Köpa integralhjälm - vilket märke?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Köpte en billig hjälm på Handelsboden förra sommaren när hojkarriären skulle starta om.
En MDS.
Har nu insett att det finns en del nackdelar med den så jag funderar på ny hjälm i 4-5000kr klassen, billigare går för sig med.
Men, vad ska man ha om man vill ha lite bättre kvalitet?
Vill att det ska vara lätt att stänga visiret och att det blir tätt.
Skulle vilja ha pinlock och inbyggd solvisir.
Den får gärna vara tyst och lätt också.

Tipsa gärna!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om du vill ha nedfällbart solvisir samt en tyst hjälm så kanske du ska gå på Schuberth, vad jag vet gör de ganska bra touring-hjälmar med extrafunktioner så som solvisir samt bra ljudisolering.

Även Nolan gör flera hjälmar med solvisir, men åtminstone en av deras hjälmar klarade inte slagtestet i Plus för ett tag sedan just på grund av solvisirets konstruktion...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det viktigaste är att märket/modellen passar på just ditt huvud. Sedan kan vi andra ha hur många olika åsikter och tips som helst. Jag har ett Shoei-huvud, så jag skulle köpa en Shoei GT-Air om jag ville uppfylla flera av dina krav. Men en Shoei kanske sitter som en potta på dig, så då är den modellen helt ointressant. Kliv in i dina lokala butiker och prova alla märken de har och fråga om det märke som passar ditt huvud har en modell som uppfyller dina krav.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det viktigaste är att märket/modellen passar på just ditt huvud. Sedan kan vi andra ha hur många olika åsikter och tips som helst. Jag har ett Shoei-huvud, så jag skulle köpa en Shoei GT-Air om jag ville uppfylla flera av dina krav. Men en Shoei kanske sitter som en potta på dig, så då är den modellen helt ointressant. Kliv in i dina lokala butiker och prova alla märken de har och fråga om det märke som passar ditt huvud har en modell som uppfyller dina krav.

Jag håller med ovanstående. Själv passar Arai mig bäst av det jag provat generellt sett. Testade nyligen en Shoi som inte alls passade mig tidigare när det begav sig. Överraskande nog var det en av modellerna som passade och kändes skön och bekväm (minns inte vilken). Man ska således inte säga kategoriskt att "Shoi inte är något för mig" bara för att en hjälm inte passade för antalet år sedan. Saker och ting ändras.

Skulle personligen passa på att köpa hjälm när återförsäljarna rear ut fjolårets modeller. Då kan man få en fin märkeshjälm för bra priser väl inom ramen för trådskaparens budget på < 5000.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som sagt ovan . En hjälm är ingen kvalitetshjälm bara för att prislappen är hög . Sitter den som skit, funkar den som skit. Sen tror jag att man kanske ändå skall hålla sig borta från Lidlhjälm för 600:-.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tackar för era tips!
Bara att ge sig ut och prova då!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Men enligt tester så var ju Lidls mc hjälm mycket bättre än den underkända Nolan hjälmen.Biltemas integralhjälmar ska ju också ha slagit ut dyrare hjälmar i andra tester ... :crash

http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
Men vilken nolanhjälm gällde detta?
Uppenbarligen finns inte modellen kvar (och därför går den inte att hitta på sharps hemsida?) eftersom testet är från 2009.

Utan att veta allt i denna fråga så skulle jag lägga skulden på statlig television.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men vilken nolanhjälm gällde detta?
Uppenbarligen finns inte modellen kvar (och därför går den inte att hitta på sharps hemsida?) eftersom testet är från 2009.

Utan att veta allt i denna fråga så skulle jag lägga skulden på statlig television.

