Val av gräsklippare?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Allt beror på budget. Stiga överlag är kass, de äldre något bättre men fortfarande är de inget vidare. Husqvarnorna brukar funka bra och då kan även välja Jonsered då de många gånger är samma maskin med olika färg.
Bästa köpet är en 10 år gammal Yardman traktor, bästa konstruktionen och det blir snyggast klippt av en traktor. Nackdelen är att du kommer inte överallt om du har mycket buskar och överhäng, då är frontaggregat att föredra även om det inte klipper lika bra förutom i låg hastighet.
Varför blir det bättre med traktor ?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Klippdäcket sitter allt som oftast bättre upphängt på dessa och fladdrar/studsar inte som ett frontaggregat gör.
Finaste klippningen jag har åstadkommit är med Toros spakstyrda klippare där däcket sitter under/fram. Stabila klippare som är underbara att köra och man kan klippa riktigt fort med dem.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Klippdäcket sitter allt som oftast bättre upphängt på dessa och fladdrar/studsar inte som ett frontaggregat gör.
Finaste klippningen jag har åstadkommit är med Toros spakstyrda klippare där däcket sitter under/fram. Stabila klippare som är underbara att köra och man kan klippa riktigt fort med dem.
Ok jag har en gammal rider men har sett på nyare att klippdäcket där är gjort av riktigt tunn plåt.Sen fattar jag inte varför de envisas med pulverlack på vanlig plåt.Minsta stenskott så sprider rosten sej
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en ganska liten kuperad gräsmatta, helt fri från träd. Tjejen tror vi klarar oss med en handgräsklippare, men jag vill gärna har något lite större men inte bensin. Är kanske nog max 200 kvardratmeter, resten är altan, och hälften lutar. Ska klippa ofta tror jag för jag vill bekämpa all mossa i gräset.
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Robotgräsklippare eller åkgräsklippare då?
Har 1500kvm gräsmatta så det är lite att klippa.
Känns som att roboten är relativt obeprövad än..
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Biltemas ED209a var ju näst bäst i test hos Råd o Rön. Endast Viking (22000:) var bättre.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
En sådan är ett måste på en tomt ifrån 2M2 ---▲>
 

Bifogat

  • stiga pro25_4wd.jpg
    stiga pro25_4wd.jpg
    120.5 KB · Visningar: 189

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Biltemas ED209a var ju näst bäst i test hos Råd o Rön. Endast Viking (22000:) var bättre.

Men denna saluförs väl inte längre eller? Kan inte hitta nån robotklippare på feltemas sida...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Annars är väl en gammal handjagare perfekt om man vill vara miljövänlig, slippa kladd, få motion och få det riktigt fint klippt. =)

Eller köper ni nån gammal fotbolls/golfbane maskin, dålig andrahandsvärde på dom. Å klipper fint! Lite stor kanske...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Och vad de har grundat sina tester på i råd och rön vet jag ju inte men jag kan vara säker på att det inte är kvalité på klipparen som ligger till grund. :brinnerup
Biltema ska, enligt obekräftade uppgifter, lägga ned försäljningen av sina robotklippare pga för mycket garantiåtgärder. Det säger en del, om det är sant men det vet jag ju inte som sagt.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
De e ju synd att nåt så tråkigt som gräsklippare ska va så förbannat dyrt =/... Skulle behöva nåt fyrhjulsdrivet me hydrostat då nuvarande Husqvarna rider både har problem me fastkörningar samt att de e mycket knixande vilket skulle underlättas me just hydrostat... Man får ju fan en schysst hoj för samma pengar som en sån klippare :huvet...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De e ju synd att nåt så tråkigt som gräsklippare ska va så förbannat dyrt =/... Skulle behöva nåt fyrhjulsdrivet me hydrostat då nuvarande Husqvarna rider både har problem me fastkörningar samt att de e mycket knixande vilket skulle underlättas me just hydrostat... Man får ju fan en schysst hoj för samma pengar som en sån klippare :huvet...

