Bilprovningen skrotade min MC (tips på ny)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
något jag ej förstår är vad besiktningsgubben skulle ut på vägen att göra med hojen????.
jag har aldrig besiktiat mc där dom behövt köra ut på väg. dom ska bara kolla bromsar och så mc "känns" ok.. precis som på bil. det gör dom på ett eller två varv runt stationen....
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Bilprovningen bör ha en ansvarsförsäkring som skyddar mot just sånt som du råkade ut för. Om du inte får vettiga svar från Rissnestationen skulle jag råda dig att kontakta huvudkontoret och be att få prata med någon som har hand om försäkrings/ansvarsfrågor. Ta även reda på vilket försäkringsbolag som har bilprovningens ansvarsförsäkring och kontakta även dem och förklara vad som har hänt och fråga vad deras försäkring täcker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
något jag ej förstår är vad besiktningsgubben skulle ut på vägen att göra med hojen????.
jag har aldrig besiktiat mc där dom behövt köra ut på väg. dom ska bara kolla bromsar och så mc "känns" ok.. precis som på bil. det gör dom på ett eller två varv runt stationen....
Det är inte alla stationer man kan köra runt huset inne på tomten så att säga, Rissne är en sådan.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Det är inte alla stationer man kan köra runt huset inne på tomten så att säga, Rissne är en sådan.

ok. jag trodde att det var något som besiktnings stationer var tvungna att ha... det låter ju ganska knäppt att dom ska vara tvingade att provköra fordon i trafik. det kan ju vara så att fordonet är helt trafik farligt....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ok. jag trodde att det var något som besiktnings stationer var tvungna att ha... det låter ju ganska knäppt att dom ska vara tvingade att provköra fordon i trafik. det kan ju vara så att fordonet är helt trafik farligt....
Är inte planen framför full med hojar går det ju att ta ett litet varv där ;) Förhoppningsvis upptäcker dom att fordonet dom testar är farligt/för defekt för att framföras i trafik utan empiriska studier... :rolleyes:
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Är inte planen framför full med hojar går det ju att ta ett litet varv där ;) Förhoppningsvis upptäcker dom att fordonet dom testar är farligt/för defekt för att framföras i trafik utan empiriska studier... :rolleyes:

ja man får ju hoppas det, men med tanke på den tekniska kompetensen och kunnandet hos dom flesta besiktningsgubbar så är jag ej förvånad om det ej skulle upptäckas...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fyyfan,, jag ska besiktiga i Maj.. bara väntar på att nån idiot spränger hela växellådan för att dom "glömmer" att jag har "1:an upp resten ner"-växling..

Man kan ju hoppas att du får ut pengar på stört, eller förtur till reparation, iaf och inte fastnar i det vanliga träsket där hojen ska inspekteras på nån aukt. verkstad i ett par veckor för att sen lagas i ett par veckor till..
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag besiktade min Kawa 500 trepip en gång och besiktningsmannen kom ut med en jethjälm och träskor på fötterna.
Jag sa: "har du kört en sån där nån gång?"
- Nää, svarade han.
-Då skulle jag nog skita i det utan skinnställ.
Då gjorde han faktiskt det :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fyyfan,, jag ska besiktiga i Maj.. bara väntar på att nån idiot spränger hela växellådan för att dom "glömmer" att jag har "1:an upp resten ner"-växling..

Man kan ju hoppas att du får ut pengar på stört, eller förtur till reparation, iaf och inte fastnar i det vanliga träsket där hojen ska inspekteras på nån aukt. verkstad i ett par veckor för att sen lagas i ett par veckor till..

Full patte på 2an sen BHAM i med 1an ;D övervarv och bakhjulslåsning deluxe :hihi

Räkna inte med att det hjälper att säga till heller, när jag lämnade över nycklarna till en gammal skrotbil så förklarade jag mycket tydligt att nyckeln inte fjädrar tillbaks så man får vrida tillbaks den till tändningsläget själv efter den startat för annars kör man iväg med startmotorn i. Besiktningstjejen går ut och hämtar bilen, och jag hör hur startmotorn rasslar och ylar och låter fruktansvärt illa när hon kör in bilen.

säger till henne: "Jag sa ju att du måste vrida tillbaks nyckeln för att inte startmotorn ska ligga i"
hon: "det behövdes inte den startade ändå"
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Full patte på 2an sen BHAM i med 1an ;D övervarv och bakhjulslåsning deluxe :hihi

Räkna inte med att det hjälper att säga till heller, när jag lämnade över nycklarna till en gammal skrotbil så förklarade jag mycket tydligt att nyckeln inte fjädrar tillbaks så man får vrida tillbaks den till tändningsläget själv efter den startat för annars kör man iväg med startmotorn i. Besiktningstjejen går ut och hämtar bilen, och jag hör hur startmotorn rasslar och ylar och låter fruktansvärt illa när hon kör in bilen.

säger till henne: "Jag sa ju att du måste vrida tillbaks nyckeln för att inte startmotorn ska ligga i"
hon: "det behövdes inte den startade ändå"

Haha, fin teknisk förståelse där...

