Köpråd ktm 640

morbidhans

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Östersund
Hoj
Ingen
Hej. Som första inlägg här på sidan skulle jag behöva lite hjälp, har gått i motardtankar nått år nu och i år tror jag bannemig att det är läge för köp.

Jag är inne på ktm 640 mest för elstart och lite skruvande. Håller på att kolla på en 640 SM och en 640 SM prestige båda från 05 och båda har gått runt 2300 mil. Är det i längsta laget? Priset för dessa är 29 för 640 och 35 för prestige.
Vad tycker ni? Är det vettiga priser kontra milen dom gått? Är det något jag borde se upp med?

Tacksam för alla svar
 

Warman

Warman
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV 1000 R Factory 2005
Hej! En välservad 640 håller länge. Allmänt skick gäller, undvik sönderskruvade exemplar. Original med ett slip-on duger fint. Mitt råd är att satsa på en 625smc istället. Från 2003 och framåt. Bättre skjut i motorn pga. Att den har en annan typ av förgasare. Ge den en kugg mindre framdrev och det finns inga ursäkter för att inte göra km långa bakhjulskörningar. Är du ute efter söndagsåkning- välj en annan hoj. En KTM kör man, bara åka funkar inte.

Lycka till;-)!

Mvh Warman
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Betala extra för prestiege skall man inte göra. På en 10 år gammal cykel är allmänskicket viktigare än antalet mil. En klåpare kan förstöra en LC4 på 1000 mil men rätt skötta går de länge.
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Har en KTM 660 SMC -05 med förmodat behov av ramlager/vevlager. Säljes till bra pris. Har fått offert på motorrenovering för 11k.

Riktigt fin i övrigt och med Acrablås. Fina däck.

PM:a vid intresse.
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Prestige är samma skit med lite annorlunda kåpor bara.. Satsa på 03 och frammåt. Observera att om du vill strypa den så är det ett levande helvete att göra det. Då rekommenderar jag istället en 620 eller en 660 som är reggade på mindre kW. Tänk på att det är förgasare och inte insprut så det blir ju lite fördröjning, och brappar du på vid rödljus när den inte gått varm ordentligt (ibland även om den är varm) så räkna med att den får för mycket soppa och dör. Annars har det nu varit min första hoj som jag övningskört på och är hur nöjd som helst, visst vibrerar den lite på långa turer, men sadeln är gudomlig på 640'n, kan bara åka mil efter mil utan att få träsmak.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Det mesta är sagt, men för att summera. Se till att den är -03 eller nyare, att motorn inte är svart. Betala hellre mer för en som är i bra skick, allmänskick säger mkt hur de hanterats. Du borde kunna få dem billigare än 30, men isf kanske du får vänta och lägga bevakning.Jag skulle inte betala mer för den uppgraderade röven som kom 05 eller när det var.
 

morbidhans

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Östersund
Hoj
Ingen
Tusen tack för alla svar! Har lämnat in låneansökan men inte bestämt mig helt än så behöver ff lite hjälp från er kunniga :)

Jag var iväg igår och kollade på båda, här nedan kommer annonserna

http://www.blocket.se/jamtland/Ktm_640sm_prestige_59476186.htm?ca=3&w=1

http://www.blocket.se/jamtland/Ktm_640_SM_60263106.htm?ca=3&w=1

Båda är ju från 05 och för att summera så kan man väl säga att Prestigen var i bäst "synligt" skick knappt någon repa i plasten och ägs av en bilmekaniker som stått för all service och bytt styrlager och bakhjulslager MEN nu vet jag inte om det beror på ovana eller om det är något i hojen, den vibbrerar jävligt mycket, nu ska jag ju säga att jag provkörde i stan i låg fart och mest kullersten vart något bättre på större väg.

Den "klassiska" som är orange var fulare i "allmänskicket" dvs nrplåten har nog dragit av mer än en gång och den har nog varit omkull någon gång med killen som hade den hade bara haft den sen dept förra året men den kom ursprungligen söderifrån och jag gissar på att den använts av en riktig "bakhjulsåkare/buse" :) men den vibbrerade mindre vad som kändes och gick väldigt fint.

Så vad tror ni här på forumet?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Prestiegen:
Det är inget helsystem utan bara slipon från Akrapovic. 35 000 är inte direkt billigt...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Gå på magkänsla, allmänskick och tidigare handhavande avslöjar en hel del.

En del av dem vibrerar mer, en del mindre, men har du problem att det skakar ska du nog inte köpa LC4......
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top