Japp, sjuka pengar med tanke på hur lite man får för dem. Jag sålde en Jonsered-värsting, typ 2218FA eller nåt sånt, med 4x4 och extra av det mesta och det slutade på något över 70k innan rabatt.
För en ganska så värdelös klippare om du frågar mig, skulle hellre köpa en 2wd Toro för samma peng som tar sig fram bättre ändå. Dock föll det på det där med dragkrok och ratt, trångsynta människor :D

En av anledningarna till att klippare är överprisade i Sverige verkar vara för att de flesta gräsmatte-ägare är en stark köpgrupp som har pengar helt enkelt. I Usa är inte priserna alls lika höga i förhållande till övrigt, ibland kan det löna sig att plocka hem en klippare där i från om man ska ha något dyrare.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Anders, finns det någon sladdklippare du kan tycka är ok? Har larvigt lite gräs och kan ta sladdstrul mot att jag inte måste tömma en soppatank till hösten. Skulle gärna ha en som maler ner gräset så man slipper gå till baksidan och tömma en uppsamlare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bosch har en som är ganska ok, Rotak 37. Finns i några större modeller också samt batteridrivna. Jag har bara provkört den batteridrivna modellen men det känns som att det är samma maskin förutom sladden och priset.
Men har du löjligt lite gräs så ska du satsa på en manuell cylinderklippare, finare gräsmatta får du inte än när du klipper med sådan. Och dagens manuella cylinderklippare är avsevärt mycket bättre än den gamla man har provkört ute i morfars sommarstuga eller liknande :D De går lätt och klipper som fasen, dock blir det ju lite tungt om det får gå för länge men håller man efter gräset så är det inte mycket jobbigare än att promenera.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bosch har en som är ganska ok, Rotak 37. Finns i några större modeller också samt batteridrivna. Jag har bara provkört den batteridrivna modellen men det känns som att det är samma maskin förutom sladden och priset.
Men har du löjligt lite gräs så ska du satsa på en manuell cylinderklippare, finare gräsmatta får du inte än när du klipper med sådan. Och dagens manuella cylinderklippare är avsevärt mycket bättre än den gamla man har provkört ute i morfars sommarstuga eller liknande :D De går lätt och klipper som fasen, dock blir det ju lite tungt om det får gå för länge men håller man efter gräset så är det inte mycket jobbigare än att promenera.

Blev en Stiga Multiclip 50E. Känns som en riktig gräsklippare fast med elmotor.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bland vanliga bensinare som man promenerar med finns det väl en som brukar hålla riktigt fint - Klippo. Tunga as, men håller för det mesta. Kommungubbarnas favorit.

Vi har en 15 år gammal Husqvarna B&S och som bara fått ny olja ett par gånger och bytt drivrem en gång. Nu sjunger den dock på sista versen med sliten gasmekanism och fugge, men har jobbat hårt och mycket. Väl värt den lilla slant den kostade.

Åkgräsklippare kan man ruinera sig på. Ska man inte jobba med klippning eller känner sig onödigt rik, så duger det gott med något begagnat (jag körde ett par somrar med en gammal 70-talare som kostade en flaska whisky) eller tex en ny Stiga Tornado (de brukar ha kampanjer på dessa, 12-13 tusen). Motorerna har ett lite oförtjänt dåligt rykte och håller faktiskt ganska bra kvalitet numera. Och priset är svårslaget. Visst kan man köpa en fin proffsmaskin för hundra papp, men den håller inte tio gånger bättre eller klipper gräset tio gånger finare.

Allra bäst är väl ändå en modern handjagare som rullar lätt och så betalar man något barn en 500-hundring i månaden för att hålla gräset fint. Det blir många års fint gräs jämfört med att köpa dyr robotklippare tex :)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Japp, sjuka pengar med tanke på hur lite man får för dem. Jag sålde en Jonsered-värsting, typ 2218FA eller nåt sånt, med 4x4 och extra av det mesta och det slutade på något över 70k innan rabatt.
För en ganska så värdelös klippare om du frågar mig, skulle hellre köpa en 2wd Toro för samma peng som tar sig fram bättre ändå. Dock föll det på det där med dragkrok och ratt, trångsynta människor :D

För egen del lutar de åt Jonsereds 2216 4wd eller Husqvarnas R216 4wd. E väl i stort sett samma maskin, dock har qvarnan öl eum dryckeshållare :D... Me tanke på hur min gård ser ut me buskar å skit så måste ja nog ha frontaggregat å förutom fastkörningar å knixandet me växlar så e ja väldigt nöjd me nuvarande rider... Sen att man kan ploga lite grusgångar å så på vintern e ju oxå trevligt...
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Jonsered har väl också grogghållare :va

Hmm, ja har kikat på denna iaf å där ser ja ingen :va http://www.bygghemma.se/utomhus/tra...grasklippare-jonsered-fr-2216-ma-4x4/p-421754

Sen att ja får qvarnan för samma peng fast me 103cm istället för 94cm brett aggregat spelar ju oxå roll... Däremot måste qvarnan hämtas så de blir runt 35 mil ToR medans ja skulle få Jonsereden levererad fraktfritt... Att nåt såhär tråkigt kan vålla så mycket huvudbry :3freak
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top