Var lite nojig när jag skulle besiktiga min förra veckan, har ett antal hundra timmar nerlagt i hojen med motivlackade kåpor osv, är liksom inte bara att få ersättning och köpa en ny.
Blev ju inte bättre av att besiktningskillen var typ 1.60 lång ( jag är 1.95, 100kg, och har anpassat fjädringen därefter) inte ens när han stog på tå kunde han ha båda fötterna i backen...
Men det gick bra, han körde väldigt försiktigt, och var trevlig som fan. Fick justera till båda lysena på plats, som stog helt tokigt.

FB_IMG_1428830386684.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är glad att jag besiktigar på samma station och hos min gamla klasskamrat varje gång.
Han kör hoj på fritiden så han känner man sig trygg med.

Huqvarnan besiktigade däremot hans arbetskamrat.
Han var blek redan innan han satte sig på hojen :D
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
MC tips

Jag skulle säga SV1000 med kåpa om du pendlar på motorväg, annars nakenversionen.

Suzuki SV1000 verkar börja vi 28 000:- på blocket ska kolla in den ordentligt.


Jag är 34 och bor i Stockholm, av mina egna erfarenheter av försäkringar så kan du ju ta bort alla dom där hojarna med R på direkt om du ska komma i närheten av 4k/år

Jag kan tänka mig en lite äldre maskin. Min CBR 600 F kostar mindre än 4000 kr/år.
Jag gillar CBR:n och glömmer aldrig när jag provade den första gången. Gick som en moppe på låga varv hur snäll som helst, men bytte skepnad vid 9000 varav/min och blev en riktig tvåtaktare. Märkte dock att man tjänar mycket mer på mittbanan när man har mycket vrid i botten som man har på en Super Duke 990.[/QUOTE]

KTM Superduke 990 -05 40 000:- kanske också skulle vara något vet dock inte vad försäkringen kostar.


Om du kan tänka dig att gå upp några kronor så kanske du ska titta på en Bandit 1250, försäkring ca 4-5000.
Bandit 1250 verkar klar intressant.


Street Triple 675 men kanske lite svår att hitta för 30kkr ännu, men mycke bus i de hojarna är det.
Triumph Street Triple 675 verkar börja vid 59 000:- på blocket.


Vidga vyerna lite.
Aprilia Falo är en underbar hoj för sportig körning och sportigare touring. Billig försäkring dessutom. Ingen stadshoj däremot. Men vad ska man där och göra med hoj?

Aprilia sl 1000 falco verkar börja vid 29 000:- på blocket kollar in den.


===============
Olycka Rissne
Jag ska snart besiktiga en hoj på Rissnes bilprovning, får man fråga vad personen i fråga hette så att man kan hålla sig borta?

Uppdatera gärna med vad du får för hojen av försäkringsbolaget, (gissar på 20-25 kkr, är det mindre ska du överklaga).

Har du rätt till hyrbil/hyrmc undertiden du väntar på att köpa ny? Eller får du kompensation för resor med annat transportmedel? Ring och kolla, jag skulle bli förvånad om en kund med bil inte fick ut en hyrbil på bilprovningens bekostnad om de totalkvaddade den!

Varför ska det vara annorlunda med MC?

Det är svårt att tyda namnteckningen, men killen heter Sorin S... någonting. Han hade en namnskylt med förnamnet på sig.
Detta hände nyligen, så jag kan inte garantera att den blir inlöst, men eftersom MC hade några år på nacken och det brukar kosta en hel del att reparera en MC med kåpor så är min bedömning att den blir inlöst. Styrstoppen i framgaffeln är knappast i nyskick.

Jag ska kolla om jag har rätt att hyra ett fordon under tiden tills jag har en MC i garaget igen.



Gick den igenom?
Ha Ha. Fick ett annat papper med mig hem. Skadeanmälan - motorfordon

Man besiktigar på vintern.
Tar till mig av det. Man ska inte besiktiga under en öppet husdag i alla fall.

Som sagt!
Det vore verkligen intressant att få löpande information om hur bilprovningen och försäkringsbolag agerar i frågan.
Hur kom du hem från besiktningen?

Det var en annan besiktningsman som skjutsade hem mig.
Återkommer när jag vet mer.

