Mc-fråga ang styrning.

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Häj Sporthoj.

Denna fråga kanske ligger fel, men jag testar så får någon flytta på inlägget.

Har bokat upp mig på en Zx6r från 00 idag.
På testkörningen så kändes det ok.
Men nu till mitt dilemma. I låg fart så kåndes det som att hoen ville styra in själv.
Var tvungen att hålla emot ganska duktigt.
I högra fart så kändes det som vilken hoj som helst.

Det sitter även en öhlinare i bak. Kan det ha något med saken att göra ifall den är lite längre än original?

Kan jag göra något åt saken eller är det bara så en ninja dka vara?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det som avgör hur stabil/instabil en hoj är när det gäller svängning är höjden bak vs. höjden fram, alltså om den lutar framåt så blir den lättstyrd och lutar hojen bakåt blir den mer trögstyrd. Nu ska ju en 600cc sporthoj vilja vara väldigt svängglad, så jag kan inte svara på om just den hojen är normal eller ej. Men ta och mät upp höjden fram och bak och se om det stämmer med original, eller åtminstone om den är sänkt lika mycket fram och bak.

En bonusfråga; om du ligger i en medelhastighet av 50-90 km/h och kör genom en långt svepande kurva med halvmycket lutning, vill hojen då naturligt luta mer och mer av sig själv så att du får "medstyra" för att hojen inte ska lägga sig, eller måste du hålla "motstyrning" för att den inte ska räta upp sig?
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Tog bra en kortare repa så han inte köra någon mer svepande kurva tyvärr, men det ska kikas på.
Har redan fixat manualen så det ska mätas och även kollas lufttryck i däcken.

Luften kan ju även var gammal och den ska ju bytas med jämna mellanrum.
Det har jag läst här så det måste vara sant. :p

Ska hämta hojen på fredag alternativt måndag när han får ägarbeviset.
 

Jimmy

Guest
Kolla att bakaxeln sitter med samma avstånd till svingaxeln på ömse sidor.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Andra enkla fel förutom luften som också kan orsaka vinglighet är t.ex. trögt styrlager eller däck med fel bredd/profil så att höjden blir fel.

Återkom gärna när du tittat lite närmare på det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan också vara av intresse att kolla däcktillverkarens rekommendationer för tryck för det däcket på den hojen. Det är inte alltid samma som manualen säger.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är nog bara så att hojar är olika.
Har du testat nån annan likadan hoj så du har nåt att jämföra med?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det som avgör hur stabil/instabil en hoj är när det gäller svängning är höjden bak vs. höjden fram, alltså om den lutar framåt så blir den lättstyrd och lutar hojen bakåt blir den mer trögstyrd. Nu ska ju en 600cc sporthoj vilja vara väldigt svängglad, så jag kan inte svara på om just den hojen är normal eller ej. Men ta och mät upp höjden fram och bak och se om det stämmer med original, eller åtminstone om den är sänkt lika mycket fram och bak.

En bonusfråga; om du ligger i en medelhastighet av 50-90 km/h och kör genom en långt svepande kurva med halvmycket lutning, vill hojen då naturligt luta mer och mer av sig själv så att du får "medstyra" för att hojen inte ska lägga sig, eller måste du hålla "motstyrning" för att den inte ska räta upp sig?

Du måste kompensera med gas för den mindre omkretsen på hjulen , destomer du lutar cykeln ...Annars ramlar den in i kurvan samt blir instabil, -alltid drag genom kurvan !!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"I låg fart så kåndes det som att hoen ville styra in själv.
Var tvungen att hålla emot ganska duktigt.
I högra fart så kändes det som vilken hoj som helst."

Svårt över ett internetforum att exakt förstå din beskrivning, men jag reagerade på att man hade kunnat beskriva bägge mina hojar, fws:en och cbr:en precis så. Bägge lutar framåt, har 16tums framdäck, väger in på omkring de 180. Små och lite nervösa hojar som blir mycket stabila så fort man gäsar på. Men som sagt ovan, kan ju vara nåt helt annat också...
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Men nu till mitt dilemma. I låg fart så kåndes det som att hoen ville styra in själv.
Var tvungen att hålla emot ganska duktigt.
I högra fart så kändes det som vilken hoj som helst.

