Militärbrallor & Skyddsväst

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Tjena!

Har ett svart Berik skinnställ som jag är supernöjd med, men när jag kör motard nu så skulle jag gärna vilja införskaffa något som jag kan ha när jag bara ska skjutsa och ta det lugnt på fik osv men ändå vara någorlunda skyddad (och se badass ut)

. Jag letar efter ett par militärbrallor som ska ge bra skydd nästan som ett par kevlarjeans men det är rätt svårt att hitta (ett par som är snygga dessutom). Kosta vad det vill men jag vill ha ett par som håller om man slår i backen och som ser snygga ut (gärna en snygg urban eller vinter camouflage)!

Har letat lite på eBay så att beställa ett par från england för runt 500-700 är min bästa satsning nu men frågan är hur bra skydd de egentligen ger för den summan även om de är "CE" godkända.

Om ni har någon sorts skyddsväst som ni kör under en hoodie så skulle jag gärna vilja höra vad ni rekommenderar, funderar på en Alpinestars som jag har sett innan att folk hyllar på detta forum. Jättetacksam för hjälp i denna klädjungel! :):va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Även om det inte är just det du efterfrågar i detta fall så tänkte jag bara tipsa om följande:

Köp skyddskläder efter funktion, inte hur snygga dom är. Du ser betydligt snyggare ut när du skrapat efter asfalten i riktiga skyddskläder än i dina camobrallor och huvtröjan. Måste det se snyggt ut så dra camobrallorna och tröjan över skyddskläderna.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På militärbrallefronten kan jag då rekommendera ett par tyska WWII repro officersbyxor, med tillhörande läderstövlar. Maximal badass-faktor.

aAllgtrsTroct.jpg
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Även om det inte är just det du efterfrågar i detta fall så tänkte jag bara tipsa om följande:

Köp skyddskläder efter funktion, inte hur snygga dom är. Du ser betydligt snyggare ut när du skrapat efter asfalten i riktiga skyddskläder än i dina camobrallor och huvtröjan. Måste det se snyggt ut så dra camobrallorna och tröjan över skyddskläderna.

Förstår vad du menar och att du vill väl. Men som sagt hade jag bara velat se "badass" ut hade jag lika gärna kunnat köra i hoodie och oskyddade brallor. Men nu är det så att jag faktiskt vill ha så mycket skydd jag kan få även när jag vill köra i hoodie och militärbrallor :) Tänker givetvis köra med mina stövlar också och inte med några adidas-dojor som vissa gör.

- - - Updated - - -

På militärbrallefronten kan jag då rekommendera ett par tyska WWII repro officersbyxor, med tillhörande läderstövlar. Maximal badass-faktor.

View attachment 420700

Ja det där kan ju fungera :D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har inga modetips till dig, men det här med skyddskläder generellt har diskuterats ett antal gånger och jag är av uppfattningen att man bör klä sig efter den körningen man har i åtanke.

På supermoton i stan satsar jag på hårda skydd som kan hjälpa till vid stötskador (kantsten, bilar, stolpar, etc). Sen blir det ofta en hoodie utanpå det.
På bana/landsväg är det skinnställ som gäller - i rätt storlek så skydden sitter där de bör vid ev vurpa.

Detta är min åsikt och du klär dig givetvis precis som du vill.
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Tja! Lindstrands "mech" är camobrallor i kevlar. Finns i citycamo och woodland. Helt ok byxa, har ett par liggandes :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Camobyxor är fett nono.
Varför?

För att ALLA byggarbetare som har camobyxor på sig är utländsk arbetskraft från öster.

Inte fan vill du se ut som en sådan?:smasha
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag kör med UglyBROS Motorpool jeans när jag ska till jobbet varma sommardagar.
Uttagbara CE skydd vid knäna och höfter. Skydden förs in på utsidan, så när man kommer fram kan man grymt smidigt ta ut skydden och slänga i väskan så är det som vanliga chinos.

Känns säkert i innerstadshastigheter iaf, är inget "asfaltsskydd" i, dvs de är inte i kevlar utan bomull.

product_shots_9-4-14-31.jpg

Såg när jag beställde att de fanns i camo och militärgrön också:
uglyBROS_Motorpool_Camo_mit_Cafe_Racer_grande.jpg
motorpool_olive_02.jpg

Köpte på ebay för 900 kr.
I butik kostar de strax över 3000 kr.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Antingen köper du camo byxor för mc körning via t ex Handelsboden eller så har du annan skyddsutrustning under dessa camo byxor som i sin tur kommer från t ex Röda Stjärnan.Dom säljer troligtvis även atrapper av handgranater som du kan fästa vid midjan vilket jag inbillade mig se i deras butik. :crash

http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/white-city-camo-bdu-byxor-4910
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Antingen köper du camo byxor för mc körning via t ex Handelsboden eller så har du annan skyddsutrustning under dessa camo byxor som i sin tur kommer från t ex Röda Stjärnan.Dom säljer troligtvis även atrapper av handgranater som du kan fästa vid midjan vilket jag inbillade mig se i deras butik. :crash

http://www.rodastjarnan.com/faltuniformer/white-city-camo-bdu-byxor-4910

Har faktiskt funderat på att köpa ett par snygga brallor och sen komplettera med knäskydd. Dock är jag lite orolig över att inte ha höftskydd och andra funktioner som Hi-art när man inte köper specifikt till MC.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top