Underhåll av hojen

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag skriver allt i ett block. Det är sex sidor klotter än så länge.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varje hoj har en egen pärm i garaget.

Eftersom det är mina hojar behöver jag inte följa några miltal utan gör det jag tycker behövs! :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har en pärm specifikt för hojen där jag lägger in sådant som kan vara av betydelse. Mest för min egen skull. Sparar inte allt. Finns ingen anledning till det.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Excelfil med flikar för Logg, Tankning, Service o andra åtgärder, Inköp/kostnader, Specar (däckdimensioner, batteriets yttermått etc).
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur sjutton har ni tid med pärmar å excelfiler å gud vet vad? Ut och kör med er istället för att lägga tiden på kontoret! :dummer :D
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hur sjutton har ni tid med pärmar å excelfiler å gud vet vad? Ut och kör med er istället för att lägga tiden på kontoret! :dummer :D

Inte för jag kör med pärmar o excelfiler, men har man tid att kommentera på sporthoj har man också tid att skriva in ett datum och miltal i en helt vanlig text-fil när man t.ex gjort ett rembyte eller justerat ventilerna :D
Vilket faktiskt är vettigt att ha koll på.

Själv sorterar jag in mina fordon(och övriga projekt) i mappar, så där ligger all info. Service-manualer, historik, bilder etc etc.
Vilket är ett måste om du bygger om och använder delar från flera olika hojar då du inte längre kan byta ut en eventuell trasig del mot en original-del.

Typ så här : uto.png
(blandat framtida, gamla och nuvarande projekt)
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Excelfil med flikar för Logg, Tankning, Service o andra åtgärder, Inköp/kostnader, Specar (däckdimensioner, batteriets yttermått etc).

Tankningar? Knappar du alltså in varje gång du tankar hojen? Kul info kanske men känns ju en aning överambitiöst.
Samtidigt är det ju häftigt med dom som har såna där super loggar på, vad som helst egentligen. Själv kör jag bara med minnet på hojen. Lat och känns som att den inte är värd så mkt att nån servicebok spelar någon roll för värdet. Annat med bilen där det ramlar iväg många tusenlappar om man fuskar med boken.

(Fan fick googla stavningen på ambitiös, hur jäkla dålig har man blivit på stava egentligen?:huvet)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör för lite och servar för ofta. Brukar lägga in en notering i serviceboken om den finns till hands, men kollar aldrig bakåt. Kör på känn helt enkelt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För den som har en hoj några år och sedan skaffar en annan är det naturligtvis inte lönt att skriva upp saker men om man har flera hojar länge kan det vara bra att ha koll om minnet inte klarar allt.:)

Att skriva upp tankningar låter överdrivet tills man märker att förbrukningen går upp utan att man fullgasat på Autobahn... Med koll på förbrukningen kan man justera den också. För den som bara kör korta sträckor är det inte lönt men med 100-milaetapper kan det vara bra att veta för att planera in tankstopp. Men sånt gör väl alla SportHojare? :D
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
För den som har en hoj några år och sedan skaffar en annan är det naturligtvis inte lönt att skriva upp saker men om man har flera hojar länge kan det vara bra att ha koll om minnet inte klarar allt.:)

Att skriva upp tankningar låter överdrivet tills man märker att förbrukningen går upp utan att man fullgasat på Autobahn... Med koll på förbrukningen kan man justera den också. För den som bara kör korta sträckor är det inte lönt men med 100-milaetapper kan det vara bra att veta för att planera in tankstopp. Men sånt gör väl alla SportHojare? :D

Min hoj drar ca 0,7-0,8l/mil vid relativt aktiv körning. Jag brukar oftast kolla varje gång jag tankar men inte skriver jag upp det för det:D Jag nollar trippmätaren vid varje tankning så jag inte behöver vänta tills lampan lyser då jag är nyfiken:tummenupp
Jag vet att jag kommer ca 25 mil på en tank men gör jag en längre resa så får man ju leta efter tankställe redan efter 18-20mil så man inte blir stående på tex autobahn:D R1 -08:an har jag bara haft en månad men gjort så med andra sporthojar vid längre resor.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Var och en blir salig på sin fason :tungan

Jag tycker att det är skojigt att se tillbaka på vad jag gjort och som egen-servare är det viktigt med dokumentation den dag jag säljer bågen.
Tanklistan ger besked om var jag varit under semestrar etc och utgör också lite diagnos på service-status.

Allra viktigast: Det är en bra bot mot glömska...

Man hinner om man använder nätterna också...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top