Skruv i däcket, säkert?

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena, byta precis db-killers på hojen och märkte att det satt en skruv, i mitt nästan nya bakdäck. Skruven är cirka 2cm lång, och något böjd efter däckets form, alltså har det inte gått rakt in i däcket, det satt liksom lite längs med däcket om ni förstår. Har inte kört med hojen på fem dagar, så antagligen hände detta under början av föra veckan. Ingen luft verka komma ut före eller efter jag drog ut skruven. Har eker fälgar så jag har alltså slang i bakdäcket, men i och med att det inte verkar ha gått igenom korden på däckets insida, vad är då risken för att slangen kan ha tagit stryk? Nu är frågan, kan jag köra med det så här? är det farligt? ska besiktiga hojen imorn, är det något dom kommer ta upp? Hade jag märkt om även slangen i däcket hade fått ett hål?

Känns riktigt tråkigt när jag la på däcket precis innan säsongens slut föra säsongen och knappt kört 50mil med de sedan nytt.

Se bilder nedan, har ingen bild på skruven i däcket då jag fick lite panik och ville ta ut det direkt!


IMG_1032.jpgIMG_1033.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det här inget råd, men jag hade nog kört vidare med däcket och hållit koll på det. Kanske låtit bli de där riktigt höga hastigheterna. Börjar däcket separera ska det bytas omedelbart. Hade skruven skadat slangen hade det ju börjat läcka ganska omedelbart, så det borde du ha märkt.

Tror inte besiktningen kommer säga något om det där, möjligtvis att de frågar, och om du då svarar att det inte är något läckage bryr de sig antagligen inte om det.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade kört men hållt lite koll som ulvhamne säger. Du har ju en xt660 också så du kör väl inte i några överljudshastigheter direkt, dessutom är det bakdäcket. Brukar vara mindre dramatiskt med bakhjulspunka än framhjulspunka.

Edit: är du riktigt nojig kan du ju kränga av däcket och inspektera insidan av korden samt slangen. Ser det bra ut så är det ju helt lugnt!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag hade ett betydligt större hål i mitt bakdäck på en tidigare sporthoj, jag fyllde med punkaspray och det fungerade bra tills att jag bytte däcket.

Nu har du ju slang men som jag förstår det är det inte hål i den? Kör vidare bara! :tummenupp

För att däckets styrka ska ha tagit skada så måste du kapa en signifikant del av korden, en skruv som gått rakt in gör inte det.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Håll lite koll så ytan inte slits och materialet separerar, kör på som vanligt. Du fick ju inte ens punktering på slangen :fyllisar
Byter inte däck när jag får punktering på däckslang. Ut med spikar/skruvar, byter slang och kör glatt vidare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, man ska vara försiktigt, men med tanke på allt vasst grus man kör över dagarna i ända, lyckligt ovetande om hur däcken misshandlas, och hur lite dom påverkas, så skulle jag varit glad att skruven var vänd åt rätt håll, och bara kört vidare :)
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Ja det har ju inte släppt ur sig någon luft än, så känns med tanke på att den inte satt rakt in i däcket utan sidledes. Att den kanske inte lyckats tränga igenom slangen eller ens korden. Nä jag ligger sällan över 140-150 med hojen, det är väl mer bakhjulsåkningen som man kanske ska ta det lite lugnare med men det kommer inte hålla många veckor det :tummenupp Tack för alla svaren!
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Jag skulle åka till däckverkstaden och be dem borra upp hålet och montera ett "paraply", bara för att vara säker...
 

Norrlandspojken

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki er6n -2011
Skulle åkt till däckfirma och hört. Men är du snål kan du ju pumpa upp däcket till 4-5 bar o se om slangen är skadad.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top