Akut problem med hojen, den ryker som en tvåtaktare!?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja är ute och kör och hojen ryker som en gammal tvåtaktare. Ställde om ventilerna igår, tankade förut och höjde tomgången. Vilket är mest troligt som orsaken? Och vågar jag köra vidare? den går som en klocka så kör vidare till någon säger annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Luktar den tvåtakt så läcker det olja nånstans, annars är det läcker det kylarvätska i nån packning.
Kolla hur oljan ser ut och luktar, och hur kylarvattnet ser ut och luktar.
Ja, är den luftkyld lär det ju inte vara något vatten. :hihi
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
är det blårök som hänger kvar som en gammal tvåtakt är oljeringarna ganska slut ev vntiltätningar
kollaa olja ofta ,kör på .
o planera ring/kolbyte till höst/vinter
blårök vid start = ventiltätningar
blårök vid motorbroms o sedan pådrag = oljeringar
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kolla vevhusventilationen!
Har du den fortfarande kopplad via luftburken så är chansen stor att det är via vevhusventilationen den drar i sig olja i förbränningsrummet.

...och då kommer följdfrågan: varför trycker den ut olja den vägen?

Överfyllt olja?

Otäta kolvringar som skapar övertryck i vevhuset?

Otät flottör har flödat förgasaren - som rinner in i motorn och tar sig ner i sumpen, späder ut oljan och till sist flödar över även vevhuset?

Det sista låter jäkligt långsökt, men är faktiskt inte alls ovanligt på storebrorsan DR 750.


Inget av de nyligen genomförda åtgärder du hänvisar till skulle rimligen kunna ge de symptom du beskriver.
100 säker på att du inte haft oljerök tidigare?

Långa bakhjulsåk, däremot - dom kan göra att vevhusventilationen fylls med olja som rinner in i luftburken, och det tar sedan ett tag att ventilera undan.

Alltså:

1: kolla oljenivå, lukta på oljan

2: kolla vevhusventilationen och inuti luftburken om du fortfarande har sluten vevhusventilation.



Skulle inte köra vidare OM det verkligen kommit plötsligt, uatn att först ta reda på varför det ryker.



...säger han som pytsar i en halvliter på 100 mil i den gamle K-cykeln.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ska kolla lite mer på detta tack för alla tips på vad det kan vara. Vände hem, den drog olja som jag vet inte vad, tur att jag alltid har med en halvliter i ryggsäcken...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
är det blårök som hänger kvar som en gammal tvåtakt är oljeringarna ganska slut ev vntiltätningar
kollaa olja ofta ,kör på .
o planera ring/kolbyte till höst/vinter
blårök vid start = ventiltätningar
blårök vid motorbroms o sedan pådrag = oljeringar

När jag gasar kommer det ett moln av rök och den slutade aldrig ryka. Fast när jag hade kört en bit och sedan stannade vid ett trafikljus så dröjde det några sekunder innan röken kom bolmande. Inte lätt att se hur det ryker när man kör men fick känslan av att det kom mindre rök då. :va
 

moddlaren

Guest
Du har varvat slut på biggboret.. Troligen är det så att din elaka kam tagit livet av ventiltätningarna.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Min xr började att ryka helt plötsligt och det gav sig inte men jag fortsatte att köra det blev dyrt kolven skar även kolvbulten jag tror att kolvringarna hade fastnat i spåren, nästan halva manteln på kolven låg nere i vevhuset men nu år den ok igen det blev till att borra den till 101 mm och 10,5 komp kolv och ny eller en bättre beg vev även ny kam och vippor när det ändå var isärskruvat.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du har varvat slut på biggboret.. Troligen är det så att din elaka kam tagit livet av ventiltätningarna.

Nu blandar du nog ihop mig med någon annan för jag har varken större cylle eller någon trimkam:va

Något ställde jag jävligt fel igår när jag gjorde ventiljusteringen iaf. Det där med ventiljusteringar är inte min grej och jag orkar inte meka mer med hojen i år. Nä Johans får nog kolla på detta, eller så kör jag upp den till MC-kompaniet och får det gjort ordentligt för en inte lika hiskelig peng. På släp givetvis.

Fast det var ju inte lätt för mig att veta... Igår när jag provstartade rök det inget och kan inte minnas att jag såg någon rök när jag körde till och från jobbet heller. Hände efter tankningen men det kanske bara är rent sammanträffande...
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan vara värt att nämna att cykeln rullat 250 mil hittills i år utan problem. Ja, varför ska man då göra en ventiljustering? Jo för hojen tappade något efter första turen, det saknas krut i lådan. Så jag tänkte kolla det jag kunde kolla (trodde jag) utan att behöva riva hela motorn, något som ändå är planerat till vintern. Han låter inte heller alls lika mycket som han gjorde i början. Spontant har väl vevhuslagret gett sig men jag har tänkt att köra till det skär ihop totalt. Orkar inte göra en motorrenovering så här års som sagt. Ska ändå borra av cyllen och porta toppen då.

