Vinka åt andra hojförare?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag köpte en 125-a åt dottern i veckan och körde hem den 26 mil. INGEN hälsade tillbaka utom utlänningar.

Det får mig att definitivt slå fast att det är "hojen" man generellt hälsar på, inte "föraren". Lite barnsligt faktiskt.

Jag fortsätter hälsa på alla (som kör motorcykel alltså).
Låter som en moppe, ser ut som en moppe = moppe? Hälsar du själv på mopedister?
Jag hälsar bara på gubbar med veteranmoppe, dom vet iaf vad det handlar om, moppekids blir väl bara förvirrade och kör i diket om man hälsar..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag köpte en 125-a åt dottern i veckan och körde hem den 26 mil. INGEN hälsade tillbaka utom utlänningar.

Det får mig att definitivt slå fast att det är "hojen" man generellt hälsar på, inte "föraren". Lite barnsligt faktiskt.

Jag fortsätter hälsa på alla (som kör motorcykel alltså).


Har skrivit detta innan - Det är extra viktigt att hälsa på våra 125-åkare, det är de som är framtiden. Sedan vet jag ju inte vad det är för 125:a du köpt till dottern. Är det en skoter så har jag rätt stor förståelse till att ingen hälsade. Är det en "motorcykel-liknande" 125:a (hoppas jag inte blir missförstådd när jag skriver så) då blir jag väldigt förvånad över att ingen hälsade.


Sist - Hur vet du att det satt en Tysk,Belgare, Fransos etc bakom styret på de som hälsade - Hann du vända dig om och kolla det på regskylten på mötande trafik så har du extremt bra syn !
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
för några månader sedan körde jag en moped från a till b åt en bekant, närmare bestämt en reju rs2 matrix (ser exakt ut som en sporthoj) och mötte då 2 hojar som hälsade och ja hälsade tillbaka. DOM HÄLSADE PÅ EN MOPED MOHAHAHAHAHAA undrar vad dom tänkte när dom kört förbi mig och hör en vrålande 2taktare :D

tråkigt med folk som inte hälsar, skärp er :)
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Inte för att du är mindre välkommen här inne för mig eller någon annan, men nej jag anser inte att du kör en motorcykel.
Det är så det är.
Är intressant de där. Vart går gränsen? Är lite som någon skrev att de är hojen folk hejar på och inte föraren. Trist.
De går bra att diskutera saker med varandra tex här så länge men inte nämner vad man kör :) Frågan är hur de skulle vara om man blev stående ut med vägen. Antar att "vanliga" hojåkare stannar och hjälper varandra... medans ja får vänta på någon med Spyder haha :)
Finns ju en anledning till varför (i alla fall jag) inte kör på två hjul och de lär ju finnas många här på forumet som inte heller längre kan köra på bara två hjul, men de tänker man nog inte på.
Tror att de flesta inte hejjar på scootrar då det inte anses vara en mc. Har den dessutom stödhjul och körs med bilkörkort så näe :7peta
Mycket har jag hört att jag kör men scooter va nåt nytt :)
Att man kör med stödhjul är nog de vanligaste.
Finns ett par som kör med just stödhjul (elektroniska som kan fällas ner) på grund av handikapp, vilken kategorin tillhör dom? ;)
Och visst kör ja på B-kort men varför ta nåt annat om de inte behövs. Förstår tanken men de finns ju en hel drös med äldre som fick sitt mc-kort utan att behöva göra nåt när dom tog för bil.

Jaja, jag fortsätter att heja så får folk sätta mig i andra kategorier om dom vill.


Edit. Kom på en annan grej. Skulle man få åka tillsammans med er även om man kör "trehjuling", säg om man va polare eller måste man hålla sig till kompisar med samma antal hjul och körkort? ;)
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är intressant de där. Vart går gränsen? Är lite som någon skrev att de är hojen folk hejar på och inte föraren. Trist.
De går bra att diskutera saker med varandra tex här så länge men inte nämner vad man kör :) Frågan är hur de skulle vara om man blev stående ut med vägen. Antar att "vanliga" hojåkare stannar och hjälper varandra... medans ja får vänta på någon med Spyder haha :)
Finns ju en anledning till varför (i alla fall jag) inte kör på två hjul och de lär ju finnas många här på forumet som inte heller längre kan köra på bara två hjul, men de tänker man nog inte på.

Mycket har jag hört att jag kör men scooter va nåt nytt :)
Att man kör med stödhjul är nog de vanligaste.
Finns ett par som kör med just stödhjul (elektroniska som kan fällas ner) på grund av handikapp, vilken kategorin tillhör dom? ;)
Och visst kör ja på B-kort men varför ta nåt annat om de inte behövs. Förstår tanken men de finns ju en hel drös med äldre som fick sitt mc-kort utan att behöva göra nåt när dom tog för bil.

Jaja, jag fortsätter att heja så får folk sätta mig i andra kategorier om dom vill.


