Växellådsolja på Honda NSF 125 1988 & ett par frågor!

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Tja, Jag köpte mig nyligen en 125a o glida rundor på i sommar och jag vill byta växxelåds oljan på den så man är säker på att den är bra.
Dock så hittar jag ingen service manual alls.
Hittade nåt till Honda NSR men det ser inte ut att sitta på samma ställe.
Precis vid växel pedalen.
Nån som har någon manual eller vet vart dräneringspluggen sitter?
Sen så skulle det sitta en plugg i mynningen på avgasröret.
Hur mycket kraft kan man förvänta sig om man tar väck den egentligen?
Den är reggad på 9KW nu, alltså runt 13 hästar haha..
Uppskattar alla svar.
Här är en bild ifall det hjälper.
Tack på förhand! :)
 

Bifogat

  • Honda NS125R.2jpg.jpg
    Honda NS125R.2jpg.jpg
    200 KB · Visningar: 100

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Vacker! Jag började min karriär på en Ns125f och minns den som fullständigt livsfarlig. Händer absolut ingenting under 7000 var varpå efter det fick man krampaktigt hålla i styret. Frambromsarna fanns mer eller mindre inte. Bytte sedan upp mig till en NSR som kändes ljusår modernare :yoparty
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Tackar, Jodå Jag tycker den är fin, Speciellt för sin ålder.
Hehe frambromsen tycker jag tar jäkligt bra faktiskt. Det sitter iaf ett dubbelkolvs ok så de ä nåt hah!
Blir antagligen ett bättre bromsok om jag hittar nåt vettigt.
Streetfighter look ska fixas lite längre fram. Är i stadiet av planering just nu. :)
Btw så hittade jag Service manual på svenska till o med.
Här är länk till nerladdning och även för mycket andra modeller.

http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/getdownload&unique=68a6c97276cb2c40a7e4e664f4439ff6 = Honda NSF 125

http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=H&make=1846&lang=SVE = många manualer på massa språk!
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
lol, Har kört cross förr och då va de många som använde just 4takts olja som tranismissions olja.
Men vetefan vad som är i motorn så jag kör på Motul, Får köra iväg imon o fixa de :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Så jag tänkte dra o köpa transmissions olja. Dock så har min lokala MC handlare stängt idag.
. :)
Nån "transmissionsolja" ska du nog inte ha..:va
Nån schysst 4-taktsolja är nog bra mycket bättre.

Hittar jag en manual så lägger jag till länken här...
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Jaså? är det så pass haha. Har kört på Motuls växellåds olja på gamla 2 taktare.
Men om det funkar lika bra med motorolja så sparar man ju en massa kronor hehe.
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Det står faktiskt i denna manual att man ska använda en bra motorolja till växellådan enligt klass SE. Har använt dyr transmissionsolja i år förr då helt i onödan..
http://www.pdfmotomanual.com/index.p...e4e664f4439ff6
Så för att vara på den säkra sidan, Duger den oljan @Klubba ? :)
Nån som kan förklara vad "SE" står för? Ursäkta för alla mina frågor men är nybörjare när det kommer till detta haha! :D
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det står faktiskt i denna manual att man ska använda en bra motorolja till växellådan enligt klass SE. Har använt dyr transmissionsolja i år förr då helt i onödan..
http://www.pdfmotomanual.com/index.p...e4e664f4439ff6
Så för att vara på den säkra sidan, Duger den oljan @Klubba ? :)
Nån som kan förklara vad "SE" står för? Ursäkta för alla mina frågor men är nybörjare när det kommer till detta haha! :D

SE är en amerikansk klassning (API) som inte används i europa, men den jag länkade är API SL (alltså mycket högre än API SE). Du hittar inte en API SE olja till försäljning, om du inte har en tidsmaskin och kan åka till 80-talet eller handlar olja på antikrundan.

JASO klassade oljor är testade för våtkoppling, förrutom JASO MA1 (som är för MC med torrkoppling) som är undantaget som bekräftar regeln.
 
Last edited:

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
SE är en amerikansk klassning (API) som inte används i europa, men den jag länkade är API SL (alltså mycket högre än API SE). Du hittar inte en API SE olja till försäljning, om du inte har en tidsmaskin och kan åka till 80-talet eller handlar olja på antikrundan.

JASO klassade oljor är testade för våtkoppling, förrutom JASO MA1 (som är för MC med torrkoppling) som är undantaget som bekräftar regeln.

Okej där ser man, Tack så mycket för förklaringen o länk till oljan!
Då får det bli några liter sådan olja då :banana
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Ah okej. Men lär väl gå lika fint med biltemas motor olja. det är ju samma viskositet om jag förstått det rätt (biltema oljan). Tänkte dra ett par frågor till här då det känns meningslöst med ny tråd.
Hojen är besiktigad men behöver byta Bakdrev, 1 packbox, Byter ju båda så klart.
Men står jag även för gaffeloljan? Ska lägga beställning nu strax.
Har skickat mail till Nilsonssmc så får höra imon vad de tar för det.
Vilka service ställen rekommenderar ni annars i närheten av Helsingborg?
Tacksam som bara den för all hjälp jag fått av er kunniga! :D
 
Last edited:

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Okej va bra. Då känner jag mig helt säker på att slänga i det i lådan :)
Fick svar från nilssonsmc och de tar 2000kr för att byta packboxarna.
Jag har ju planer på att bygga om den till nåt street fighter stuk så kanske kan vara värt att köpa en annan gaffel faktiskt. Finns en snubbe i trakten med mängder av gafflar så får nog bli det.
Tänkte att jag skriver priset här ifall nån annan behöver byta sina packboxar så vet ni priset hos dem iaf!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För övrigt tycker jag det är synd att sätta sågen i en sådan cykel om den är hel och original fortfarande. Har den överlevt 30 år av 16åringar med livet i behåll så kan den väl få leva pensionärslivet som original....
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Jo det är ett jävla saftigt pris.
Packboxar finns o köpa här i sverige billigt så de är lätta att få tag i. Lika så drev.
Jo det håller jag med om till viss del. Men ändra om lite på framdelen med en street fighter lampa o lite så vill jag göra iaf. Man har ju ändå kvar alla originaldelar ifall man vill byta tillbaka senare.

Men vad säger ni, är det så svårt och byta det själv? Jag har ju inte tummen mitt i handen om man säger så. Dock aldrig bytt packboxar, Men det kanske är dags! I värsta fall förlorar jag väl bara lite tid, tårar och får mer kunskap inom meckandet! :D
 

Fantish

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
1988, Honda NS 125F
Jag har kollat igenom forumet och läst om 125cc strypningar o så.
Hojen min kan jag varva ändå till 10,5k varv om jag vill, Växlar oftast vid 8-9k.
Kommer upp i 75-80kmh på 2ans växel när jag testat varva ur den. sen håller den det höga varvet när jag växlar upp till 4an sen slöar det ner lite i 5an men kommer upp i 120+.
Men så fort jag drar i 6ans växel så åker varvet och hastigheten ner till runt 100 kmh, och spottar lite smått.
Nån som vet om det kan vara pga avgasstrypning eller om det beror på nåt helt annat?
Ursäkta för alla mina frågor men vill få det fixat och ni har hjälpt mig enormt redan.
Tack på förhand! :)

Edit: sökte på Transportstyrelsen och fick reda på att den är strypt med plugg i röret. Sen så funka det finfint idag i 6ans växel, Vad som behövdes var att verkligen varva ut 5an över 9k RPM så flöt det på bra :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top