Servicekostnad Ducati ?

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Är intresserad av en Ducati Streetfighter 848.
Har dock innan bara kört Triumph men har för mig att jag läst/hört att Ducati har hysteriskt löjliga servicekostnader på sina maskiner.
Stämmer detta ? Vad talar vi för siffror i runda slängar då.
Jag kan ifs ringa o kolla men behöver veta innan måndag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har ingen koll på Streetfighter 848.

Det är främst när det är dags för ventiljusteringar som servicekostnaden kan dra iväg på Ducati om vi talar i generella termer. I övrigt är tillkommer det kamremsbyten vart annat år beroende på modell. Det är ingen dyr kostnad. Annars är det olja, bromsvätska och dylikt som vilken annan hoj som helst. Lägger man väldigt mycket mil då springer servicekostnaden iväg på Ducati. Kör man inte så mycket sprids kostnaderna ut över tiden och det blir marginell högre än i praktiken vilken hoj som helst.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag har ingen koll på Streetfighter 848.

Det är främst när det är dags för ventiljusteringar som servicekostnaden kan dra iväg på Ducati om vi talar i generella termer. I övrigt är tillkommer det kamremsbyten vart annat år beroende på modell. Det är ingen dyr kostnad. Annars är det olja, bromsvätska och dylikt som vilken annan hoj som helst. Lägger man väldigt mycket mil då springer servicekostnaden iväg på Ducati. Kör man inte så mycket sprids kostnaderna ut över tiden och det blir marginell högre än i praktiken vilken hoj som helst.

Jag kör normalt 6-700mil / år annars.
har vi några siffror på tex kamremsbyte servicen ?
Lite mer siffror om någon vet.
 

moddlaren

Guest
Tja jag fick pris på Bike på en Ducati 1098 2400 mils service inklusive kamremmar o rubbet.. 24,000 pengar.. Det anser jag jävligt dyrt.. Detta plus en uberskit ointreserad säljare gjorde att det inte blev någon duce.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tja jag fick pris på Bike på en Ducati 1098 2400 mils service inklusive kamremmar o rubbet.. 24,000 pengar.. Det anser jag jävligt dyrt.. Detta plus en uberskit ointreserad säljare gjorde att det inte blev någon duce.

TJUGOFYRATUSEN?! För en standard service? Wtf? :va
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tja! Jag hade en monster S2r1000 som jag lämnade iväg åt proservice. De gjorde den stora servicen med kamremsbyte samt ventiljustering för tot 6900 kr förra säsongen.
Det tycker varjefall inte jag är så blodigt med tanke på en vacker Ducati ;)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag fick den här prisuppgiften i mars 2014:

Byte remmar 895Kr
Remmar Ducati 1098 1113Kr
Priser inkluderar moms.
Ring så kan vi boka en tid som passar.

Med vänlig hälsning
Erik Larsson
ProService
Njurskullen 1094
760 10 Bergshamra Sweden
Tel: +46(0)176-263648
Cel: +46(0)70-5773900
erik@proservice.se
www.proservice.se
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
TJUGOFYRATUSEN?! För en standard service? Wtf? :va

Kamremmar och "rubbet" är inte en standard service. Med det sagt så är trots allt 24000 skattade kronor en jävla påse pengar.

Jag micklar själv. Remmarna kostade 900kr och trots att ventilerna låg inom spec så trimmade jag in dom lite, 250kr för schims men det är från fall till fall.... Oljan Shell Adv bla bla 15w50 ungefär 350kr och ett filter kostar 70-150kr beroende på fabrikat. Sen kostade jag på mig lite luftfilterolja och filtertvätt för 200kr men den räcker nog i 8-10 år skulle jag tro. Tändstift kostade några kronor trots att det bara var två.

Och så fick jag nöjet att skruva själv och lära känna hojen, priceless...

Remmarna skall bytas vartannat år enligt boken men det är allmän praxis att åka tre år på dom om man inte djupfryser hojen under vintern.

Sen är det kluddigare med ventiljustering på 4v- än på 2v modellerna men det går.
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter

- - - Updated - - -

Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter

- - - Updated - - -

Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter

- - - Updated - - -

Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter

- - - Updated - - -

Räkna med en 7-9000 för en 2400 mila service inkl rembyte, beroende på var du gör du gör den. 24.000 kr för en service är ju bara fånigt. Någon måste ha missuppfattat något.

