Jag har en vision...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bakgrund till idén

Det finns de som drömmer om sin första tusenkubikare, hur de ska jaga tiondelar av en sekund på favoritbanan och får dom inte knäpuckarna slita så plockar man fram vinkelslipen.
Inget ont om tusenkubikare eller följderna med det men jag har en stor passion för små varvvilliga motorer liksom för stora stånkor. Att jaga tiondelar på bana vill jag hålla osagt till jag har kommit till insikt i saken men gemensamt har vi alla att vi älskar nerlägg i en lång go kurva.

Jag har en stånka som tar mig dit jag vill även om det ännu är mycket kvar att fila på. Medan sommaren är i antågande och hojen trasig får jag annat att göra. Det är dagar som dessa jag spinner nya planer, nya byggen, nya idéer. Jag saknar den lilla varvvilliga motorcykeln i garaget och har inte heller plats för en men det hindrar mig inte från att rita.

Mål med projektet:

Jag har som dröm att göra en naken hoj med mer krut i lådan än vad som förväntas av en liten motor. Jag vill bevisa för mig själv och för andra att litet kan innebära minst lika mycket körglädje som stort.

Mitt mål med projektet är att utvecklas till en fullgod konstruktör, designer och mekaniker. Jag kommer även att flytta Göteborg för att läsa till de två förstnämnda på högskolan i Skövde. Framförallt vill jag komma hemifrån 24 år och bo med mor och far är inget tillstånd man växer som människa. Andra orsaker är att det är betydligt lättare att hitta bra mekmöjligheter liksom att jag har större delen av min bekantskapskrets i området och med personer som Owe "Lövet" Lövgren i kompisgänget kan man nog lära sig ett och annat.

Hojen:

Allt är givetvis en vision och mycket kan förändras på vägen, det ska också sägas att min kunskap om motorteori är i princip obefintlig. Det kan mycket väl vara så att något jag vill genomföra motsätts i praktiken, om någon inser detta så säg gärna till!

Hojen som jag väljer att smygdöpa till en Thorped 400 ETR är, som modellnamnet antyder, en 400-kubikare. ETR då, vad kan det tänkas stå för? Jo, E står för att jag tänkte optimera den för etanol, T för att jag vill ha turbo och R för att det låter sportigt. Jag tänkte klämma in tre cylindrar där varje kolv är förskjuten 120 grader från varandra.

Ramen kommer vara en fackverksram gjord i runda stålrör. Kommer förhoppningsvis lära mig analysera konstruktionen bättre för att kunna minska vikten och ev använda höghållfasta stål vid byggstart.

Längre än så har jag inte kommit i detta projekt som högst troligen kommer pågå i några år. Risken är att när jag startat den här tråden drabbas av en fruktansvärd prestationsångest så räkna inte med att få uppdateringar varje vecka. Jag har ett jobb att sköta och jag har mil att avverka.

För den som undrar ritar jag allt i Autodesk Inventor.

Ett första smakprov får ni nedan även om ramen inte är anpassad efter min nyredigerade tank.
Namnl_ss_r_l_ss_med_namn.jpg
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
3 cylindrar med 120 graders förskjutning...? En stjärnmotor?

Jag är imponerad av andan i inlägget och hoppas att du lyckas, även om jag skulle rekommendera mindre fokus på en så pass avvikande motorkonstruktion och istället satsa på innovativt lösningar runt ram, fjädring, etc.

Hursomhelst blir detta spännande att följa. All lycka under arbetets gång!
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Du har många timmars arbete framför dig, men roligt med folk med visioner. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
3 cylindrar med 120 graders förskjutning...? En stjärnmotor?

Jag är imponerad av andan i inlägget och hoppas att du lyckas, även om jag skulle rekommendera mindre fokus på en så pass avvikande motorkonstruktion och istället satsa på innovativt lösningar runt ram, fjädring, etc.

Hursomhelst blir detta spännande att följa. All lycka under arbetets gång!

Nej alltså kolvarnas slag, vad det nu kallas vet jag ej. Men om du tänker dig du kollar axiellt på vevaxeln så har så sitter stakarna med 120 graders förskjutning så att man får tre olika explosioner per varv. De flesta radfyror är väl sådana att de två yttersta kolvarna är synkade medans de två mittemellan är synkade och då får man 2 explosioner per två varv.

Edit: Precis! Vevaxels förskjutning.
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Nej, du får en (1) ehhhh... 'explosion' :brinnerup per varv - i alla fall om vi pratar fyrtaktsmotorer...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nej, du får en (1) ehhhh... 'explosion' :brinnerup per varv - i alla fall om vi pratar fyrtaktsmotorer...

Okej. Men det uppstår tre olika kompressionstillfällen iaf :) Skit samma motorn är inte det första jag börjar rita.

Per 2 varv givetvis jag tänker att ni är smarta nog att förstå detta men uppenbarligen inte ;) :hihi
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Laverdas sista "vibrations fria" 1000 OCH 1200 var 120graders.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Okej. Men det uppstår tre olika kompressionstillfällen iaf :) Skit samma motorn är inte det första jag börjar rita.