Edit. Kom på en annan grej. Skulle man få åka tillsammans med er även om man kör "trehjuling", säg om man va polare eller måste man hålla sig till kompisar med samma antal hjul och körkort? ;)

Gränsen går vid två hjul åt båda håll, kan sträcka mig till att den en gång hade två hjul men nu har tre för det sitter en sidovagn.

Visst kanske någon känner sig utanför som inte längre kan köra tvåhjuligt, men vad säger att inte denne kan vara först att vinka?

Oavsett vad du kör så hade jag nog vinkat tillbaka åtminstone, om jag sett det i tid.

Sist - Hur vet du att det satt en Tysk,Belgare, Fransos etc bakom styret på de som hälsade - Hann du vända dig om och kolla det på regskylten på mötande trafik så har du extremt bra syn !

No offence, men det är nog dags för dig att kolla upp synen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Edit. Kom på en annan grej. Skulle man få åka tillsammans med er även om man kör "trehjuling", säg om man va polare eller måste man hålla sig till kompisar med samma antal hjul och körkort? ;)

Kan lägga till bakochframvänd trike till namn listan ;) Jag skulle bli väldigt förvånad om nån dök upp med scooter på en mc körning oavsett antal hjul. Med det inte sagt att du inte skulle vara välkommen. Varit på körningar där 125cc förare varit med. Viktigare att man vet hur man ska bete sig ( vilket inte fallet var där )
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Är intressant de där. Vart går gränsen? Är lite som någon skrev att de är hojen folk hejar på och inte föraren. Trist.
De går bra att diskutera saker med varandra tex här så länge men inte nämner vad man kör :) Frågan är hur de skulle vara om man blev stående ut med vägen. Antar att "vanliga" hojåkare stannar och hjälper varandra... medans ja får vänta på någon med Spyder haha :)
Finns ju en anledning till varför (i alla fall jag) inte kör på två hjul och de lär ju finnas många här på forumet som inte heller längre kan köra på bara två hjul, men de tänker man nog inte på.

Mycket har jag hört att jag kör men scooter va nåt nytt :)
Att man kör med stödhjul är nog de vanligaste.
Finns ett par som kör med just stödhjul (elektroniska som kan fällas ner) på grund av handikapp, vilken kategorin tillhör dom? ;)
Och visst kör ja på B-kort men varför ta nåt annat om de inte behövs. Förstår tanken men de finns ju en hel drös med äldre som fick sitt mc-kort utan att behöva göra nåt när dom tog för bil.

Jaja, jag fortsätter att heja så får folk sätta mig i andra kategorier om dom vill.


Edit. Kom på en annan grej. Skulle man få åka tillsammans med er även om man kör "trehjuling", säg om man va polare eller måste man hålla sig till kompisar med samma antal hjul och körkort? ;)

Gränsen går vid två hjul åt båda håll, kan sträcka mig till att den en gång hade två hjul men nu har tre för det sitter en sidovagn.

Visst kanske någon känner sig utanför som inte längre kan köra tvåhjuligt, men vad säger att inte denne kan vara först att vinka?

Oavsett vad du kör så hade jag nog vinkat tillbaka åtminstone, om jag sett det i tid.

Edit: Alltså det är inte på ren kiv, jag har kört motorcyklar och fyrhjulingar (men ingen med två framhjul, ett bak) och att köra tvåhjuligt är något helt annat än att ha två framhjul.
Det du kör är snarare en cabriolet med ett styre.

Sist - Hur vet du att det satt en Tysk,Belgare, Fransos etc bakom styret på de som hälsade - Hann du vända dig om och kolla det på regskylten på mötande trafik så har du extremt bra syn !

No offence, men det är nog dags för dig att kolla upp synen.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Himmaviden går det en Spyder med kryckställ på.
Honom brukar jag hälsa på om jag hinner se kryckorna.

Annars, näe. Det är inte samma sak.

Lite som att traska in med en get på en hundutställning, och tro att man får vara med. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är intressant de där. Vart går gränsen? Är lite som någon skrev att de är hojen folk hejar på och inte föraren. Trist.
De går bra att diskutera saker med varandra tex här så länge men inte nämner vad man kör :) Frågan är hur de skulle vara om man blev stående ut med vägen. Antar att "vanliga" hojåkare stannar och hjälper varandra... medans ja får vänta på någon med Spyder haha :)
Finns ju en anledning till varför (i alla fall jag) inte kör på två hjul och de lär ju finnas många här på forumet som inte heller längre kan köra på bara två hjul, men de tänker man nog inte på.

Mycket har jag hört att jag kör men scooter va nåt nytt :)
Att man kör med stödhjul är nog de vanligaste.
Finns ett par som kör med just stödhjul (elektroniska som kan fällas ner) på grund av handikapp, vilken kategorin tillhör dom? ;)
Och visst kör ja på B-kort men varför ta nåt annat om de inte behövs. Förstår tanken men de finns ju en hel drös med äldre som fick sitt mc-kort utan att behöva göra nåt när dom tog för bil.

Jaja, jag fortsätter att heja så får folk sätta mig i andra kategorier om dom vill.


