Ska du sälja? - Varning för bedragare!

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Ska du sälja? - Varning för bedragare!

Not: Hej, Moderator får gärna flytta denna tråd till en mer passande plats :)

Jag ska sälja min MC och fick ett mail på engelska som var intresserad av den. Efter ett par mail fram och tillbaks så fick jag följande mail:

I'm satisfied with the condition. I won't be able to come and view it myself because I am currently away for work.but if can you guarantee that it is in a good condition, I will meet up with your last price. I know there are other buyers patronizing you already. This is more reason why i would like to get this as soon as possible.i will pay you through PayPal as it is the fastest & easiest way for me to make payment at this moment, do not worry about PayPal charges, i will take care of that and about the transportation, i shall arrange for a transport agent to come to your home directly for the pickup and transport it to my home in Sofia after i have made all the necessary payment and you have confirmed this on your account.
So if you accept this transaction, you should send me your info requested below if you have an account already with PayPal:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number
amount:

or you should send me a PayPal money request, so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my shipping company to come for the pick up, after you receive your money. I will need the address too for the pick up to be arranged.
i expect your reply soon.
Thank you

Det här kändes konstigt då jag inte har begärt så j-kla mycket för hojen och jag googlade lite snabbt och hittade följande

http://teknikensvarld.se/lurad-av-paypal-bedragare-pa-blocket-120990/

Så med andra ord, se upp undvik sälja via Paypal! Händelsen är för övrigt polisanmäld (inte för att det kommer att leda någonstans...)

Hälsningar,
//Carl
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Den där typen av bedrägeri är hundra år gammal, finns tusen trådar om sådana vid det här laget:fakta:fakta
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Japp jag håller med föregående men det är också en varning till varsamhet. Dock hade jag inte hört om bedrägeriförsök via Paypal vid köp, bara vid sälj :huvet. Erkänner mig skyldig till det.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Läste om en snubbe som brukade driva med nigeria brev. summerat brukade han slösa på deras energi, genom att låtsas att gick på scammen, man kan faktiskt göra det till en kul grej :) lägga upp dialogen här på sporthoj,
vilket gör det jobbigt även för scammarna
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det man kan vara säker på är att den överföring som hamnar på ditt konto inte går att ta tillbaka. Ge ut ditt IBAN (internationellt kontonummer som du hittar när du loggar in på din internetbank), acceptera inga andra former av "distansbetalning".

Sedan antar jag att det är rätt ovanligt med seriösa köpare som vill exportera men det är värt ett försök.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top