Chrisse på ItaliaBikeCenter

Tackar...fick precis höra att det var annorlunda på just SF848.
Remmar bytas efter 5 år eller 2400mil vilket som faller in först och ventiler efter var 2400mil.Det är det "nya" på just min enligt Ducati själva.

BTW Chriss...
Tack för Mappningen av min ECU till orginal dämparna.
MVH
Krister / helsingborg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
2400 mil.. är inte det en myt?

ZoFRQ.jpg
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det finns ett hel räcka missförstånd kring Ducati -ett av de vanligaste är att de ALLTID och ÖVERALLT är svindyra att serva. Det är skitsnack.

Generellt: motorkonstruktionen med desmodromisk ventilstyrning medelst rem kräver lite mer tid när remmarna ska bytas och ventilerna justeras. Så ja det blir lite dyrare än på en radfyra, framförallt på fyrventilarna (dit tex testastettamotorn i 848 hör men även en räcka äldre modellen: 748, 749, 916. 996, 998, 999). Tvåventilarna (flertalet Monstermodeller) är skitenkla att serva.

Delarna är småpengar i sammanhanget.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja jag fick pris på Bike på en Ducati 1098 2400 mils service inklusive kamremmar o rubbet.. 24,000 pengar.. Det anser jag jävligt dyrt.. Detta plus en uberskit ointreserad säljare gjorde att det inte blev någon duce.

Låter som ett miss i kommunikationen. Eller ett försök till fetblåsning. Eller att dom inte vill göra affärer med dig.:fakta
 

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Götet
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag hade en 848 tidigare och betalade 6000kr för 1200 mila servicen på Biscaya i Alingsås.
Och den skall väl vara samma som 2400 mila tror jag.
Skiljer en hel del i pris från verkstad till verkstad.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag hade en 848 tidigare och betalade 6000kr för 1200 mila servicen på Biscaya i Alingsås.
Och den skall väl vara samma som 2400 mila tror jag.
Skiljer en hel del i pris från verkstad till verkstad.

Alla Ducatis som har en Testastretta 11° L-Twin motor ska tydligen falla under dom betydligt mer förmånliga service intervallerna som jag skrev om tidigare..
..och då ska knappast en "vanlig" 1200mil service kosta 6000:-
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag hade en 848 tidigare och betalade 6000kr för 1200 mila servicen på Biscaya i Alingsås.
Och den skall väl vara samma som 2400 mila tror jag.
Skiljer en hel del i pris från verkstad till verkstad.

Byte du remmarna på den servicen? Chrisse6:s pris var ju inkl remmar. Det kan ju bidra till skillnaden i pris.
(Jag är intresserad av en ducati till nästa år och både biscaya och italia bike center är 2 kandidater att köpa hoj på. Så därför jag undrar:) )
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Götet
Hoj
Triumph Daytona 675
Yes stämmer de bytte aldrig remmarna utan kontrollerade dem nu när jag tänker efter.
Sedan var det olja å filter samt ventiljustering plus annat smått.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Byte du remmarna på den servicen? Chrisse6:s pris var ju inkl remmar. Det kan ju bidra till skillnaden i pris.
(Jag är intresserad av en ducati till nästa år och både biscaya och italia bike center är 2 kandidater att köpa hoj på. Så därför jag undrar:) )

Som jag skrev tidigare..
Om det sitter en Testastretta 11° L-Twin motor på den du vill köpa är det följande som gäller :

Remmar bytas var 5:e år eller 2400mil intervall,vid 2400mil (4800mil osv) gör man då även en ventiljustering. Allt därimellan är en "vanlig" service.

Detta är tydligen väldigt nytt från Ducati (detta året ?)
Detta fick jag höra av Bröderna Hörberg som är återförsäljare av Ducati här i skåne nu i sommras.
T.o.m dom tyckte att jag hade haft "tur" som valde en Streetfighter med just Testastretta 11° L-Twin.
Så jag hoppas på detta när det blir dax för service för detta ska isf gälla alla som servar Ducati. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top