MotoGP Gran Premio d'italia TIM 2015

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag tror att Rossi kan stressa Lorre till ETT misstag som då ändå blir tvåa efter Rossi, o Dovi trea. MM kör upp sig till 4.
Jag tror Lorre startar på medium bak o Rossi på hårt. Därför tror jag på Rossis tålamod.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Fantastiskt roligt kval. Kul också att se MM tappa humöret. Hoppas på Dovi och Iannone imorgon men känns som att Lorenzo kommer bli omöjlig. Rossi har ju kört upp sig i tidigare race men ser inte riktigt bekväm ut.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, det går ruskigt fort just nu i MotoGP och snabbast av alla går det för Lorenzo. Rossi måste både göra en övernaturlig start och dessutom bryta sig förbi en hel del motorstarka Ducatis för att ha skuggan av en chans i morgon, tyvärr lär det bli svårt och tyvärr lär inte heller FabriksDuccarna hinna med när expressloket JL får upp ångan. VR har första varvet på sig att hämta in, möjligen två. Sedan är det kört.

Ducati kommer på pallen igen, men på vilken position? Tvåa eller trea? Men går vare sig VR eller JL omkull står där nog två blå hojar. Jag gissar på JL före Dovi före VR. Inte skoj men rätt sannolikt ...

Någon gång hoppas jag få veta vad som föranledde Lorenzo att hitta sin "Mojo" när cirkusen väl nådde det,europeiska fastlandet. Jag tror ju inte karln styrs av hemlängtan utan någon förändring i chassi eller setupstrategi måste ligga bakom att däcken funkar igen för hans körstil? Jaja, någon gång över en kopp kanske man kan uppfatta en viskning om vad som föranlett återuppståndelsen... :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Allt är såklart efter MM:s alla fadäser bäddat för Jlo o VR. Dovi o Ianonne på crapbike kommer lika självklart tyvärr aldrig att hålla rejset ut.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
. Kul också att se MM tappa humöret.
Ja, det var intressant. Så har jag aldrig sett honom reagera förut, så kanske ligger det något i abethebabes inlägg tidigare i tråden ändå?

Jag tror att Rossi kan stressa Lorre till ETT misstag som då ändå blir tvåa efter Rossi, o Dovi trea. MM kör upp sig till 4.
Jag tror Lorre startar på medium bak o Rossi på hårt. Därför tror jag på Rossis tålamod.

För att Rossi ska kunna stressa Lorenzo måste han först hinna ikapp, och det verkar inte sannolikt med tanke på nr 99s form denna (och tidigare) helger. Men, allt kan förstås hända, och jag hoppas verkligen att Lorenzo inte lyckas hänga av övriga i starten. Visst är han fenomenalt duktigt, men det är ju skittråkigt att titta på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Allt är såklart efter MM:s alla fadäser bäddat för Jlo o VR. Dovi o Ianonne på crapbike kommer lika självklart tyvärr aldrig att hålla rejset ut.

Vad baserar du det på? Att Dovizioso varit på pallen fyra av fem race denna säsongen och att den här banan uppenbarligen passar Duccarna har uppenbarligen inget med saken att göra i alla fall?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Avgörs i första sektionen, den som vill slå Lorre måste vara före där annars är det kört.
Får han fritt är han för vass i sista för att någon ska kunna göra annat än komma upp bakom resten av varvet.

Rossi, som är svagast i sista där duccarna går bra, kommer få det kämpigt, kan nog kanske få se en resa genom gruset i första böj........

Palltipp nu efter kvalet om de håller sig på banan

1 Lorre
2 Dovi
3 Rossi

Pedrosa bästa honda, sannolikt 4. :)

Moto3 blir roligaste racet i morgon, ska bli kul att se vad Quartararo kan hitta på. :)
Moto2, håller sig Lowes på hjulen? Vart är Kallio? Saknas det inte lite karaktärer?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hmmm bara att hoppas att Lorre får en dålig start och att Rossi får till en superdito. Viktigt är iaf att båda dom röda missilerna är före lorre efter första böj. För spänningen i rejset alltså. Men jag unnar iofs Dovi en seger också
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Dovizioso kommer väl ha både materiell och mental fördel på Mugello. Vi länken nedan från 2012 når Rossi i slutet av klippet 351 km/h – vad kommer vi få se i helgen...?

https://www.youtube.com/watch?v=w0WPSEjkbE8

361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.

Kommentatorerna på BTsport diskuterade om 361 km/h var den verkliga hastighet eller om de justerat mätparametrarna för att få bra press och PR för Ducati. Jag antar att om man ställer in en hjul diameter som är 2-3 % större i loggern än vad den är i verkligheten så blir hastighet som rapporteras i tv-rutan ca 10 km/h högre.

