updated - - -

Ska slänga på 21/18" på min SMC imorgon! Återkommer hur det gick.
Hrm...

"Next concern was that the brake caliper and the sprockets was scratching against each other, thats because the smc brake disc has a larger diameter and results in that the brake caliper is mounted closer to the sprockets on the front wheel. To solve this concern I mounted the front bake disc 2mm away from the front wheel fork and original bushing with help of a 2mm homemade bushing."
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tack för svar!

Tänkte mest om den längre fjädringen har någon negativ inverkan på sm-setupen men tycker man har sett en del gatutrustade -R nu och vi snackar inte direkt bankörning :)

Husqvarnan är ganska ball men den verkade aldrig slå direkt ?
Inte det vanligaste på blocket direkt.

Någon som bytt till KTMs egna komfort sadel ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ska du ha bekvämare sadel är det nog seat concepts eller liknande du ska ha om du inte låter nån sadelmakare byta skum på original stommen.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top