Låg/högfartsprov

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Hej, vet inte vart jag skulle stoppa detta inlägg men jag prövar här. Jo det är så att jag ska snart köra upp för mc, och fick veta av min kompis som blev kuggad för kört för fort på lågfarten, han hade kört fyra km/h och det fick man tydligen inte göra, man skulle bara köra två km/h hade dom sagt till han, blir liksom lite fundersam över vilken hastighet som gäller? någon här som vet?
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Verkar vara petig nisse ni fått. Farten var inte det viktigaste, min ville se att man hade kontroll istället. Det ska gå sakta ca 7 km/h men inga cirkuskonster.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Min lärare gjorde så att hon hade en långsam promenadtakt upp och ned för banan, jag skulle aldrig ligga före henne. Finns inget krav på specifik hastighet, man ska ta sig igenom banan i krypfart, inte försöka med knäskrap i vändningen. 2, 4 eller 6 kmh finns det inget krav på, löjligaste jag hört. Suris till kontrollant som inte fått ligga på ett tag.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Ja jag tycker två km är för lite, gubben hade sagt att nej inte fyra de ska bara vara två, fick min kompis göra om banan i två kilometer, så kom gubben och sa ja det var på håret att du klarade det där, sen högfarten välte han en kona och blev underkänd direkt, killen efter fick två chanser om inte tre, lite sex från frugan natten innan kanske, eller kanske skillsmässa?:näsblod
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
När jag körde upp sa han "alldeles för fort" typ en halvmeter från start men jag höll käft och sa ljudligt i skallen "kan jag få upp styrfart innan du börjar gaffla", fick göra lågfarten två ggr men det tror jag mest berodde på att stöveln åkte ner en gång under runda ett.

Ta de kallt bara, jag hade analog hastighetsmätare så några 2 eller 4km/h gick inte att avgöra så enkelt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag måste haft en riktigt bra snubbe. Han verkade gå iväg på en promenad nästan, ställde sig ganska långt bort iaf. Körde igenom och så sa han bara bra, då sticker vi vidare.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
ja jag tänkte göra proven här nere där jag bor, 4 mil till skövde och tio till örebro, plus kanske dom är lite strängare uppåt närke? vem vet, jag tyckte iaf att de var piss utav han, jag tycker att minst fyra km räcker för bevisa att man kan manövrera motorcykeln, ska man balansera kan man lika gärna stå still
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Kan ju omöjligen vara sant det. Låter som att din kompis hittade på någon anledning för sin kuggning för att det skulle låta bättre när han i själva verket kanske gjorde något mer allvarligt.
2km/h finns det väl för fan inte en människa som kan köra i. 6-7km/h, kanske tom en snabb blick på 8km/h ger dig godkänt på det.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Ja, jag själv tycker det låter otroligt, 2 km/h står man nästan still, jag har skrivit ett mejl till trafikverket för få svar på vilken hastighet som gäller under lågfarsbanan, kan dela med mig den när jag får svar. På körskolan säger dom 4 km/h men jag vill va helt hundra, jo kanske det man vet ju inte vad han gjorde under testet,:tungan
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kan ju omöjligen vara sant det. Låter som att din kompis hittade på någon anledning för sin kuggning för att det skulle låta bättre när han i själva verket kanske gjorde något mer allvarligt.
2km/h finns det väl för fan inte en människa som kan köra i. 6-7km/h, kanske tom en snabb blick på 8km/h ger dig godkänt på det.

Va fan, 8km/h är faktiskt ganska mycket.
Att jogga (beroende på person) ligger däromkring och det är på to för snabbt för lågfarten.
2-3km/h är ingen omöjlighet då jag gjorde det personligen utan att vara en expert någonstans.
Den digitala mätaren visade inte över 2km/h och personen som gick bredvid i normal gånghastighet kom fram till vändningen snabbare än jag.
 

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Körde upp 23/6 i Göteborg. Där höll jag mellan 4-6km/h, Trafikinspektören gav tummen upp. Enligt min lärare så kan man krypa upp till 6 km/h. Krypa i 2km/h låter lite väl pro!
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Själv körde jag upp för några veckor sedan och jag låg runt 5km/h.
Inga problem alls.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Släpp km/h antalet helt från huvudet, det är en bedömning och inget annat trafikkontrollanten tar.
Har du kör via skola kommer de att ha visat dig vad en lämplig KRYPfart är.
Om inte, titta lite videos på YT så ska du se att du får en uppfattning :)

Lycka till!
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Var i kontakt med trafikverket, fick som svar att finns inget bestämd hastighet utan att det ska bara vara kryp fart, sen man kollar ju aldrig med blicken på hastighetsmätaren, utan tycker man de börja rulla för fort så får man använda fotbroms som hjälp, de är inte hastigheten som bedöms, utan hur man kan hantera motorcykeln i låg fart sa han, håll huvudet högt och blicken dit du ska så går det säkert bra.:)
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Denna motorcykel kommer jag göra uppkörningen på iaf, kört med den ett tag nu och gillar verkligen denna, lätt att hantera,suzuki-1250-bandit-streetfighter-5412.jpg
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hur ser lågfarten ut idag? Grabben skall köra upp för A2 om 2 mån. Vi behöver nog öva lite. :)
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
I mitt tycke verkar det där med hastigheten variera från plats till plats, eller så är de person till person hur petig den är med hastigheten:p
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top