Jag skulle misstänka att det där blev en höna av en fjäder.
Just det där testet visade på att hjälmar med inbyggt solvisir har en svaghet i att visiret försämrar lite av stötupptagningen i området precis ovanför öppningen.
Jag har inga tvivel att Nolan själva testat hjälmen och fått godkända resultat. Då dom är en ganska stor tillverkare som satsar lite på att ha kvalitetsstämpel så tror jag att dom själva är extremt ointresserade av att någon kan påvisa att någon av deras hjälmar inte klarar kraven.
Däremot är det ju så att det skiljer lite mellan alla hjälmar. Kollar man 100 hjälmar av samma modell så kommer man inte att få 100 identiska resultat. Snarare får man 100 resultat som alla skiljer sig en liten aning. Dessutom finns det säkerligen vissa skillnader mellan testriggarna även om man specat ganksa noga hur dom ska se ut. Det finns inget exakt i verkligheten. Allt är ungefärliga värden, Uppskattningar och närmevärden.
Man har nog bara råkat få tag på ett exemplar som låg på den undre delen av skalan i just det området, eller kanske hade ett litet materialfel som missats i kvalitetskontrollen (sådana finns ju trots allt) i kombination med att testriggen kanske var i överkant av specifikationen.
Hursomhelst var det inte med mycket dom missade. Dom har alltså bara testat en hjälm och den felade med kanske 1% på en av slagpunkterna. Den i pannan. Alla andra testpunkter klarade den.
Alla som hållt på med kvalitetssäkring vet att om man bara testar en enhet så vet man ingenting då det alltid finns variationer. Förutsatt att testet inte felar med väldigt stor marginal då förstås.

Det är ju också så att tillverkarna av premiumhjälmarna har råd med lite forskning så dom försöker ta bort allt material ut hjälmen som inte måste vara där för att klara testerna så att hjälmen blir så lätt som möjligt. Av den anledningen så kan många billigare hjälmar klara slagtesterna bättre.
Dessutom hade man ju testat en hjälm med inbyggt solvisir och jämfört med två andra hjälmar som inte hade det. Det är ju lite som att man skulle testa hur bilar är att volta i och sedan bli förvånad över att en Cabriolet inte ger riktigt samma skydd som en bil med plåttak även om båda har uppfyllt alla krav dom ska.

Så ja. I det här fallet skulle jag nog lägga rätt mycket på SVT. Dom har gjort ett irrelevant test och kommer dessutom sedan med irrelevanta anklagelser. Hade dom testat många hjälmar och statistiskt räknat fram att hjälmmodellen faktiskt ligger under gränsen så hade det varit en sak. Nu hade dom testat en hjälm av varje och då kan dom inte säga något annat än möjligen att dom hade kunnat kritisera Nolan för att inte ha hittat och sorterat ut ett måndagsexemplar i sin kvalitetskontroll. Men dom valde att anklaga Nolan för att tillverka hjälmar som inte uppfyllde kraven istället. Något som dom inte faktiskt hade belägg för om man ska hålla sig till vetenskapliga metoder.
Dvs hela grejen var ett ordentligt journalistiskt klavertramp.

Sen ska man också tänka på att det är rätt ordentliga smällar dom testar med. Dom smällar dom testar med innebär faktiskt risk för hjärnskador även i en godkänd hjälm. Och dyker man på pannan med den kraften så är risken rätt stor för att man faktiskt bryter nacken eller något annat också. Och dessutom innebär en sådan smäll troligen att man har så mycket skador på övriga kroppen att det är kört i alla fall.
Dvs när du smäller så ordentligt att en godkänd hjälm inte längre kan hålla ditt huvud intakt så är resten av kroppen så trasig att det hade inte gjort någon skillnad i alla fall. En starkare hjälm hade bara resulterat i att man hittar en intakt huvud i en hjälm med en söndertrasad kropp.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Glöm inte vikten! Jag körde hela vintern med en Nolan N90 korvätare och bytte till min Airoh GP500 när jag inte behövde värmevisiret längre. typ 400g skiljer (c:a 25%). Men vilken skillnad, särskilt vid långåka.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det blev en Shoei GT-Air.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top