Krocktester olika MC modeller

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Ramlade över DENNA på SVT idag.

Tror ni detta kommer påverka konstruktörerna där ute i världen? :D

Kommer vi få se airbags på våra framtida hojar?

Hade även varit intressant med lite fler olika typen av räcken i testet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmm.. Boxer som sticker ut mycket skyddar sakerna som kan gömma sig bakom cylindrarna... Det var ju överraskande.
Krockkuddar som ska skydda benen, undrar hur de tänkt sig den biten...

Men först är de väl inte? Har alldeles för mig att jag läst om ett liknande test för en handfull år sedan.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag vet inte om det här säger så mkt, varje olycka ser ju olika ut, en del kör rakt in i, andra har lagt hojen och glider in i föremål, andra kör high o low side.
Personligen tror jag inte mc är lika lätt som bil när man skall göra säkerhet och mäta säkerhet för i bilen är man fast i en låda, på mcn är man mycket mer fri för olika möjligheter.
det är nog utrustningen som får bli de som skall satsas på enl mig, den sitter på oss och göra den bättre är ju inte fel, det är den som skyddar våran kropp som antagligen kommer att lämna hojen väldigt tidigt i själva olycksscenariot
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att det viktiga är aktiva förebyggande säkerhetslösningar på MC . Det kan handla om ABS bromsar och tractioncontrol m.m. Dessa förebygger ett flertal allvarliga olycksorsaken.

Förövrigt så kommer ofta föraren att lämna MC i ett tidigt stadium. Då behövs bra skyddsutrustning på föraren.

Skall föraren " hållas" kvar på MC krävs en form av störtbåge som fälls upp vid en olycka. Detta för att inte krossas av sin egen MC. Det finns säkert airbags som skydda från vissa skador på lårben som slår styret o.s.v.

Ett problem är att föraren ofta är den första som träffar som föremål med T.ex ben. Det gör att en airbag blåses upp något försent. Det är betydligt enklare på en bil där deformationen startar redan vid stötfångaren.
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
ABS är väl bra på touring hojar och liknande. Men tror airbag mm gör sig bättre på föraren än på mcn. Med möjligt undantag för model bmw c1 :gnissla
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ah! Det är alltså inte räckena det är fel på - det är självklart motorcykeldesignen. :näsblod
Så dumma vi är.

Om man bara ändrar lite på denna motorcykeldesign så den passar bättre in i bilsverige, så finns det plats för utriggare som tar smällarna, nödvändigt antal krockkuddar, bälten, hjälpsystem...

Messerschmitt-1958-KR201_zpslge1ae2t.jpg


...och till och med något extra hjul så motorcykeln blir sådär bilpålitlig så man kan börja pressa in den i bilformlerna man har att beräkna allt annat med.


Noll vision strikes again.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Hittade mer från samma ställe, verkar som de håller på med nya vägräcken till oss också!

Filmen visar krockprov med mc mot vägräcke som försäkringsbolaget Folksam låtit VTI genomföra på institutets utomhuskrockbana i Linköping 2015. Krockproven ingår som del i ett projekt där Folksam har studerat mc-olyckor. I krockproven är olika mc-skydd (underglidningsskydd) monterade på ett standardvägräcke med W-profil.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
1:30... Bryta nacken. :3freak


Ulvhamne du som själv har varit med om en olycka, hur mycket hinner man egentligen reagera när skiten väl händer, jag menar man borde/kan reagera på något sätt när man är på väg mot vägräcket eller går det så snabbt så man hinner bara tänka "o shiiit"?
 
Last edited:

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
Nu kanske jag går emot strömmen, men jag tror att abs-bromsar på hojar ger många en viss falsk säkerhet i att de bara är att "gasa helvet!!!!11 sen bromsa på"
Iofs så tror jag att alla nya antisladd-wheelie-flyga över styret vid inbromsning-etc också ger en falsk säkerhet hos vissa (möjligen från början mer gränstagande) med, hojens system ska ju rädda en så det är bara att panga på.. :glömdet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Intressant idé...eller? Hur kommer MC-modellerna att se ut i framtiden? Kommer MC-folket att vaggas in i "falsk säkerhet" som bilförarna gör iom den "höjda" säkerheten"?

För ju "säkrare" ett fordon blir, desto mer vill individen "töja" på naturlagarna. Så enkelt är det.
Ja, se bara på bilparken, olyckorna har ju inte försvunnit, dom har bara inte blivit lika dödliga pga att bilarna är säkrare, men folk krockar precis lika bra som förr i tiden, möjligen i lite högre hastigheter eftersom bilarna tillåter det :huvet
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hmm.. Boxer som sticker ut mycket skyddar sakerna som kan gömma sig bakom cylindrarna... Det var ju överraskande.
Krockkuddar som ska skydda benen, undrar hur de tänkt sig den biten...

Men först är de väl inte? Har alldeles för mig att jag läst om ett liknande test för en handfull år sedan.

Krockkuddar för benen är i princip inget konstigt, Finns bilar som har detta för att skydda fötter/nedre ben mot inträngande pedaler mm vid krock, Knä-airbags finns också på vissa bilmodeller. Klurigheten på en mc är kanske hur/när man skall trigga dem

Det bästa är dock om man lyckas med bilkonstruktionen så inte dessa airbags behövs.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top