Ja, det blir ju egentligen varannat fullbordat varv per cylinder vilket då ger 1,5 'explosioner' :brinnerup per varv i en trecylindrig maskin... Helt riktigt.
Tänkte tvåcylindrigt.:glömdet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om vi ska fortsätta att märka ord så ska du nog helst konstruera en motor utan "explosioner". Kontrollerad förbränning följd av expansion ger mer effekt och är lite hälsosammare för grejerna. Detonation (alltså explosion) är däremot ett scenario som de flesta motorbyggare helst vill undvika...

Hur pass omfattande är detta projekt...? Ska du konstruera och även tillverka din egen motor...?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur pass omfattande är detta projekt...? Ska du konstruera och även tillverka din egen motor...?
Japp jag ska konstruera en egen motor. MED kontrollerad förbränning där varje kolv förbränningstakt ligger 120 grader från varandra således tre förbränningstakter. Vill även rätta mig själv då jag sa att radfyror har två kolvar som är synkade. Det stämmer ju att dom har två kolvar synkade på vevaxel men dom befinner sig nödvändigtvis inte i samma takt för det. :tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Mmm, intressant...
-det stod nånstans ordet "vibrationsfri". Dessvärre är en radtrea cyl (rak trecyl motorblock, 120 graders vevstjärna) rätt omöjligt att bygga att bli helt vibrationsfri.
Bara få motorer är "naturellt" helt fria från fria krafter eller fria moment: rak seksa (eller V-12) eller boxer-sexa, osv. Sen med vissa motorformer kan de fria krafter/moment ("vibrationer") helt kompenseras med rättbyggda balanseringsaxlar; dock dessa oftast är besvär och kostnad för motorbyggaren. (och såklart: extra vikt för en hoj).

Tänk på att du kanske vill ha en hoj med så låg tyngdpunkt som möjligt?
Jag vet ej varför du fastnade med tre-cyl (4taktare -> en arbetstakt blir var 240'de grad, då.)
Du har valt 400cc. -tänk också att såpass liten motor egentligen inte skulle behöva tre-cyl, massorna blir så små att man motorn kunde tåla mycket höga varvtal utan dyra specialkonstruktioner även men mindre antal av cyllar. Och med tvångmatning kommer du inte ens behöva såna varvtal (som "13krpm" och uppått.)
Turbon (avgasdrivna överladdaren) kommer också att öka hojens vikt och lyfta tyngdpunkten iom delarna måste placeras rätt högt pga konstruktionsskäl (piping, osv).

Kanske du vill inte ha vevaxelns i hojens riktning, att inte ha några störande inertiamoment då du varvar (t.ex. växlar ner), och för att inte behöva byta kraftens riktning med växlar i drivlinan. (enklare, billigare och mindre förluster då alla axlar är parallella och sen sekundär med kedja, exempelvis).

Om det var jag, jag skulle "sk*ta" vibrationerna med en sådan "små-panna" och göra en paralleltwin. Och placera cyllarna rakt framåt och sen turbon ovanpå. Med lite längre slaglängd och med tvångmatning skulle moment- och effektkurvorna kunna vara rätt "platta" -> kan bli en mycket trevlig hoj att köra utan att behöva växla jämnt och stressa; inget behov att ha upp varvtalet jämnt.
Resultaten kunde bli en mycket smal motor med låg tyngdpunkt; bra för en hojtillämpning helt enkelt. (få delar -> billigare/enklare att tillverka -> industrialisera -> bli rik och berömd :) )


Hur som än, låt mig inte påverka för mycket. Men tänk också de stora konstruktionskrav och hojens målegenskaper innan du spikar fast motorns och drivlinans huvudarkitekturer.

Vill önska dig Lycka Till med ditt projekt. :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Låter skitfett! Ser fram emot att se denna skapelse ta vid. Vilken utbildning är det du ska läsa? Själv läser jag produktdesign vid linneuniversitetet.
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Japp jag ska konstruera en egen motor. MED kontrollerad förbränning där varje kolv förbränningstakt ligger 120 grader från varandra således tre förbränningstakter. Vill även rätta mig själv då jag sa att radfyror har två kolvar som är synkade. Det stämmer ju att dom har två kolvar synkade på vevaxel men dom befinner sig nödvändigtvis inte i samma takt för det. :tummenupp

Nu har du ju redan utmanat dig själv men.. ska du vara verkligen "offset" så bygg en wankelmotor. Mig veterligen var det bara Norton och Suzuki som sålde hojar med wankelmotor i en serieproducerad MC.
rotor200x260.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mmm, intressant...
-det stod nånstans ordet "vibrationsfri". Dessvärre är en radtrea cyl (rak trecyl motorblock, 120 graders vevstjärna) rätt omöjligt att bygga att bli helt vibrationsfri.
Bara få motorer är "naturellt" helt fria från fria krafter eller fria moment: rak seksa (eller V-12) eller boxer-sexa, osv. Sen med vissa motorformer kan de fria krafter/moment ("vibrationer") helt kompenseras med rättbyggda balanseringsaxlar; dock dessa oftast är besvär och kostnad för motorbyggaren. (och såklart: extra vikt för en hoj).