Det känns så på sporthojar, en kombination av lågt styre och chassigeometri gissar jag. Om jag förstår dig rätt.

Alltså om du kör under 20-30 och svänger vänster så trycker vänster handtag MOT din kropp. Det är inget konstigt med det.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om hojen är från -00 och nån slangat sig litegranna så kan du fått ett "hack" i mittläget som gör att hojen när man väl svänger känns extra tung.

Lyft så framänden hänger fritt och vrid styret långsamt fram och åter och känn efter om du känner något hack. Om så är fallet - byt styrlager.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Slitna däck kan få det att kännas som hojen vill falla inåt i kurvorna i lägre hastigheter.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Då ska vi se.
Har ju ännu inte hämtat hojen.

Det här med motstyrning osv samt drag genom kurvor, drt är sen gammalt.
Lånade en polares R1 förra sommaren och den kändes sjukt stabil. Denna var en 03:a.

Har läst en del på forat genom den briljanta sökfunktionen gewgle. Ska kika mer på styrlagret. Detta kan även sitta för hårt?
Det blir till att åka till feltema och köpa depåstöd och undersöka.

Däcken såg inte allt för slitna ut heller. Bra mönster, liten motorvägsplatå på bakdäcket men inte så farligt.

Vilket/vilka depåstöd ska jag ha? Det sitter inga bobiner på den.

- - - Updated - - -
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- - - Updated - - -

Då ska vi se.
Har ju ännu inte hämtat hojen.

Det här med motstyrning osv samt drag genom kurvor, drt är sen gammalt.
Lånade en polares R1 förra sommaren och den kändes sjukt stabil. Denna var en 03:a.

Har läst en del på forat genom den briljanta sökfunktionen gewgle. Ska kika mer på styrlagret. Detta kan även sitta för hårt?
Det blir till att åka till feltema och köpa depåstöd och undersöka.

Däcken såg inte allt för slitna ut heller. Bra mönster, liten motorvägsplatå på bakdäcket men inte så farligt.

Vilket/vilka depåstöd ska jag ha? Det sitter inga bobiner på den.

Det kan finnas färdiga gängade hål för Bobiner på Svingen.
Finns gängade hål har Biltema i bästa fall Bobiner med rätt skruvdiameter och rätt gänga.
Men se UPP.
Har sett nån tråd här på SH om att Bobiner förpackningen vid nått tillfälle var märkt med en viss diameter/gänga. Men i Biltemas förpackning låg andra skruvar med annan diameter (eller var det gänga?).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Lyftbobiner-2000022242/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
Det ingår L adaptrar i Depåstödet för att lyfta direkt i Svingen. Om du inte kan få dit Bobiner på Svingen.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Känns den bra i normal fart är det väl inget större problem, inte värt att lämna in på verkstad eller byta saker som det kanske inte är något fel på i alla fall. Provkör någon annan zx6r -00 och jämför.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Häj!

Tänkte uppdatera så att tråden kan få ett slut och låsas.

Efter grundlig genomgång av alla vätskor, filter och lager i allmänhet.
Efter att däcktryck kollats så kunde där konstateras att det var lågt.
Så det var bara att byta luften DiRecKt till senaste bästaste alp luft som kunde köpas för pengar.

Hojen går som em dröm och är inte alls lika trögstyrd.

Tack för tips!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Häj!

Tänkte uppdatera så att tråden kan få ett slut och låsas.

Efter grundlig genomgång av alla vätskor, filter och lager i allmänhet.
Efter att däcktryck kollats så kunde där konstateras att det var lågt.
Så det var bara att byta luften DiRecKt till senaste bästaste alp luft som kunde köpas för pengar.

Hojen går som em dröm och är inte alls lika trögstyrd.

Tack för tips!

Nu ska man väl iofs ändå gärna gå igenom lager och sånt lite då och då ändå, men vid felsökning brukar ivf jag alltid börja i änden som är billigast och lättast att åtgärda. :hihi
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top