Balansera hjulen själv?

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Halmstad
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Tänkte höra med er om ni upplever att det räcker med att göra en statisk balansering med biltemas utmärkta hjulbalanserare? Eller om man ska lämna in hos däckverkstad för att få en statisk och dynamisk balansering?

Sen antar jag att man sätter vikterna på båda sidorna? Om det är 10g som behövs så kör man 5g på vardera sida? Mitten fungerar nog dåligt då det inte är riktigt platt där.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tänkte höra med er om ni upplever att det räcker med att göra en statisk balansering med biltemas utmärkta hjulbalanserare? Eller om man ska lämna in hos däckverkstad för att få en statisk och dynamisk balansering?

Sen antar jag att man sätter vikterna på båda sidorna? Om det är 10g som behövs så kör man 5g på vardera sida? Mitten fungerar nog dåligt då det inte är riktigt platt där.
Ja, det räcker. Nej, du behöver inte vara så noga med att dela upp vikterna.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Biltemas balanserare fungerar helt utmärkt (efter man smort lagrerna med lättflytande smörjmedel typ WD40) så länge man inte har enkelsving ;)
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Vad har ni för ställning till biltemas balanserare?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag har byggt en ställning av 45x95 reglar som jag skruvar i bänken, ställer in den med vattenpass.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag sket fullständigt i att balansera mitt Michelin Pilot Road 2. Märker ingen som helst obalans men så kör jag ju inga toppfartsrepor heller.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
balansvaggan bör stå hjälpligt i våg annars blir det fel med balansen- gjorde faktiskt en fulbalansering idag på nya bakdäcket, använde hjulaxeln uppallad på nått som var lagom i våg och lät det rulla ut ett antal ggr- stannade på samma ställe varje gång (verkar som om fälgen står för största obalansen!!- förra vikterna var satt på samma ställe som dom nya hamnade!!)
tror att dagens däck är rätt bra tillverkade- däcken är ju "precisions" grejor iom att vi idag har cyklar som är rätt jävla extrema.

//jj
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
balansvaggan bör stå hjälpligt i våg annars blir det fel med balansen- gjorde faktiskt en fulbalansering idag på nya bakdäcket, använde hjulaxeln uppallad på nått som var lagom i våg och lät det rulla ut ett antal ggr- stannade på samma ställe varje gång (verkar som om fälgen står för största obalansen!!- förra vikterna var satt på samma ställe som dom nya hamnade!!)
tror att dagens däck är rätt bra tillverkade- däcken är ju "precisions" grejor iom att vi idag har cyklar som är rätt jävla extrema.

//jj

Min hoj hade så mycket balanseringsvikter bak så jag var orolig att fälgen var skev, satt ett metzeler på och 55 gram vikter.
Sen när jag bytte till ett michelin så ville balanseringsmaskinen bara ha 10 gram (efter de gamla vikterna plockats bort) och på precis motsats sida mot tidigare. Om det beror på märke eller bara slumpen vet jag ej men nog kan det vara ordentlig obalans i däcket även om fälgen är balanserad
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan vara otur också. Fälgens tyngsta punkt mitt på däckets tyngsta punkt. Roterar man däcket 180grader så tar de ut varandra så att säga.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns väl en märkning på däcket var dess tyngsta punkt är. Ska sitta motsatt mot ventilen som brukar vara den tyngsta punkten på fälgen. Då blir det minimalt med vikter.

Tydligen finns inget sånt på Michelin Pilot Road iaf. Hittade inte en enda märkning och en snabb googling påstod att Michelin är så pass balanserade från början att det inte behövs märkning på däcken.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är mycket möjligt at det är olika från däck till däck. Jag är inne på min tredje säsong nu med hoj, har bara behövt byta ett däck hittills (nr två är det dags för nu) och det däcket jag köpte till förra hojen hade en gul plupp som jag satte mitt emot ventilen. Behövde bara några gram, jag balanserade själv då däckverkstaden som hjälpte mig att sätta dit däcket inte kunde balansera mc-hjul.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vränger man på begagnade däck kan man behöva tejpa på närmast ett lastbilsbatteri när man balanserar tycker jag det verkar som.
Med nya behövs ibland knappt någonting.

Nu har jag inte gjort detta så hemskt många gånger men min upplevelse är så.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Se till att du alltid parkerar så att syran inte kan rinna ut, blir så fula märken på fäljen....
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Häromdagen tvättade jag bort 15 gram från framfälgen. Jag har inte märkt nån obalans. och då har hojen vart uppe i 200, men inte nödvändigtvis av mig. ;P
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha Vafan! Asså den röda pricken skulle sitta på motsatt sida från ventilen? Jag satte de på samma :huvet
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag lät vikterna sitta kvar dessutom, i framtiden tänkte jag balansera fälgen utan däck.

Men en snabb googling säger att röda pricken är lättaste punkten och ska sitta vid ventilen på fälgen.. men många menar att det är en skröna och/eller betydelselöst! Jag tror mer på betydelselöst då däcken är såpass välbalanserade när de är nya ändå.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top