Köpa "kina" hastighetsmätare?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Har även jag sneglat på de billiga kinamätarna, men det som har avskräckt är bristen på information på kopplingar och hur inställningar etc ska göras. vad ger det att ha en hastighetsmätare du inte kan ställa in så den visar rätt hastighet?

Men det sitter ju i stort samma bråte på alla kina-moppar, och de verkar ju fungera en liten stund iaf.
Prova kan man ju göra, men man kan nog säga att det är samma som att lägga en 5-hundring på lotto.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag köpte en Kinamätare (dock inte en sådan där) som fungerade utmärkt förutom som hastighetsmätare. Ju snabbare jag körde, desto mer fel visade den. Pinsamt när jag trodde att jag badass-körde i 120 på 90-väg men i själva verket sinkade trafiken genom att köra 80...
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Hehe bra om den visar nästan rätt iaf.. finns ju en mängd olika på ebay så kanske svårt att säga vilket som kan funka. kanske bara och testa..
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Ok men den är nog viredriven så kanske var annan utväxling inuti?
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Precis. Och problemet med den här modellen är att det inte finns något sätt att ställa om utväxlingen utan meka upp hela och hitta på någon egen snygg lösning.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag har köpt den du länkat freiman, har bara precis börjat med att koppla in alla funktioner till mitt bygge, och den funkar så långt. Hastighetsmätaren drivs som på en cykeldator med magnet och sensor, och själva mätaren går att ställa om på samma sätt som en cykeldator, så man ska få den att visa rätt hastighet beroende på hjulets omkrets. Man får nog testa sig fram där, då ingen tabell medföljer.

Kort klipp där jag testar funktionerna:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har köpt den du länkat freiman, har bara precis börjat med att koppla in alla funktioner till mitt bygge, och den funkar så långt. Hastighetsmätaren drivs som på en cykeldator med magnet och sensor, och själva mätaren går att ställa om på samma sätt som en cykeldator, så man ska få den att visa rätt hastighet beroende på hjulets omkrets. Man får nog testa sig fram där, då ingen tabell medföljer.
Det är ju bara att ställa hjulet med magneten så att ventilen är längst ner, dra ett streck i backen precis vid ventilen, rulla hojen rakt fram, upprätt, tills ventilen är längst ner igen, dra ett nytt streck och mäta avståndet mellan sträcken.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
inställning av diameter på hjulet och antal magneter i denna mätares fall- hur många magneter kan man sätta??, ju fler magneter desto mer rättvisande hastighet (fler pulser som ligger till grund för speed beräkningen!)

har inte börjat på min Koso ännu- men ögnat igenom manulen och förstått att den är tämligen smart/genomtänkt med syfte på kvalitet- och strax över tusingen landat och färdigt i svedala är ju inte dyrt för kvalitet.

//jj
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
inställning av diameter på hjulet och antal magneter i denna mätares fall- hur många magneter kan man sätta??, ju fler magneter desto mer rättvisande hastighet (fler pulser som ligger till grund för speed beräkningen!)

har inte börjat på min Koso ännu- men ögnat igenom manulen och förstått att den är tämligen smart/genomtänkt med syfte på kvalitet- och strax över tusingen landat och färdigt i svedala är ju inte dyrt för kvalitet.

//jj
Fler magneter bidrar knappast till bättre precision, snarare mer räknefel. Lite överslagsräkning säger att omkretsen är ca 1,5m. 90kmh är 25m/s, så hjulet snurrar runt 16,67 varv i sekunden, 33,33varv/s i 180kmh. Den digitala displayen har en inbyggd tröghet på 1-2s, annars skulle det bara vara en grå massa eftersom värdet konstant fluktuerar. Så dels är snabbare uppdatering helt meningslöst, dessutom blir tiden per varv lägre, och beroende på precisionen i klockan i hastighetsmätaren och antal decimaler i beräkningen så kan du få mer felvisande värden med fler magneter. Framförallt kommer hastigheten inte att uppdateras snabbare!

Har du fler magneter måste dom dessutom sitta väldigt exakt, med exakt 1/4 varv mellan om du har 4 magneter, annars kommer hastighetsmätaren tolka det som att du konstant pendlar mellan flera hastigheter, och visa ett ännu mer felaktigt värde.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Det såg ju rätt roligt ut att ha rödmarkeringen som börjar vid 7000 o mätaren går till 14000, varför kladda dit rödmarkering över överhuvudtaget på en universal mätare.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, man mäter omkretsen på hjulet i garaget, check! Men blir inte däckets rullomkrets större i 250, centrifugalkraften liksom?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Okej, man mäter omkretsen på hjulet i garaget, check! Men blir inte däckets rullomkrets större i 250, centrifugalkraften liksom?

Självklart, men det gäller alla hastighetsmätare, även hojens originalmätare, som i normalfallet bara mäter hur fort utgående axel i växellådan snurrar, då spelar tom slitna drev in på felvisningen. När man svänger blir dessutom omkretsen mycket mindre, och hastighetsmätaren visar alldeles för mycket, det förstår inte några mätare heller ;)
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Jo gissar att det är enklast med bara en magnet, en annan sak som jag tänker på är ju om det blir krångel med mätaren så det ju enklare om man handlat i sverige än från kina..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Självklart, men det gäller alla hastighetsmätare, även hojens originalmätare, som i normalfallet bara mäter hur fort utgående axel i växellådan snurrar, då spelar tom slitna drev in på felvisningen. När man svänger blir dessutom omkretsen mycket mindre, och hastighetsmätaren visar alldeles för mycket, det förstår inte några mätare heller ;)

Så sant.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det är antalet kugg på dreven som avgör utväxling, även om drevet slits så ändras inte utväxling, om nu inte ett 42-drev magiskt blir ett 41-drev när det slits.

När jag växte upp var det en kille som drevade om sin moppe genom att helt enkelt fila bort 2 kugg på drevet...:rofl
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top