Nåväl efter som detta problem uppstod någon mil efter ventiljusteringen måste väl detta ha att göra med ventilerna och då med dessa ventiltätningar som några nämner? Kan ju nämna att det kommer ut olja där bak och att jag möts av "rätt mycket" rök från motorn när jag öppnar oljepåfyllningsskruven.

Nåväl nu önskar jag att någon skulle vilja bekräfta var dessa ventiltätningar sitter och om det var dom jag länkade till ovan? Ska ta hem sådana på direkten isf så jag slipper vänta på delar när den står på verkstan.

Nr 22 länkade jag till ovan: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1999-seux_model13262/partslist/FIG8.html#results

Kan vara värt att nämna att hojen rullat närmare 6000 mil. :tummenupp
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nåväl nu önskar jag att någon skulle vilja bekräfta var dessa ventiltätningar sitter och om det var dom jag länkade till ovan? Ska ta hem sådana på direkten isf så jag slipper vänta på delar när den står på verkstan.

Nr 22 länkade jag till ovan: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1999-seux_model13262/partslist/FIG8.html#results

Kan vara värt att nämna att hojen rullat närmare 6000 mil. :tummenupp

Sitter direkt under vippan (dvs under ventilfjäder etc, ventilskaftet går ju rakt igenom), hamnar över nummer 2 i bilden här för att täta
dr650-se-1996-2000-usa-cylinder-head_bigsuusa84324_526e.jpg



så här ser det ut på ventilsidan :
dr650-1999-sex-cam-shaft-valve_bigsue0062fig8_24d8.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sitter direkt under vippan (dvs under ventilfjäder etc, ventilskaftet går ju rakt igenom), hamnar över nummer 2 i bilden här för att täta
dr650-se-1996-2000-usa-cylinder-head_bigsuusa84324_526e.jpg



så här ser det ut på ventilsidan :
dr650-1999-sex-cam-shaft-valve_bigsue0062fig8_24d8.jpg

Ja men det måste ju vara Nr 22 på den nedre bilden??? :va
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mycket rök när du öppnar oljepåfyllningen tyder väl i första hand på att förbränningsgaser trycks ner i vevhuset och att det alltså inte är tätt mellan kolv och cylinder. Är luftfilterboxen full med olja?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mycket rök när du öppnar oljepåfyllningen tyder väl i första hand på att förbränningsgaser trycks ner i vevhuset och att det alltså inte är tätt mellan kolv och cylinder. Är luftfilterboxen full med olja?

Svar nej luftburken var kruttorr så när som på en liten pöl med vatten i botten som genast avlägsnades.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan vara värt att nämna att cykeln rullat 250 mil hittills i år utan problem. Ja, varför ska man då göra en ventiljustering? Jo för hojen tappade något efter första turen, det saknas krut i lådan. Så jag tänkte kolla det jag kunde kolla (trodde jag) utan att behöva riva hela motorn, något som ändå är planerat till vintern. Han låter inte heller alls lika mycket som han gjorde i början. Spontant har väl vevhuslagret gett sig men jag har tänkt att köra till det skär ihop totalt. Orkar inte göra en motorrenovering så här års som sagt. Ska ändå borra av cyllen och porta toppen då.

Nåväl efter som detta problem uppstod någon mil efter ventiljusteringen måste väl detta ha att göra med ventilerna och då med dessa ventiltätningar som några nämner? Kan ju nämna att det kommer ut olja där bak och att jag möts av "rätt mycket" rök från motorn när jag öppnar oljepåfyllningsskruven.

Nåväl nu önskar jag att någon skulle vilja bekräfta var dessa ventiltätningar sitter och om det var dom jag länkade till ovan? Ska ta hem sådana på direkten isf så jag slipper vänta på delar när den står på verkstan.

Nr 22 länkade jag till ovan: http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1999-seux_model13262/partslist/FIG8.html#results

Kan vara värt att nämna att hojen rullat närmare 6000 mil. :tummenupp

Fall inte för en post hoc ergo propter hoc bara. Det kan vara ett problem som uppkommit helt okopplat till ventilinställningen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som sagt, inte en droppe olja i luftburken så den vägen kommer det inte upp någon olja. :va
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Video!!!!!

Nu vet jag inte vad rökfärgen säger men är inte den här väldigt vit?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top