RD:n är kinkig!

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Märkte när jag startade upp RD500:an efter vinterns törnrosasömn att den gick dåligt eller inte alls på en cylinder på lågvarv. Det kom liksom inget vackert blått moln ur ena avgaspipan. Men om gasar på lite låt säga mer än 5-6000 rpm då vaknar den och molnet kommer. Märks även ibland när man kör att den börjar gå ordentligt på alla fyra när man varvar lite. Går rent och fint märks väldigt lite egentligen, om det inte vore för det saknade molnet och att en avgaspipa är mycket kallare än de andra så vete fan om jag skulle märka det, kör den väldigt sällan.

Ok! Skit i en förgasare tänkte jag det får jag ta tag i vid tillfälle, under väntan på detta tillfälle har jag dessutom märkt att den börjat drar ur batteriet. Drog inte ur batteriet på hela vintern, nu drar den ur över natten.

Så min fråga till det allvetande sporthojs kollektivet är:

Kan dessa båda fel vara relaterade? Eller är de som jag tror skit i en fugge och ett separat elfel?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Byt batteri först, det behövs men sannolikt hjälper det inte motorgången.
Förgasarrengöring följt av tändstiftsbyte på den aktuella cylindern - sen går det som det ska.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tändstiftsbyte på alla fyra när man ändå är där och byter stift kan nog vara på sin plats.

Men ja, batteri, förgasare och tändstiften.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hade länge problem med att min RD 350 var omöjligt att starta när den var "ljummen" och slängde i ett par NGK BR8EIX Iridium i våras. Sen dess startar den i alla lägen. Borde funka lika bra på din
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag hade detta problemet på min rd500 med, fast min gick inte alls på en cylinder, trots bränsle och gnista. Efter att jag sålt den så fick jag tipset av en kille att byta ut tändspolarna mot värre doningar då dessa tydligen ska vara rätt veka på rd, vilket gör att stiften pajar hela tiden. Jag hade en hel påse med kassa stift efter en säsong. Jag testade dock inte med iridiumstift. Kan ju vara värt.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Tack för alla svar.

Batteriet är tämligen nytt, byttes inför förra säsongen det har sedan suttit i cykeln i varmgarage med regelbunden underhållsladdning, har ett par Cetek som jag flyttar runt bland hojarna. Så att batteriet skulle tvärtorska tja det kan väl hända men känns lite märkligt tror nog att nått tjuvdrar.

Stiften skall givetvis kollas likaså fuggarna. Återkommer med resultat.

Iridium kan nog vara en bra investering, kanske sparar lite på högerbenet:)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Ägde RD 500 på 80 talet. då klippte vi bort 4-5 mm av tändkabeln innan tändkabelskon. framförallt på de nedre cylindrarna blev det oxid som störde tändningen.
Förgasarna ska absolut rengöras, mitt vanliga tips, lägg munstycken i ättika, så blir de blanka och fina. Blåsa rent med tryckluft och när nästa vinter kommer, kör sista körningen, med Aspen trädgårdsbensin, eller motsvarande alkylat bränsle. Då slipper man problemet med att den vanliga soppan blir som "socker" i botten på förgasaren.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top