Edit. Kom på en annan grej. Skulle man få åka tillsammans med er även om man kör "trehjuling", säg om man va polare eller måste man hålla sig till kompisar med samma antal hjul och körkort? ;)

Hälsar du först hälsar jag tillbaka, men generellt sett så har trikefolk hälsat absolut minst på mig så det blir väl lite sporadiska hälsningar på dem. I ungefär samma mängd som jag hälsar på entusiastbilar och annat motorfolk ute på vägarna.
Köra med mig och polarna? Jomän, det hade du gärna fått göra, men då vill jag provköra trajken. :D
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Börjar kännas lite diskriminerad. Jag hejar på i stort sätt alla hojåkare men sällan någon hejar tillbaka. När man ser att dom tittar men ändå inte kan lyfta på handen tillbaka får ja lust att visa fingret istället :)
Ska börja köra om, och samtidigt heja med höger hand för att testa om det blir någon reaktion istället :)
När man står still stirras de ofta men det är sällan de "balla grabbarna" kommer fram och snackar heller. Hur svårt kan de va!? Blir ja diskriminerad för att ja kör Spyder eller? :arsele

Har hejat så mycket nu så jag nästan har blivit skadad och är nära att heja på hojåkare även när jag kör bil :)

En motorcykel får endast framföras av någon som har någon form av a-behörighet på sitt körkort. En spyder får köras med b-kort - du kör ingen motorcykel och det finns ingen anledning att åka runt o hälsa på bilister.
Fixa a-kort o hoj så ska jag vinka satan! :D :krama
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag köpte en 125-a åt dottern i veckan och körde hem den 26 mil. INGEN hälsade tillbaka utom utlänningar.

Det får mig att definitivt slå fast att det är "hojen" man generellt hälsar på, inte "föraren". Lite barnsligt faktiskt.

Jag fortsätter hälsa på alla (som kör motorcykel alltså).

Nu vet jag ju inte hur stor du är men en liten 125:a instoppad mellan skinkorna på en fullvuxen karl syns inte alltid så bra.
Tror att din dotter kommer att bli mer vinkad till så oroa dig inte :)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Gulvästarna verkar ha det lite svårare md hälsning, iakttaget under senaste rundan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En motorcykel får endast framföras av någon som har någon form av a-behörighet på sitt körkort. En spyder får köras med b-kort - du kör ingen motorcykel och det finns ingen anledning att åka runt o hälsa på bilister.
Fixa a-kort o hoj så ska jag vinka satan! :D :krama

Känner till en trevlig grabb i Skåne trakten som tyvärr blev född med för korta armar och ett skevt ben men han klarar av körning som fan själv på en trehjuling men har desto svårare för detta på en mc.Dessa kommer jag alltid att fortsätta hälsa på.Så du snackar en massa skit. :dummer :crash
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Känner till en trevlig grabb i Skåne trakten som tyvärr blev född med för korta armar och ett skevt ben men han klarar av körning som fan själv på en trehjuling men har desto svårare för detta på en mc.Dessa kommer jag alltid att fortsätta hälsa på.Så du snackar en massa skit. :dummer :crash

Är det Jan Guillou?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hälsar du först hälsar jag tillbaka, men generellt sett så har trikefolk hälsat absolut minst på mig så det blir väl lite sporadiska hälsningar på dem. I ungefär samma mängd som jag hälsar på entusiastbilar och annat motorfolk ute på vägarna.
Köra med mig och polarna? Jomän, det hade du gärna fått göra, men då vill jag provköra trajken. :D

Jaha, så han vill ha hojen kraschad då innan denna gruppkörning. :crash
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hur hinner du se vilka handikapp föraren eventuellt har när du möter dom?

Själv begränsar jag hälsandet till motorcyklister. Trehjulingar och mopeder inräknar jag inte som motorcyklar och därmed lyfter jag heller inte på näven i de fallen. Skulle sedan någon bli kränkt, ja det må väl vara hänt i så fall.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har skrivit detta innan - Det är extra viktigt att hälsa på våra 125-åkare, det är de som är framtiden. Sedan vet jag ju inte vad det är för 125:a du köpt till dottern. Är det en skoter så har jag rätt stor förståelse till att ingen hälsade. Är det en "motorcykel-liknande" 125:a (hoppas jag inte blir missförstådd när jag skriver så) då blir jag väldigt förvånad över att ingen hälsade.


Sist - Hur vet du att det satt en Tysk,Belgare, Fransos etc bakom styret på de som hälsade - Hann du vända dig om och kolla det på regskylten på mötande trafik så har du extremt bra syn !

Det är en YBR125 som ser ut som en...tja, hoj? Jag körde som jag brukar, dvs tar plats i körfältet osv (åker fullstora BMW-s med packväskor etc annars).

Motorcyklar i grupp med korvlådor, packrullar och nedlastade till sista kilot med renhorn och märkligheter på väg söderut på E4 i höjd med Skellefteå är undantagslöst utlänningar. Behövs inte ens glasögon. Dessutom kommer de fram och pratar när man stannar för en fika TROTS att man kör en liten fjöshoj. Det kan iofs bero på dyr korvätarhjälm och grå skäggstubb...
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top