Skyddsutrustning för de varma sommardagarna

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det man ofta ser ute på gator och torg är folk som skippat underdelen.
Dom är MC-klädda upptill, men gåbortsfina nertill. Sneakers och jeans, eller chinos och loafers om man är lagd på det viset.

...det generella skadeutfallet ser dock lite annorlunda ut, enligt mitt förmenande.
Det är från höfterna och neråt man råkar riktigt illa ut. Svårläkta, komplicerade frakturer, inte sällan tack vare att den egna hojen agerat mothåll.

Av dom som klätt av sig, har jag nog aldrig sett någon som klätt sig för skadorna när dom kört i värmen, dock.
Kängor, knäskydd, skinnbyxor - parat med pikétröja only hör liksom inte till vanligheterna i biosalongen; alltför många klär av sig där konsekvensen riskerar att bli som mest allvarlig.



På samma sätt som det finns ett datum på hösten när folk upplever att dom inte längre kan klä sig till skydd mot kylan, så finns det temperaturer på sommaren när det inte funkar att köra hoj längre.
Anser man att man endast på grund av värmen tvingas att köra hoj i flipflop, badshorts och linne så är det nog bättre att ta bilen dom 3 dagarna på året det blir så varmt i Sverige.

Jag vågar påstå att konsekvensen av skador är högst i huvud, näst högst i rygg/bål. Benen hamnar rätt långt ner på skalan över stora konsekvenser, det är förvisso jävligt besvärligt med ett pajat ben, men med en pajad ryggrad har man rätt mycket mer problem. :fakta

Med det sagt så är inga skydd fullständiga, men det lär ju vara jobbigt att ligga och gräma sig i månader/år över att man inte drog på sig de där skydden när man kraschar sönder sig.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Ser inte att detta blir några problem denna sommar. Det är skinnställ och regnkläder som gäller med tanke på hur vädret utvecklat sig hittills...:smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser inte att detta blir några problem denna sommar. Det är skinnställ och regnkläder som gäller med tanke på hur vädret utvecklat sig hittills...:smasha

Nordatlantiska oscillationen har gått in i en kallare fas, så vi kommer nog få några lite tråkigare somrar nu. :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad jag i grund och botten menar är att all utrustning invaggar en faktiskt i en något falsk säkerhet, förstå mig rätt.
Det är i första hand en medvetenhet som räddar en i många situationer.
Inget skinnställ i världen gör att man kliver upp oskadd från en kollision med en mötande bil t.ex, utan det är ens beteende på hojen och att i varje situation vara medveten om orsak/verkan.

Jag är helt med på ditt spår :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Välj plagg efter den krasch du kommer vara med om. Välj hur mycket eller lite du vill skada dig. Sen är det bara att köra :) med undantag för hjälm, den är obligatorisk.

Med det sagt kör jag alltid i tvådelat skinnställ, bröstplatta med mera. All the gear all the time. Skinnstället har räddat mig flera gånger i 70-140km/h. Det är helt enkelt värt att svettas lite för att inte få röven nedslipad :)
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Åkte omkull på lite rullgrus i en kurva igår i cirka 60 km/h och är jäkligt tacksam att jag hade skinnjacka, kevlarbrallor med knäskydd, handskar och inte minst integralhjälm för annars hade jag nog inte skrivit om det idag. Skrapmärkena på hjälmen indikerar att jag skulle fått käka genom ett sugrör hela sommaren annars. Inget mer fuskande för min del oavsett temperatur.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har varit i backen i typ 30-40 med kevlarjeans o skinnjacka, och det syntes knappt på kläderna, så är det tokvarmt så duger det gott åt mig. Ska jag bara in i stan o köra lugnt o fint så nöjer jag mig med hjälm, handskar (har ett par tunna som ser ut ungefär som crosshandskar med skinn i handflatan o på undersidan av fingrarna), ryggskydd (skrubbsår läker, det är värre att bli förlamad) o kevlarjeansen. Det har hänt att det blivit vanliga jeans med vid kortare turer när jag ändå inte kommer köra i mer än 50.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Åkte omkull på lite rullgrus i en kurva igår i cirka 60 km/h och är jäkligt tacksam att jag hade skinnjacka, kevlarbrallor med knäskydd, handskar och inte minst integralhjälm för annars hade jag nog inte skrivit om det idag. Skrapmärkena på hjälmen indikerar att jag skulle fått käka genom ett sugrör hela sommaren annars. Inget mer fuskande för min del oavsett temperatur.
Hur bra höll kevlarjeansen och vilket märke var det?
Gött att du klarade dig bra iaf :tummenupp
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Knappt ett märke på jeansen, inte ens själva denimen. Nu ska ju sägas att vägbanan var så beskaffad att jag slog i direkt och gled väl egentligen ingenting (hojen låg dessutom på mitt ben så jag kom ingenstans). Däremot gled knäskyddet undan lite vilket gjorde att jag inte fick fulla dämpningen på knät och således slog i hyfsat ordentligt. Det var John Doe Kamikaze-jeansen. De är lite för vida och bylsiga i modellen för mig, men å andra sidan har jag ännu inte hittat några brallor med plats för knäskydd som sitter perfekt.

