Besikta 25KW MC, utan throttelstopp

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Hej! Har en KTM 640 LC4 som jag håller på och försöker sälja. Den skall besiktas i Juni, vilket gör att det blir nog en turn off för potentiella köpare. Just nu är den inte strypt och jag känner inte för att öppna förgasaren för att sätta i throttlestoppen.

Någon här så vet någon enkel fix som stryper hojen bara tillfälligt över besiktningen?

Tack på förhand.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte om du tycker det är enkelt.....
men såg en gång vid besiktning en HD som rullade in för att vänta på sin tur precis som jag. HDn var mycket snygg. Och nästan helt ljudlös. Jag gick fram och grattade ägaren till den snygga HDn och anmärkte på att den var så tyst och fick svaret: Den här ljuddämparen har jag bara vid besiktning. Den gör knappt 100km/h vid fullgas men det är inget de anmärker på vid besiktningen.
Så proppa igen ljuddämparen / avgasröret med diskbollar av ståltråd blandat med strypbrickor.
Så får din hoj önskad effekt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
De har ju inget sätt att kontrollera effekten så det är väl bara att åka in.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds
 

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds

Har läst mig till detta innan. Men har ju också hört om folk som har blivit tagna och åkt på reg besiktning, vilket skulle varit surt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur svårt är det att sätta dit trottelstoppet...?
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
en vanlig kontrollbesiktning så är det 50% chans att de inte ens provkör hojen. Om de provkör så är det 50% chans att de märker den har för mycket effekt (altså 75% chans att de inte märker nåt). Om de märker att den har för hög effekt är det 50% chans att de bara skrattar lite och pratar om sin gamla trimmade moped eller när de själva hade "mellan-kort".

Allt som allt har du ganska goda odds
Var besiktar man där dom inte provkör hojen? Enda gången dom inte har provkört mina hojar är när jag har kommit på vintern eller kommit tillbaka på ombesiktning :va
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
De märker inte av det under provkörningen? Vad är orginaleffekten?

Dom bryr sig inte och det är inte deras uppgift att kontrollera strypningen.
Dom ska kolla att fordonet är trafiksäkert.

Min hoj är reggad som 25kw men har väl ca 80kw i verkligheten.

Har kört in med den strypt en gång och besiktningsmannen tyckte den gick segt.

-Ja, den är strypt.
-Varför då? Sånt skiter vi i.
 
Last edited:

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Väldigt enkelt och snabbt gjort att sätta i stypningen.
Tar nog knappt 10 minuter om man gjort det innan.
Att bestiktiga utan är bara onödigt, trottelstoppet kostar dessutom bara fikapengar. :glömdet
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Woho ännu en som jobbar på att skaffa fram ännu fler tvingande regler kring vad ungdomar får köra för hojar.

Snart är vi nere på 35kw i originaleffekt pga av allt fusk med registreringsbevisen :tummenupp
 

Jhden

Ny medlem
Gick med
9 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 -05
Woho ännu en som jobbar på att skaffa fram ännu fler tvingande regler kring vad ungdomar får köra för hojar.

Snart är vi nere på 35kw i originaleffekt pga av allt fusk med registreringsbevisen :tummenupp

Var det riktat mot mig eller? Isåfall tror jag du gjort en tankevurpa.

Vad tror du händer när någon nitisk person på besiktningen upptäcker att majoriteten av alla strypa hojar åker till besiktningen med full effekt? Vad tror du polisen och försäkringsbolagen har att säga om det?

Besiktiga med strypningen i för "guds" skull :rolleyes:
Annars kanske det blir det som YipYip säger; 35kw orginaleffekt.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Var besiktar man där dom inte provkör hojen? Enda gången dom inte har provkört mina hojar är när jag har kommit på vintern eller kommit tillbaka på ombesiktning :va

Dekra, haft minst 2 hojar senaste åren och de har inte provkört en enda gång hittills. Så min personliga statestik är 0% senaste 4 åren men då jag vet att andra ibland provkör så drog jag till med 50/50 ;)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har besiktigat hojar ca: 15 gånger själv och varit med vid kompisars besiktning 4-5 ggr d.v.s. 20 ggr tot.
Provkörning har skett i samtliga fall.
Göteborg med omnejd.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har besiktigat hojar ca: 15 gånger själv och varit med vid kompisars besiktning 4-5 ggr d.v.s. 20 ggr tot.
Provkörning har skett i samtliga fall.
Göteborg med omnejd.

Kanske beror på hur hojen ser ut i övrigt och hur man framstår som person? vettefan men besikta min AT i sisjön och den provkördes inte, min gamla gsxr750 jag hade besikta jag nånstans i mölndalstrakten med utan provkörning, minns inte var. Har fått hojen provkörd enstaka gånger, dock aldrig på dekra ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Var det riktat mot mig eller? Isåfall tror jag du gjort en tankevurpa.

Vad tror du händer när någon nitisk person på besiktningen upptäcker att majoriteten av alla strypa hojar åker till besiktningen med full effekt? Vad tror du polisen och försäkringsbolagen har att säga om det?

Besiktiga med strypningen i för "guds" skull :rolleyes:
Annars kanske det blir det som YipYip säger; 35kw orginaleffekt.

Nej det var inte riktat mot dig utan de i tråden som tycker det är en god ide att fortsätta köra fordon som inte överenstämmer med registeringsbeviset.

Jag tror nämligen det kommer sluta precis så som jag skrev. Alternativt ännu hårdare kontroller av fordonen vid besiktning där ALLT som inte stämmer innebär ombesiktning.



För övrigt är min statistik för hojbesiktning också 100% provkörningar änsålänge.
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
KTM 640 är helfordonsgodkänd, vilket betyder att för att strypa behöver du inte bara throttlestoppen utan TUV intyget också. De kommer märka rätt snabbt om strypintyget säger det är throttlestop men du kan gasa helt för att du tex valt att proppa igen avgasröret istället. Gör det rätt och undvik onödigt klabb.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
KTM 640 är helfordonsgodkänd, vilket betyder att för att strypa behöver du inte bara throttlestoppen utan TUV intyget också. De kommer märka rätt snabbt om strypintyget säger det är throttlestop men du kan gasa helt för att du tex valt att proppa igen avgasröret istället. Gör det rätt och undvik onödigt klabb.

Skitsnack, inte en jävel kommer bry sig och det är totalt onödigt att lägga tid på att strypa hojen inför besiktning.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Besiktigade idag min strypta hoj ostrypt.

Bytte slipon, kladdade dit en reflex, tvättade o snyggade till den lite och gled till besiktningen. Första kommentaren var att den där reflexen får du inte ha. Köp något snyggt och kasta den där biltema grejen som sitter på regplåten. Fina däck och nya bromsbelägg och då blev han på bättre humör. Kan ju tillägga att jag var lite nervös då jag vet att nummerplåts belysningen inte funkar, men det nämndes aldrig.

De två gånger jag har besiktigat på Opus har dom alltid kört men aldrig undrat över strypningen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top