Konstig bromsverkan + löst (styre)

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Ort
Varnamo
Hoj
Honda
Kawa zr7 2003

Första frågan kan vi väll ta då det andra är väldigt luddigt. Jag bytte däck för ca. 2 veckor sedan och har kört mycket sedan dess. Jag tycker att bromsen tar dåligt (fram) och måste få lite hjälp med felsökning.

I princip när jag trycker ner bromsen sakta så hör man ju att det knäpper till, d.v.s. att bromsen aktiveras och jag kan trycka ner handbromsen så att den nästan går parallellt med hantaget innan bromsen tar på riktigt.
Om jag trycker ner den | till / så kan jag dra hojjen med kraft frammåt fast jag känner lite motstånd. Hur mycket ska bromsen bita när man trycker in den?

Följfråga (kanske)
Igår var jag ute en kort runda för att testa hojjen och förutom då bromshantaget som verkar vara dåligt så känns det nästan som om hantaget/hanbromsfästet ska ramla av. Känns förbannat löst. Åkte hem direkt efter jag känt detta några gånger och på vägen hem så hörde jag att någon glappade som fan på hojjen, tänkte direkt att det kanske är bromsoket som sitter löst. När jag kom hem så kände jag på oket och de sitter som de ska.

Vad jag har kollat:

Har kollat lager, alla fyra genom säkerhetskontroll, inga missljud/glapp.
Bromsoket sitter bara lite löst i sidled, sitter fast när jag använder bromsen
Bromsskiva sitter fast och bromsbelägg (minst kanske 3-6 mm) kollat visuellt bara
Känt på skruvar, fästen osv. inget löst.
Diverse vätskor är självklart redan bytta men kollade så niåver är ok. Kollar efter läckage.

Väldigt skumt för en amatör... Igår kände jag definetivt när jag körde hem att någon inte satt som det skulle. Kändes i hantaget och möj. mot hjulet då, jag vet inte.. Testade ändå att svänga sidledes igår när jag kände det och hojjen uppträdde som den ska.
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hmm tjae, var ska man börja..

Har du tittat om bromshandtaget sitter fastskruvat ordentligt?

Bromsoket ska definitivt inte röra på sig. Är det fastskruvat ordentligt? (Innan du skruvar fast det ordentligt, lossa på det och titta så kolvarna kan röra sig fritt.)

Lufta om systemet, gärna några gånger för att vara 100 på att du inte har luft i det.
 

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Ort
Varnamo
Hoj
Honda
Hmm tjae, var ska man börja..

Har du tittat om bromshandtaget sitter fastskruvat ordentligt?

Ja det sitter som det ska.

Bromsoket ska definitivt inte röra på sig. Är det fastskruvat ordentligt? (Innan du skruvar fast det ordentligt, lossa på det och titta så kolvarna kan röra sig fritt.)

Det går ju inte att röra framåt tillbaka, bara i sidled och då får man ta i för att ens känna det. Det är inte löst i den bemärkelsen som jag kanske fick det att låta.

Lufta om systemet, gärna några gånger för att vara 100 på att du inte har luft i det.

Får nog göra det ja...

Tack så mkt, uppskattar alla svar
Läste någonstans att dåliga slangar kan vara problemet men det låter långsökt, frågan är om man skulle plocka ner oken, vilket jag aldrig ha gjort bara för att montera det korrekt... :/
 
Last edited:

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Ort
Varnamo
Hoj
Honda
Ska iväg och köpa en bromsluftare så får jag testa och se. Återkommer om resultat. Tror jag plockar ner oken också (fästet) och monterar på dem igen så jag vet att de sitter korrekt. Har så jag kan justera n/m på bultarna
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack så mkt, uppskattar alla svar
Läste någonstans att dåliga slangar kan vara problemet men det låter långsökt, frågan är om man skulle plocka ner oken, vilket jag aldrig ha gjort bara för att montera det korrekt... :/

Är den en gammal hoj, och slangarna gett sig så kan det påverka känslan i bromsarna rätt mycket, men så du inte kan bromsa ens tillräckligt hårt för att inte kunna rulla hojen låter inte som slangar, mer som om något inte är helt friskt i antingen bromspumpen eller oken. Skulle jag gissa skulle jag välja bromspumpen, specellt med tanke på att bromsgreppet känns som om det sitter löst. Kanske dags att renovera bromspumpen?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Eftersom ingen annan verkar ha sagt det innan och inget du skriver visar på att du dragit den slutsatsen på egen hand än:

KÖR INTE MED DEN HOJEN innan problemet är löst!

Det skall inte gå att trycka handtaget i botten eller rubba framhjulet med handtaget intryckt. Hojen är livsfarligt att köra med i nuvarande skick.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom ingen annan verkar ha sagt det innan och inget du skriver visar på att du dragit den slutsatsen på egen hand än:

KÖR INTE MED DEN HOJEN innan problemet är löst!

Det skall inte gå att trycka handtaget i botten eller rubba framhjulet med handtaget intryckt. Hojen är livsfarligt att köra med i nuvarande skick.

Det här är ju väldigt sant, tänkte säga det men glömde helt bort den detaljen. :fakta
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Eftersom du tar beslutet att köra hojen trots att bromsen knappt tar alls och något runt framhjulet verkar löst så måste rådet bli: Kör inte en meter till innan du fått ordning på hojen och tänkt igenom om körningen hem var en vettig risk att ta samt be någon som kan titta på hojen om hjälp. Det är troligen ganska enkelt att hitta/åtgärda felet men jag känner iaf inte att jag kan guida dig att göra det själv via ett forum.
 

OskarV

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2015
Ort
Varnamo
Hoj
Honda
Eftersom du tar beslutet att köra hojen trots att bromsen knappt tar alls och något runt framhjulet verkar löst så måste rådet bli: Kör inte en meter till innan du fått ordning på hojen och tänkt igenom om körningen hem var en vettig risk att ta samt be någon som kan titta på hojen om hjälp. Det är troligen ganska enkelt att hitta/åtgärda felet men jag känner iaf inte att jag kan guida dig att göra det själv via ett forum.

Tack. Jag luftade bromsarna och olja kom ut från systemet, IAF var det helt svart... Nu funkar dem fan så mkt bättre. Var ute och testade, glappet känner jag inte av. Har försökt kolla varena jävla slang, mutter på hojjen :/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack. Jag luftade bromsarna och olja kom ut från systemet, IAF var det helt svart... Nu funkar dem fan så mkt bättre. Var ute och testade, glappet känner jag inte av. Har försökt kolla varena jävla slang, mutter på hojjen :/

Om det kommer ut nåt svart när du luftar bromsarna så behöver du byta bromsvätska. Bromsvätskan ska på sin absoluta höjd vara lite mysigt gulbrun. (Om den nu är en sådan sort som är gulbrun när den är färsk) annars ska den bytas omedelbart när den börjar bli brunaktig. Svart är helt jättefel.

Och dra upp hojen så den inte står på framhjulet och känn på lager i styrhuvudet och hjulet, samt varenda liten skruv du hittar. Allt som känns löst i styret kan innebära katastrofala fel.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
bromsolja.JPG

Ett vackert prov på kass bromsvätska från en gammal hoj jag fixade...

(nej, såå trögflytande är den inte, jag fixade inte att vända bilden rätt :()
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hur stora var reservoarerna för de bromsarna? Ser ju ut som minst en halv liter :confused:
Inte så mycket, det är en mindre burk än den ser ut. Pumpade igenom tills det var helt klar vätska som kom så denna är t.o.m. utspädd med ngn. deciliter ny vätska :)
En CB400N från tidigt 80-tal var det.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top