GPS på hoj!

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Tjena!

Har sökt lite men inte funnit rätt info.

Är ute och sprätter grus emallanåt och har blivit sugen på en gps för att bla kunna lägga upp rutter.

Någon som har bra tips? Alltifrån bra gps:er till montering etc

Har någon en till salu för en bra peng gör det inget heller :D

Kör en DR800.

Mvh Max
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Garmin Montana är det enda rätta för offroadåka då man kan köra gröna kartan och få den att inte räkna om rutten utan bara köra som man bestämt i datorn. Finns en bra tråd på www.soe.se
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tro mig det är en bra deal att köpa en dyr GPS. Skall man använda en GPS offroad så måste den kunna hantera antingen att navigera efter Tracks eller avstängningsbar omkalkylering av rutt. Problemet med vanlig bilGPS samt garmin Zumo är att det inte går att stänga av omkalkylering av rutt. Problemet med detta är att när du lägger en snygg rutt i datorn på små grusvägar och sen laddar över det i GPS så kommer den att jämföra rutten med den inbyggda kartan och på sina ställen lägga om rutten så att den passar bättre. Resultatet är att den på random ställen leder en helt fel för den har hittat en genväg eller liknande dumheter.

Lösningen är att köpa en Garmin Montana alternativt en GPS ur Garmins vandrings-sortiment. Är budgeten tight köper jag hellre en beggad Garmin 60 serie typ denna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tro mig det är en bra deal att köpa en dyr GPS. Skall man använda en GPS offroad så måste den kunna hantera antingen att navigera efter Tracks eller avstängningsbar omkalkylering av rutt. Problemet med vanlig bilGPS samt garmin Zumo är att det inte går att stänga av omkalkylering av rutt. Problemet med detta är att när du lägger en snygg rutt i datorn på små grusvägar och sen laddar över det i GPS så kommer den att jämföra rutten med den inbyggda kartan och på sina ställen lägga om rutten så att den passar bättre. Resultatet är att den på random ställen leder en helt fel för den har hittat en genväg eller liknande dumheter.

Lösningen är att köpa en Garmin Montana alternativt en GPS ur Garmins vandrings-sortiment. Är budgeten tight köper jag hellre en beggad Garmin 60 serie typ denna

Min Zumo 350 går det att stänga av kalkylering av rutt, den har dessutom offroadläge. Men, tror nog att den föreslagna är bättre offroad ändå, inte testat offroad med min men den kan nog bete sig lite knepigt. Den gör det iaf om man slår av omplanering av rutt på asfaltsrutter, så som att envisas med att man MINSANN ska åka tillbaka till den där ruttpunkten man missade, även om man är närmre nästa. :3freak
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
jag kör bil gps Garmin Nuvi 2597LMT (snål eller lite pengar varit sjukskriven en lång tid ) med en vattentät väska till det så är jag nöjd i alla fall när jag är ute i skogen och gasa runt. Dock tog det mig 3 väskor innan
jag hittade en jag var nöjd med där den kunde ligga tillräckligt bra och touch funktionen fungerade.
Och kör med en polare som använder zumo och kartmässigt,detaljer osv märks ingen skillnad.Men vi har andra problem som vi inte löst och det är att vi får inte till det att dela rutter mellan vara varandra verka som dom inte är kompatibla.
 

Rödskägg

Medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 SMC
Tackar för bra argument och svar!

Får ta mig en funderare på vad jag behöver och vill ha. Tanken var någonstans att börja med en billig enkel för att sedan gå upp om det behövdes.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag är erfaren och aktiv grusåkare. Montana är det bästa valet.. Gps med cykelfäste får du för under 4Kkr.. Karta finns och ladda hem om du vill vara oolaglig. Den kräver inte heller strömmatning då den har väldigt god batteritid.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hur billigt vill du komma undan ?

Waze på mobilen o biltema gps fäste, tot 200 pix. 12 v uttag, 100 ing till för laddning.

Posta in rutter i lämplig app när du vill köra grus, tex motionx-gps på apple, kostar väl 10 kr.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Min Zumo 350 går det att stänga av kalkylering av rutt, den har dessutom offroadläge.

Samma med min 590. Jag har alltid omräkningen avstängd i mc-läget för att inte få mina fina rutter förstörda. Jag har däremot aldrig provat Tracks (offroadläget?) och tänker inte ge några rekommendationer; personligen så tycker jag att de navigatörerna som både TomTom och Garmin spottar ur sig har mjukvara som suger getvröv (både i enhet och på PC/Mac).
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Billigast lösning är en enklare Android-lur, strömmatning och billigt GPS-fäste. Finns flera olika mjukvaror, men ska du på större svängar så bör du ha något med offline-kartor och vattentålig. Exempel på offroad-orienterade applikation är ViewRanger.

Instämmer ang Montanan. Går att sätta upp bra för grusåka, med smidiga profilval för enkel växling mellan inställning/kartor. Stryktålig, kan rattas med handskar osv, köras på AA-batterier om behovet uppstår. Saknar dock ljud (har bara pip-ljud) samt blåtand, egentligen enda nackdelen om man ska använda den för touring med intercom. Garmin City Navigator (deras kartor för navigering på väg) samt Friluftskartan (terrängkarta för Sverige med alla små grusvägar, bommar mm) cirkulerar på the internetz. Open Street Maps är också ett bra alternativ för gata. Garmins mjukvara Basecamp är dock ingen vidare upplevelse, men spår/rutter kan enkelt skapas i annat och importeras/överföras.

Jag kör bara efter spår när jag kör grus/enduro. Dvs ett streck på kartan som visar vart jag ska, men ger ingen detaljerad information om anvisningar/välgledning om jag kör fel/avstånd/tid osv. De som mekar ordentligt kör en kombination av spår, rutt samt spårkartor i lager på befintlig karta.

Ska du ha annan enhet än en Montana för offroad-körning bör den kunna hantera spår. Att stänga av omräkning av rutt är inte samma sak. Kör man efter en importerad rutt uppstår ofta problem att GPSen räknar ut annorlunda än vad rutten ursprungligen var designad för. Eller begränsningen att den helt enkelt bara kan vägleda dig fram där kartan anser att det är en väg, vilket det sällan är när du kör offroad. Garmins Zumo-enheter har varierande stöd, alla jag testat har varit mediokra och bökiga. Garmin eTrex och Garmin gpsmap finns i olika versioner med varierande stöd. Tomtoms är bara att glömma. De har sin "curvy roads"-funktion som i praktiken inte är speciellt relevant.

Har är en Montana 650 (som en 600, men med en onödig kamera) till bra pris:
http://www.blocket.se/kristianstad/Splitterny_Garmin_Montana_650_GPS_61272329.htm?ca=11&w=3
Kostnad för MC-fäste får du räkna till, sök lite på SOE så finns en tråd med olika monteringsalternativ.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Garmin Csx60 beggad är en bra budgetlösning. Liten skärm och har några år på nacken, men gör allt du kan önska av en grus-gps.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top