Biltema batteri i ktm

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Satte i ett biltema batteri i hojjen ktm 690 smr -08 i helgen.
Letade efter ett likadant som satt i tidigare men fanns ju inte hemma någonstans.
Hojjen funkade bra men fick höra idag att biltema/billigare batterier kunde skada crossen ktm 350 och undrar om detta även gäller motorcykeln? Eller om detta kan stämma?
Någon som har koll på detta?

Även dags för service snart 1000 mil, anser ni det är nödvändigt att lämna in till "ktm service" eller räcker det att man får någon att se över ventilerna? Nått mer? Sen byta olja och oljefilter såklart.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ett batteri är ett batteri. Stoppar du dit ett för rätt elsystem/spec har jag svårt att se att det skulle på något vis skada varken din cross eller din vanliga MC.

Om du slänger in ett 6 volts batteri i ett 12 volts system och det kokar batterisyra över din hoj så lär det hända även med dyra märkesbatterier.

Ska man säga något biltemabatterier så är det att gelmodellen är bättre. Blysyramodellen kan i vissa fall ha lite dålig livslängd i samband med att de lagrats på hylla en längre tid med dålig laddning. (helt olika från batteri till batteri där)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det fungerar med ett Biltema batteri men de har oftast lite sämre förmåga att avge stora strömstyrkor vid start så risken att batteriet pensioneras i förtid ökar...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kollade vad ett orginal batteri låg på till 640, närmare 1800, pirat tror jag var 1500. Blir ett par bt batterier som kan gå i pension för de pengarna.

Vet inte om det är samma till 690......
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
kört dotterns fyrhjuling utan generator hela vintern på ett biltema batteri utan att ladda. den drog ju bara ström till belysning och start (svårstartad när den var kall) så kan inte säga att biltema batterier är ren skit iaf.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ska man säga något biltemabatterier så är det att gelmodellen är bättre. Blysyramodellen kan i vissa fall ha lite dålig livslängd i samband med att de lagrats på hylla en längre tid med dålig laddning. (helt olika från batteri till batteri där)

Jag har hört lite delade åsikter om det, gelmodellen kanske håller bättre när den står på hyllan men gelbatterier brukar generellt sett vara sämre på att ge stora strömmar, så på en större hoj (tyngre motor att dra runt) har jag hört att glasfiber modellen (AGM) ska vara bättre. Någon som testat båda kanske kan ge klarhet i om vilket som stämmer :näsblod
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Batterier verkar va ett lotteri.Har fortfarande originalbatteri i min 1400 från 05 :Men tantens 06a bytte vi rätt fort på till ett biltema som lever än
 

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Men då ska inget kunna komma till skada i alla fall :)
Sommaren får utvisa hur det funkar!
Tack för alla svar :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det satt ett Biltema Gelbatteri i min Triumph Sprint RS när jag köpte den 2011. Lyckades förstöra batteriet med en borrmaskin och borr. :rodnar
Så jag köpte ett Biltema underhållsfritt 80-269. Våren 2011. Det var kass i december 2012.
Så det blev nytt "billigt" Biltema underhållsfritt 80-269 våren 2013. Det var kass våren 2014.
Så det blev nytt "billigt" Biltema underhållsfritt 80-269 våren 2014. Och det fungerar fortfarande utan problem.
För
1) Biltemas underhållsfria håller laddat 13,0 till 13,2 Volt. Får det stå till spänningen sjunker under 13,0 Volt sulfaterar batteriet och dör. Vanliga batteriladdare startar inte underhållsladdning förrän när spänningen sjunkit till området 12,7 till 12,9 Volt. Så batteriet underhållsladdas inte förrän det är försent.
Så lösningen under vintern 2014-2015 var ett dygnur som kopplade in en hembyggd underhållsladdare några 15minuterspass varje dygn. En laddare som laddade batteriet upp till omkring 14,25 Volt.

En tänkbar kombination är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
tillsammans med en dygnstimer som gör att strömmen bryts några gånger/dygn (dvs den bryr sig inte om aktuell spänning utan startar laddning av batteriet till ca 14,3 Volt, när strömmen kommer tillbaka. Dvs dygnsuret alltid till. Utom vid kanske 3 st 1/2 timmar per dygn.)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dygnstimer-mini-3-pack-2000020833/
 
Last edited:

drawen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Arbrå
Hoj
KTM
Okej! Tack för bra info! Det där hade jag aldrig funderat över, finns inte ubderhållsladdare man kan ställa in så det ok inte sjunker för lågt innan den drar igång då..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det satt ett Biltema Gelbatteri i min Triumph Sprint RS när jag köpte den 2011. Lyckades förstöra batteriet med en borrmaskin och borr. :rodnar
Så jag köpte ett Biltema underhållsfritt 80-269. Våren 2011. Det var kass i december 2012.
Så det blev nytt "billigt" Biltema underhållsfritt 80-269 våren 2013. Det var kass våren 2014.
Så det blev nytt "billigt" Biltema underhållsfritt 80-269 våren 2014. Och det fungerar fortfarande utan problem.
För
1) Biltemas underhållsfria håller laddat 13,0 till 13,2 Volt. Får det stå till spänningen sjunker under 13,0 Volt sulfaterar batteriet och dör. Vanliga batteriladdare startar inte underhållsladdning förrän när spänningen sjunkit till området 12,7 till 12,9 Volt. Så batteriet underhållsladdas inte förrän det är försent.
Så lösningen under vintern 2014-2015 var ett dygnur som kopplade in en hembyggd underhållsladdare några 15minuterspass varje dygn. En laddare som laddade batteriet upp till omkring 14,25 Volt.

