Fett för att kränga däck?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Spontant...jag balanserar alltid oavsett däck, "läs" kontrollerar och vid behov justerar vikter etc. Varför fuska när det är väldigt enkelt? Brukar inte vara så kinkigt på bakhjulet men däremot på fram. Har du monterat däcket rätt och fälgen är schyst behöver du oftast inte justera så mycket mellan gångerna.

Gällande däckpasta så köp riktig, är relativt billig och räcker länge, torkar inte lika fort som såpvatten. Har du känningar på en däckverkstad så kan de nog skänka dig en liten burk.

Däckkrängare är att rekommendera, gör det mycket lättare. Fälgskydd är för de kräsna, själv tycker jag mest att de är i vägen. :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Fönsterputs är bästa grejen, kommer i sprayflaska, är gjort för att sitta kvar en stund innan det försvinner, billigt, slirvigt och luktar gott. Sen kan man använda det till resten av hojen med.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Biltemas däckjärn, fälgskydd, däckbalanserinsstång och vikter.
Tvål/diskmedel/random hal geggamoja.
Kompressor för att fylla luft. Har använd cykelpump nån gång, det funkar också.
Jag brukar antingen använda fötterna eller en spade för att få däcket att lossa från fälgen, vill man lyxa till det funkar Biltemas pressverktyg bra. Eller så skruvar man upp en träkloss på garageväggen och använder en träregel eller dylikt som hävstång att pressa med.

Mitt recept för däckbyte. :tummenupp
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Petroleumbaserade produkter är högst olämpliga att använda till däcken. Även om däcket kommer att glida på lätt.
Nog för att jag brukar snitta på minst ett eller två däckbyten i månaden, var ligger de olämpliga i att ta wd40, multispray eller någon annan random smörjande spray som står i garaget när man inte orkar kladda med diskmedel?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nog för att jag brukar snitta på minst ett eller två däckbyten i månaden, var ligger de olämpliga i att ta wd40, multispray eller någon annan random smörjande spray som står i garaget när man inte orkar kladda med diskmedel?

Nu vet jag ju inte exakt vilken gummiblandning det är i dina däck men alla slag av gummin är inte kemikalieresistanta och med tanke på att huvudsyftet med däck inte är specifikt att tåla kemikalier så finns det ju anledning och misstänka att vissa beståndsdelar i gummit kan förändras på ett icke gynnsamt sätt.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nog för att jag brukar snitta på minst ett eller två däckbyten i månaden, var ligger de olämpliga i att ta wd40, multispray eller någon annan random smörjande spray som står i garaget när man inte orkar kladda med diskmedel?
Det jag spontant tänker på är: om man inte torkar av däcket eller fett ligger kvar under fälgkankten. Är att centrifugal kraften, kan "gissar" jag slunga ut smörjet längs däcksidorna, ut på sidorna på slitbanan på däcket, kan bli marit i kurvorna :)
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
1. Däck är en blandning av naturgummi och syntetgummi + stomme. Olja och speciellt naturgummi lirar inte boll ihop. Dessutom är WD-40 mestadels lösningsmedel (lacknafta) som löser ...gummi.

2. Efter du krängt på däcket vill du att det INTE ska smörja längre. Tvålbaserade prylar har egenskapen att gummiytor klibbar när det satt sig eller torkar. (Nån annan som tvålade in sina pingisgummin för överjävliga skruvar, hehe?) Oljor, not so much.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fönsterputs är bästa grejen, kommer i sprayflaska, är gjort för att sitta kvar en stund innan det försvinner, billigt, slirvigt och luktar gott. Sen kan man använda det till resten av hojen med.

Äh, larv!

Vi konnässörer håller majonnäs som favorit för snabba däckbyten. Bre ut en klick på däckskanten bara, och däcket kryper på av sig självt. Gå dock inte bort dig och köp fettfri majonnäs. Nej, äkta tjockmajo ska´re va! :crash


En bubblare är annars stabbig bearnaisesås från din lokala pizzanasare. Kan du snacka till dig spons av Ali-baba på hörnet är du i mål för längesen. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...biltemas hink med däckgucka har nog lika mycket kvar som när jag köpte den 2009...och det har krängts otaliga däck i garaget.

Väl spenderade 200:- eller vad den kostar. :7peta
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Blir nog diskmedel då.
Känner inte att jag behöver 2kg monteringspasta som det fanns på biltema. :D
Diskmedel eller flytande tval funkar bra for dacksbyte men pa mina falgar flagnade fargen efter nagra sasonger. Sedan dess anvander jag dacksbytargegga och har som enda problem att den stora burken racker sa lange att det harsknar o blir lite gragront i burken.
Ackligt, men inget som falgarna tar skada av.

/Henrik
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag tänker mer på att det blir 2kg extra packning :7peta
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top