Tänk på att du kanske vill ha en hoj med så låg tyngdpunkt som möjligt?
Jag vet ej varför du fastnade med tre-cyl (4taktare -> en arbetstakt blir var 240'de grad, då.)
Du har valt 400cc. -tänk också att såpass liten motor egentligen inte skulle behöva tre-cyl, massorna blir så små att man motorn kunde tåla mycket höga varvtal utan dyra specialkonstruktioner även men mindre antal av cyllar. Och med tvångmatning kommer du inte ens behöva såna varvtal (som "13krpm" och uppått.)
Turbon (avgasdrivna överladdaren) kommer också att öka hojens vikt och lyfta tyngdpunkten iom delarna måste placeras rätt högt pga konstruktionsskäl (piping, osv).

Kanske du vill inte ha vevaxelns i hojens riktning, att inte ha några störande inertiamoment då du varvar (t.ex. växlar ner), och för att inte behöva byta kraftens riktning med växlar i drivlinan. (enklare, billigare och mindre förluster då alla axlar är parallella och sen sekundär med kedja, exempelvis).

Om det var jag, jag skulle "sk*ta" vibrationerna med en sådan "små-panna" och göra en paralleltwin. Och placera cyllarna rakt framåt och sen turbon ovanpå. Med lite längre slaglängd och med tvångmatning skulle moment- och effektkurvorna kunna vara rätt "platta" -> kan bli en mycket trevlig hoj att köra utan att behöva växla jämnt och stressa; inget behov att ha upp varvtalet jämnt.
Resultaten kunde bli en mycket smal motor med låg tyngdpunkt; bra för en hojtillämpning helt enkelt. (få delar -> billigare/enklare att tillverka -> industrialisera -> bli rik och berömd :) )


Hur som än, låt mig inte påverka för mycket. Men tänk också de stora konstruktionskrav och hojens målegenskaper innan du spikar fast motorns och drivlinans huvudarkitekturer.

Vill önska dig Lycka Till med ditt projekt. :)
:Bugar Det kallar jag svar! Man blir glad i hjärtat när någon lägger tid på att förklara saker och ting, tusen tack!

Vilken ende jag jag börja i... Tyngdpunkten ska inte vara för låg även om det vore sjyst men jag är 204 cm och jag vill inte ha en hoj som är slickar asfalten. Blir ju givetvis ingen offroadare men jag ska rita på det.

Jag hade faktiskt tankar på att stoppa i en V-twin ett tag men har nog övergett det. En Parallelltwin vore dock inte helt fel. Lättare att knåpa ihop än en radtrea också. Anledningen till att jag ville ha en radtrea var att det är lite ovanligt men tror du mer på en 2'a så är jag helt med dig.

Måste en Parallelltwin nödvändigtvis ha tändningen samtidigt i de två cyllarna? Den är ju parallell på vevaxeln även om tändningen är förskjuten 2 takt i en cylle, fördelar/nackdelar med detta?

Vibrationerna skiter jag i. Det får bli som det blir. Tänkte ha insprutning, kan vara värt att säga, tänkte dock göra detta på ett lite udda sätt, om det är möjligt. Jag tänkte sätta insprutningen i framkant av cyllarna istället för i bakom som på traditionella cyklar. Det kanske finns något som förhindrar detta men jag såg det som en smart tanke så jag skulle kunna koppla utblåsen direkt till turbon utan att behöva dra rören runt motorn. Hiss/diss?

Har tänkt mig en varvstopp kring 12-13krpm, så mycket högre än så vill jag inte gå. försöka lägga peak performance mellan 9-11krpm och ett slag runt 60-65 mm, låter det rimligt?

Jag är glad om jag får fram en körbar hoj. Jag lever för njutning i livet inte för en massa stålar. :)

Låter skitfett! Ser fram emot att se denna skapelse ta vid. Vilken utbildning är det du ska läsa? Själv läser jag produktdesign vid linneuniversitetet.

Jag ska börja med ett basår sen blir det Maskiningenjör alternativt Design. Hoppas kunna kombinera fram en specialare, vill trots allt gå på högskola för att lära mig det jag finner relevant och med tanke på min bakgrund i Inventor och som CNC-operatör (dock en usel sådan) så har jag en del kött på benen redan. CAD är något av det roligaste jag vet. Hade gärna läst Förbränningsmotorteknik men den kursen finns nog inte i Skövde så den får man ta på Chalmers.

Nu har du ju redan utmanat dig själv men.. ska du vara verkligen "offset" så bygg en wankelmotor. Mig veterligen var det bara Norton och Suzuki som sålde hojar med wankelmotor i en serieproducerad MC.
View attachment 420207

Nu ska vi inte dra för stora växlar här... :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top