En tänkbar kombination är
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
tillsammans med en dygnstimer som gör att strömmen bryts några gånger/dygn (dvs den bryr sig inte om aktuell spänning utan startar laddning av batteriet till ca 14,3 Volt, när strömmen kommer tillbaka. Dvs dygnsuret alltid till. Utom vid kanske 3 st 1/2 timmar per dygn.)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dygnstimer-mini-3-pack-2000020833/

Eller ett bättre batteri?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Batterier verkar va ett lotteri.Har fortfarande originalbatteri i min 1400 från 05 :Men tantens 06a bytte vi rätt fort på till ett biltema som lever än
För att vinna på det lotteriet bör man ha en hoj med väl fungerande laddning, dvs laddar varken för mycket eller för lite och själv inte tillåter acken att djupurladdas..
Skulle jag råka ut för samma saker som i #9 skulle jag omg allvarligt överväga att noga kolla hur laddningen på hojen egentligen fungerar..:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kjell-Co-Voltmeter.jpg
För att vinna på det lotteriet bör man ha en hoj med väl fungerande laddning, dvs laddar varken för mycket eller för lite och själv inte tillåter acken att djupurladdas..
Skulle jag råka ut för samma saker som i #9 skulle jag omg allvarligt överväga att noga kolla hur laddningen på hojen egentligen fungerar..:tummenupp

Helt rätt !
Triumphens elsystem är inte avsett för att köras med ljuset på.
Upptäckte jag i vintras när jag beslöt göra nått åt det dåliga halvljuset.....
Utan belysning eller med parkeringsljus får batteriet ca 14,3 Volt från generatorn. Med motorn på tomgång ca 1200RPM.
Tänder jag halvljuset, det normala vid körning, så sjunker batterispänningen till ca 13,8 Volt.
Pga spänningsfall i kablaget. Och den enda halvljus H4 lampan har direkt mätt på stiften ca 11,5 Volt, 0,75mm2?
Och generatorn ger samtidigt, mätt direkt på generatorn 14,3 till 14,4 Volt....

Med nytt kablage 2,5mm2 från batteriets plus-pol till reläer och 2,5mm2 till nya H4 lampsocklar.
Med nytt kablage 2,5mm2 från batteriets minus-pol till Gemensam på de nya H4 lampsocklarna.
Med 4 st 2,5mm2 från generatorn till batteriets plus-pol.
Så har jag numera ca 14,4 Volt mätt på batteriet. Vid normal körning.
Och numera med TVÅ fungerande halvljuslampor, ca 14,0 Volt på H4 stiften.
Förut fungerade bara EN lampa, höger för halvljus.......
Har skaffat en
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...rument/digital-spanningsmatare-med-ram-p48363
och det har varit intressant att kolla batterispänningen med den monterad under körning TR Karlskoga.
Generatorn ger 14,3 - 14,5 Volt.......vid normal körning med varvtalet i området 3000 - 5000 RPM. 14,5 V efter jag testat och köra med ljustutan (helljus+halvljus)=60+60+55+55=230W under några sekunder och sedan släppt ljustutan. Då steg spänningen till 14,5 Volt under några sekunder. Innan den sjönk till 14,4 Volt. Normalt 14,3 till 14,4 Volt.
Fotot taget i garaget.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill man köpa originalbatteri som är bäst dvs Yuasa så görs det på www.mdsbattery.co.uk de är billigast och skickar snabbt inom EU.

Det får väl bli ett Yuasa nästa gång. Har du löst laddningen / hitta orsaken till dött batteri på din Husaberg ?
Men förresten, mitt Biltema underhållsfria till SV650S höll under de 4 år jag ägde den. På den hojen var det en fungerande laddningsregulator som höll batterispänningen under körning omkring 14,2 Volt.
Så orsaken till batterirasen på Triumphen är kanske att batteriet aldrig blivit ordentligt laddat under säsongen på Triumphen.
Jag har trott i och med att Triumphen alltid startat utan problem under säsongen. Att laddningen fungerat på Triumphen.
Men batteriet har ju aldrig blivit ordentligt laddat....

Som Kahobe skriver
Skulle jag råka ut för samma saker som i #9 skulle jag omg allvarligt överväga att noga kolla hur laddningen på hojen egentligen fungerar..
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top