Spelar väl ingen roll om det är en vanlig konsument/köpehoj?
Hur tänkte du nu? Idag är det t.ex. fint väder men jag kan inte köra för jag har ingen MC.
Jag betalar på en försäkring som jag inte har någon nytta av.
Dessutom har jag lagt ut pengar på nytt bakdäck och olja helt i onödan.
Lite ledsen kan jag väl få vara ialla fall?


något jag ej förstår är vad besiktningsgubben skulle ut på vägen att göra med hojen????.
jag har aldrig besiktiat mc där dom behövt köra ut på väg. dom ska bara kolla bromsar och så mc "känns" ok.. precis som på bil. det gör dom på ett eller två varv runt stationen....
Han drog gärnet på besikningsområdet och eldade på ordentligt ute på gatan, jag tänkte för mig själv det där kommer aldrig gå bra.
Det är väl kul att köra skiten ur andras grejer...


Bilprovningen bör ha en ansvarsförsäkring som skyddar mot just sånt som du råkade ut för. Om du inte får vettiga svar från Rissnestationen skulle jag råda dig att kontakta huvudkontoret och be att få prata med någon som har hand om försäkrings/ansvarsfrågor. Ta även reda på vilket försäkringsbolag som har bilprovningens ansvarsförsäkring och kontakta även dem och förklara vad som har hänt och fråga vad deras försäkring täcker.
Tack ska göra det.


Det är inte alla stationer man kan köra runt huset inne på tomten så att säga, Rissne är en sådan.
Det finns en stor asfaltsplan i Rissne och när jag har besiktat mina bilar där har de aldrig kört ut på gatan.
 
Last edited:

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Då rekomenderar jag aprilia rsv mille/tuono.
Mille kostar från 20k en tuono kan man få för 30k
 

JP77

Medlem av RIDAZ MC
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Nynäshamn
Hoj
2004 Suzuki GSX1000R
Dom besiktigar inte MC på vintern längre,det krävs nu mer att dom utför ett bromsprov.
Den info fick jag i varje fall när jag besiktigade senast.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Dom besiktigar inte MC på vintern längre,det krävs nu mer att dom utför ett bromsprov.
Den info fick jag i varje fall när jag besiktigade senast.

se denna tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?9593-Bilprovningen-m%E4rklig-ny-regel-ang-bromsprov

men vad Maria vet (och hon är duktigt insatt i det mesta) så skall ej bromsprov behöva göras. besiktnings stationen kan välja att ej göra det med hänsyn till väder....
men som hon skriver i tråden så ska hon kolla med sin kontaktperson för kontrollbesiktning hos transportstyrelsen...

så istället för att spåna i denna tråd så håll koll på länkade tråden så borde svar komma snart. om vad som gäller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Spelar väl ingen roll om det är en vanlig konsument/köpehoj?

Det var tamejfan det dummaste du har skrivit, min hoj är unik även om jag inte har byggt om den i hundrstals timmar.

Jag hoppas du är lika munter om någon smäller din hoj, det är ju bara köpesprylar som du kan köpa igen och arbete som du kan göra igen...

Att det är din hoj och all din historik med den är ju skitsamma.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det var tamejfan det dummaste du har skrivit, min hoj är unik även om jag inte har byggt om den i hundrstals timmar.

Ja, asså om det är din hoj som du har som avatar så är den ju sannerligen unik! Men det finns ju en viss risk att en besiktningsman skulle hävda självförsvar om han klotade den hojen :glömdet
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag hade varit minst sagt besviken om besiktningsmannen kraschade hojen på ett sätt där man kan ifrågasätta hans körbeteende. En olyckshändelse där han tappar hojen kanske man skulle kunna ha överseende med. Alla kan vi ha otur. Även någon som är varsam och försiktig med andra saker. Mänskligt beteende med andra ord.

Jag besiktigade en av mina bilar här om året. När jag kommer in i hallen möts jag av en ung kille. -Är den här bilen original? Min kompis har en som lämnar 500 hk. Redan där förstod man att det inte skulle bli som en vanlig besiktning. Drömmer mardrömmar än idag när jag tänker på den besiktningen. Brukar be till högre makter att jag aldrig mer ska få en sådan idiot när det är dags för det årliga besöket.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jäkligt ruttet av besiktningssnubben som krashade ts hoj att inte upplysa om hur de tänker lösa frågan :rolleyes:

Bes rettan i mars månad (som vanligt), fast i år ville de absolut provköra...
Förut har de alltid avstått om det ligger kvar grus men nu var det ingen tvekan, trots att jag upplyste om att det är tvärtomväxling....

Bes..killen var borta en stund, när han kom tillbaka sa han bara -Den går bra den här!!
Jag tänkte -Det hoppas jag verkligen med tanke på all tid jag lagt ner på motorn...
Fast det kan/tänker jag såklart inte berätta för dej :D

Han hade skrivit in ett uppskattat värde för bromsretardation i protokollet...
Kanske är det alltså så att de måste provköra numera ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top