Startproblem CBR600 1999

dalinad

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Sollebrunn
Hoj
Honda CBR600
Har precis köpt min första cykel, ett gds projekt. Köpt som stöldskadad o startar inte. Det som är trasigt är tändningslås samt transponderantennen/ringen. Ringde föregående ägare och han hade nycklarna kvar så dom skulle skickas till mig. Räcker det att köpa ny antennring, eller är det kört med den styrenheten? Den ska troligtvis byggas om till caferacer så tanken är att beställa ett billigt tändningslås eller mest troligt endast knapp.
Kabelhärvan till tändspolarna var sönderbrutet så det är fixat idag samt en ny tändspole är beställd, så nu är det endast startproblemet kvar.
 

dalinad

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Sollebrunn
Hoj
Honda CBR600
Ingen som har en ide eller vet?
Bläddrar runt på ebay och en styrenhet från US är ju en månad bort.
Vill ut nu och köra.

- - - Updated - - -
 
Last edited:

dalinad

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Sollebrunn
Hoj
Honda CBR600
Pratat med Honda och det ska räcka med ny ring, men. Nu verkar han inte hitta nycklarna så då är det ju kört med det ändå. Går ju inte att beställa nya då man måste ha en gammal för att programmera in en ny. Läst lite om den rosa kabeln som ska ha 9volt på us modeller, gäller det även denna?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
I USA har den hojen inget HISS system, så köper du en styrbox där ifrån behöver du inte ha matchande nycklar, endast en kabel som byglas med en diod till 9 Volt.

Annars är det som jag förstår så att signalen från antennen går först till hastighetsgivarenheten, det är bakom hastighetsmätaren som kretsarna sitter som läser in HISS signalen från nyckeln. Signalen skickas sedan vidare till CDI boxen där den avkodas och kollas mot den "rätta" koden. Så om du ska köpa europeisk CDI box måste du få med nycklarna som passar till den, det är enbart CDI och nyckel som behöver vara samma, resten kan du ha kvar eller byta till valfritt.

Någon kanske kan verifiera att det jag sagt är korrekt, men det är så jag har förstått det.

Värt att notera att alla el-scheman för CBR600F -2000 som jag hittat online, är för den amerikanska versionen, där stämmer alla kablar mot min hoj förutom en extra kontakt som enbart är för HISS.
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Annars är det som jag förstår så att signalen från antennen går först till hastighetsgivarenheten, det är bakom hastighetsmätaren som kretsarna sitter som läser in HISS signalen från nyckeln. Signalen skickas sedan vidare till CDI boxen där den avkodas och kollas mot den "rätta" koden. Så om du ska köpa europeisk CDI box måste du få med nycklarna som passar till den, det är enbart CDI och nyckel som behöver vara samma, resten kan du ha kvar eller byta till valfritt.

Någon kanske kan verifiera att det jag sagt är korrekt, men det är så jag har förstått det.

HISS antennen runt tändningslåset läser av nyckelns kod och skickar signalen direkt till CDI:n, hastighetsmätaren behöver inte vara inkopplad på hojen för att starta eller köra den :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
HISS antennen runt tändningslåset läser av nyckelns kod och skickar signalen direkt till CDI:n, hastighetsmätaren behöver inte vara inkopplad på hojen för att starta eller köra den :)
Jaha, då var det antagligen bara sladdarna som gick upp bakom instrumentpanelen.
HISS antennen runt tändningslåset läser av nyckelns kod och skickar signalen direkt till CDI:n, hastighetsmätaren behöver inte vara inkopplad på hojen för att starta eller köra den :)
 

dalinad

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Sollebrunn
Hoj
Honda CBR600
:huvet Då sitter jag i skiten alltså. Ger förra ägaren veckan ut att hitta nycklarna annars får jag väl beställa en ECU från staterna annars.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
:huvet Då sitter jag i skiten alltså. Ger förra ägaren veckan ut att hitta nycklarna annars får jag väl beställa en ECU från staterna annars.
Om du beställer från staterna, läs då gärna på lite innan om det är något man behöver ändra eller så. I Kalifornien så brukar de flesta hojar ha hårdare avgaskrav med t.ex. lägre effekt, så alla boxar från US kanske inte är lika... bara en tanke som slog mig nu.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top