Problem vid byte av hoj, KTM vs Yamaha

XTJohansson

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Hemse
Hoj
Yamaha XT600E, 2000
Tjennis!
Hade en XT 600, en -00, hade gått lite för långt kände jag, och har nu sålt den för att köpa nåt annat och det dök upp en KTM 640 för en billig penning, en 01:a.

Det sägs nu att dom skall vara sämre än andra hojjar, samtidigt så ser jag att service intervallerna inte är de samma som på många andra, så jag gissar på att det har lite med ryktet att göra, men, sen så har jag inte ens berört en KTM någon gång, så jag behöver lite mer kött på benen känns det som!

Är hemma på att skruva o serva så där är det inga problem, behöver inte nån verkstadshjälp vilket jag kan tänka mig blir dyrt om det är småfix som skall trixas med då o då.

Tackar på förhand!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
KTMs LC4 är ingen dålig konstruktion. Men effektuttaget ur den är bra högre än din XT600. Det, samt i kombination med en ganska liten oljevolym, gör att serviceintervallerna blir tätare. Den har dessutom ett chassi och vikt som gör att den helt enkelt kan köras hårdare. Har ytterst begränsad erfarenhet av de äldre LC4orna, men de vibrerar en hel del. Man får räkna med en del skruvande om man lägger många mil på dem, samt hoppas man slipper lagerras eller något annat tråkigt. Sköt service väl och förebygg problem. Finns så klart skräckhistorier om lagerras, kolvringar som rasat och smulat sönder motorn, vattenpumpar som ger upp mm. KTMs dåliga kvalitetsrykte hänger kvar från 90-talet. Inte helt omotiverat och min personliga åsikt och erfarenhet är att jappshojarna är mer solida. Men även mycket enklare och tråkigare.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det är som alltid, Europeiska hojjar är mer skruva på :D LC4 vill man ha med HighFlow toppen egentligen, o den kom väl senare än -01 om jag minns rätt.

Är inne på min andra LC4a , 640 -05 och nu 625 -04. Trevliga hojjar, trimmad mopedkänslan är total :) Men man vill inte åka så mycket touring, jag har den mest till banåka/svina runt på småvägar i omnejden :)

Delar o försäkring är normalt överkomliga priser :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top