Tack förresten!
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kollade runt på lite andra grejor och snubblade över Dainese AIR FRAZER TEX-PELLE, byxor och jacka.
Verkar vara grejor för varma dagar. Nån som provat?

Borde väl skyddsmässigt minst vara i klass med kevlarjeans och passformen verkar mer MC-anpassad så skydden sitter på plats.
dainese-air-frazer-tex-pelle-30474_0.jpg dainese-air-frazer-tex-pelle-hose-30475_0.jpg

Finns också en variant på jacka som heter Dainese AIR-FRAME TEX som verkar vara av liknande typ

Jackorna finns f.ö. med lite olika färgsättning
 
Last edited:

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Någon som har tips på bra underställ material som kyler ner en och tar bort fukten? Har nu ett från newbody men det är äckligt mot huden och blir så jävla fort blött och hett som i en bastu när man har det under skinnstället..
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Någon som har tips på bra underställ material som kyler ner en och tar bort fukten? Har nu ett från newbody men det är äckligt mot huden och blir så jävla fort blött och hett som i en bastu när man har det under skinnstället..

Bambu kyler jätte bra. Man blir nästan kall när man tar på det sig inomhus. OCh oerhört mjukt å mysigt att ha på sig också, är liksom "glidigt".
Testade ha det i vintras vid skoterkörning, funkade icke. :crash
MEN, det tar evigheters evigheter att få torrt. Att hålla en torr klarar det väl hyffsat, men när det väl är blött tar det en jäkla tid att få torrt. Understället är nästan det som får hänga längst i torksskåpet när man tvättat...

Även siden sägs vara bra, inte testat själv dock. =)

Nu hittar jag inte understället jag har på ITAB längre... Synd då det var billigt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kollade runt på lite andra grejor och snubblade över Dainese AIR FRAZER TEX-PELLE, byxor och jacka.
Verkar vara grejor för varma dagar. Nån som provat?

Borde väl skyddsmässigt minst vara i klass med kevlarjeans och passformen verkar mer MC-anpassad så skydden sitter på plats.
View attachment 420893 View attachment 420892

Finns också en variant på jacka som heter Dainese AIR-FRAME TEX som verkar vara av liknande typ

Jackorna finns f.ö. med lite olika färgsättning

Har en sån jacka sedan några år tillbaka. Helt underbar!
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Knappt ett märke på jeansen, inte ens själva denimen. Nu ska ju sägas att vägbanan var så beskaffad att jag slog i direkt och gled väl egentligen ingenting (hojen låg dessutom på mitt ben så jag kom ingenstans). Däremot gled knäskyddet undan lite vilket gjorde att jag inte fick fulla dämpningen på knät och således slog i hyfsat ordentligt. Det var John Doe Kamikaze-jeansen. De är lite för vida och bylsiga i modellen för mig, men å andra sidan har jag ännu inte hittat några brallor med plats för knäskydd som sitter perfekt.

Tack förresten!

Har själv haft ett par john doe kamikaze, även deras kevlar hoody med skydd. Gjorde mig dock av med det då jag upplevde de som varmare än allväders ställ med urtagbart membran och foder. Kändes inte som jeansen andades öht? :va
Menar inte att snacka skit om grejerna nu, kändes kvalitativt i övrigt och ser rätt civilt ut:tummenupp
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har funderat på det där med Jeans bara för att ha till och från jobbet och så. (Skinnbrallorna tar sån jäkla tid å kränga på ibland och jag vaknar sällan i tid... Hade vare skönt att slippa ha ombyte med sig i ryggan om inte annat. Och krympt verkar dom gjort i vinter a dom jävlarna.:gnissla)

Men jag börjar fundera på om inte det är smartare att köra nå allvädersbyxor man kan plocka fodret på? Dels verkar jeans varma, och med allvädersbyxor kan det väl inte vara några problem att ha shorts eller till å med Jeans under? Då är det ju bara å slänga av sig byxorna när man kommer fram så att säga.

http://www.sharkspeed.se/sv/artiklar/alive-v2-cordura-mc-byxa-.html

Dom där t.ex. är ju varken dyra eller extremt fula?
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Har själv haft ett par john doe kamikaze, även deras kevlar hoody med skydd. Gjorde mig dock av med det då jag upplevde de som varmare än allväders ställ med urtagbart membran och foder. Kändes inte som jeansen andades öht? :va
Menar inte att snacka skit om grejerna nu, kändes kvalitativt i övrigt och ser rätt civilt ut:tummenupp

Nej, de är rätt varma faktiskt. Men som sagt, en vurpa förändrade mitt perspektiv en smula. Med det sagt kommer jag att investera i ett par som inte är riktigt så tjocka. 1,2 kilo är ändå rätt mycket tyg liksom...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top