Låter visserligen konstigt att de skulle fuska sig till högre siffror, vad säger officiella speed-trap datan? Är Ducati så överlögsen?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hmmm bara att hoppas att Lorre får en dålig start och att Rossi får till en superdito. Viktigt är iaf att båda dom röda missilerna är före lorre efter första böj. För spänningen i rejset alltså. Men jag unnar iofs Dovi en seger också

Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?

Dom har väl tappat ett par extra liter men har fortfarande 2-3 liter mer än fabrikarna? Vet inte vad som händer om dom skulle vinna. Fusk tycker jag är att överdriva. Dessutom inte alltid en fördel att ha dom mjukare däcken istället för dom hårdare
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom har väl tappat ett par extra liter men har fortfarande 2-3 liter mer än fabrikarna? Vet inte vad som händer om dom skulle vinna. Fusk tycker jag är att överdriva. Dessutom inte alltid en fördel att ha dom mjukare däcken istället för dom hårdare

22 istället för 20 för fabrikarna, 24 innan.

Tror nog, om 361 är korrekt, att den hastigheten lär vi inte se under racet i morgon, då kommer dom nog inte i mål...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ducatina är fortfarande dopade så skulle dom vinna anser jag att dom vinner på fusk! att ducati inte hängt med i utvecklingen pga av inkompetent folk är inte alla andras fel. Hur gick snacket! Hur många pallplatser krävdes det för att ducati skulle bli av med förmånerna? Hur mkt har dom hittills blivit av med!?

De har väl redan blivit av med 2 liter soppa? Sedan blir de ju av med de mjukare däcken om de tar förstaplatser... Om jag inte minns fel.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om jag minns rätt så skulle Ducati få köra hela detta år och även nästa år med de förmåner de har nu oavsett hur mycket de vinner (de har redan förlorat allt som de kunde förlora). Men ganska nyligen bestämdes det att de från och med nästa år får köra på samma regler som Honda och Yamaha (antagligen för att de tagit ifatt snabbare än förväntat).

Alatalo kanske är mer insatt, för reglerna och förutsättningarna för Ducati ändras hela tiden tycker jag!? :va
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
361 km/ för Dovi strax innan inbromsning, ungefär samma punkt på banan som Rossi (kollar på klippet nu på motogp.com). Som jämförelse når Lorenzo cirka 331-332 km/h som max.


Om man jämför äpplen med päron visst.
Q3 såg ut så här, dvs inte riktigt så stor skillnad

1 29 Andrea IANNONE ITA Ducati Team Ducati 349.5 1'46.489
2 99 Jorge LORENZO SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 338.8 1'46.584 0.095 / 0.095
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 346.3 1'46.610 0.121 / 0.026
11 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 344.2 1'47.090 0.601 / 0.040
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om jag minns rätt så skulle Ducati få köra hela detta år och även nästa år med de förmåner de har nu oavsett hur mycket de vinner (de har redan förlorat allt som de kunde förlora). Men ganska nyligen bestämdes det att de från och med nästa år får köra på samma regler som Honda och Yamaha (antagligen för att de tagit ifatt snabbare än förväntat).

Alatalo kanske är mer insatt, för reglerna och förutsättningarna för Ducati ändras hela tiden tycker jag!? :va
nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.

2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Om man jämför äpplen med päron visst.
Q3 såg ut så här, dvs inte riktigt så stor skillnad

1 29 Andrea IANNONE ITA Ducati Team Ducati 349.5 1'46.489
2 99 Jorge LORENZO SPA Movistar Yamaha MotoGP Yamaha 338.8 1'46.584 0.095 / 0.095
3 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 346.3 1'46.610 0.121 / 0.026
11 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 344.2 1'47.090 0.601 / 0.040

Visst är det så men de mäter inte den högsta uppnådda farten på raksträckan, men det gör de i det klippet jag citerade med Rossi på gamla Duccen. Den officiella mätningen sker några sekunder innan de når den högsta farten på rakan.

Så jag jämför päron och päron, eller äpplen och äpplen :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Både Calle Crycka och Dovi har ätit grus under wup. Frågan är om de kör på andrahojarna vid racestart.
Lorre var stabil som berget även denna gång.

Tipset

Lorre
Ian
Vale
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
nej, nästa fördel förlorar den lilla fabriken när de vunnit tre torrace, då ryker optiondäcken. 2016 blir det än tuffare, då ryker fördel efter fördel baserat på ett poängsystem.

2015 regler: https://ultimatemotorcycling.com/20...otogp-podiums-2015-motogp-class-option-rules/
2016 regler: https://motomatters.com/news/2015/04/03/2016_motogp_rules_clarified_7_engines_22.html

Satan så rörigt:näsblod med med lite taktisk körning kan t ex ducati bibehålla förmånerna även framöver om jag fattat det rätt!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top