Val av gräsklippare?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Behöver ny gräsklippare. Tomtyta 860m2. Villatomt utan några konstigheter.
Vill inte kladda med en bensindriven klippare.

Stör man sig på en klippare med sladd?
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Stör man sig på en klippare med sladd?
Säkerligen väldigt personligt men svarar ett stort JA.

Edit: Batteridriven kanske skulle vara ett alternativ?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det gör man. Totalt värdelöst. Hur stor budget har du?
Jag skulle satsa på en robotklippare om du vill lägga pengarna på det, så jävla skönt att alltid ha perfekt gräsmatta.
Jag säljer Gardena (Husqvarna) och Viking och hittills har ingen varit missnöjd med vare sig installation eller klippare. Men visst, det kostar några kronor.
Annars skulle en 48V batteriklippare funka på din tomt, klart mycket bättre än en med sladd.

Men varför vill du inte ha en bensinare? Dagens moderna klippare låter inte speciellt mycket och tankar man Aspen så slipper man andas in dåliga avgaser också. Och kladda behöver man knappast göra heller, lämnar du in den på service vartannat år så kostar det typ en tusing för att få olja och stift bytt och slipade knivar, som mest. Men oljan byter man enkelt själv med en vakuumsug för 200:- på Feltema och stift vet du ju hur man gör. Slipa knivarna är ingen raketforskning heller direkt...
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Varför kladda med service och bensin och behöva dra igång åbäcket när man kan ha något som går på el?

Får kolla på något batteridrivet då.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har elklippare med sladd. Man får ha en viss klippdisposition och en viss sladdteknik så går det fint.
Känns miljöriktigt med elklippare.
Vidare riskerar man inte soppatorsk när gräsmattan nääästsan är färdigklippt.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag har elklippare med sladd. Man får ha en viss klippdisposition och en viss sladdteknik så går det fint.
Känns miljöriktigt med elklippare.
Vidare riskerar man inte soppatorsk när gräsmattan nääästsan är färdigklippt.

Du retar dig alltså inte på sladden och ångrar inte att du la ut mer pengar för en batteridriven?

Jag funderar annars på den här batteri. Ingen robotklippare den här gången.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Är inte de nya manuella väldigt lättförda nuförtiden? Miljövänliga är dom i allafall.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du retar dig alltså inte på sladden och ångrar inte att du la ut mer pengar för en batteridriven?

Jag funderar annars på den här batteri. Ingen robotklippare den här gången.
Emellanåt kan sladden vara irriterande, typ om man går i andra tankar och rundar ett träd från fel håll.
I övrigt, om man klipper från sladdens källa i remsor bortåt samt vänder på rätt håll har jag inget direkt att klaga på även om en robotklippare finns någonstans i planeringen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du retar dig alltså inte på sladden och ångrar inte att du la ut mer pengar för en batteridriven?

Jag funderar annars på den här batteri. Ingen robotklippare den här gången.

Jag har pratat med tillräckligt många kunder som har kört med sladdklippare för att förstå att det är ett jävla skit. Jag var dessutom tvungen att testa det själv då det stod en sån vid huset när jag köpte det, den åkte på tippen ungefär samma dag :)
Varje gång vi har kampanj i stil med "få 1000:- för din gamla klippare" så dyker det alltid upp sladdklippare. En del riktigt fina sådana. Vill du ha en sådan kan jag kolla lagret vid verkstaden, har du tur har vi inte kört iväg alla gamla klippare än :D
Batteri är riktigt bra, om du köper en dyrare variant. Räkna med att den ska kosta uppåt 4000:- eller mer för att få nåt att hänga i granen till dina 800kvm.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det blir en dyr gräsklippare om jag ska åka till Arboga och hämta den. Men tack för omtanken ;).
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Men varför vill du inte ha en bensinare? Dagens moderna klippare låter inte speciellt mycket och tankar man Aspen så slipper man andas in dåliga avgaser också. Och kladda behöver man knappast göra heller, lämnar du in den på service vartannat år så kostar det typ en tusing för att få olja och stift bytt och slipade knivar, som mest. Men oljan byter man enkelt själv med en vakuumsug för 200:- på Feltema och stift vet du ju hur man gör. Slipa knivarna är ingen raketforskning heller direkt...
Serva? Gäller de gamla briggs och stratton med tro? Föräldrarnas gräsklippare har på sin höjd fått ett nytt stift och knivarna slipade en gång de senaste 10 åren (eller var de 15 tro..?) och den tuffar fortfarande på :crash
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Serva? Gäller de gamla briggs och stratton med tro? Föräldrarnas gräsklippare har på sin höjd fått ett nytt stift och knivarna slipade en gång de senaste 10 åren (eller var de 15 tro..?) och den tuffar fortfarande på :crash

Det beror ju givetvis på hur länge man vill att den ska hålla. Att byta olja vartannat år är inte dumt, det kostar en 100-ing i material i dyraste fall. Nytt stift 39:- och det kan göra underverk.
Ge bara fan i att låta klipparen stå med mackbensin i över vintern så slipper man byta membran men det kostar inte heller många kronor.
Knivarna slipar man för att få en snygg gräsmatta, det är skillnad på slaget gräs och klippt gräs...
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Vi köpte en självgående. Djäkligt skönt att slippa putta, men vi har en vääääldigt kuperad tomt.

Bensindriven dock, kör den oftast på miljöbensin. Men worst case så går det ju tanka 95 i den också.

Självgående var kriteriet här, batteridrivet? Nja, batteriet kommer aldrig vara laddat då man behöver det har jag en känsla av....
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Får man fråga om åkklippare i tråden också? Jag behöver en nämligen. Det går att klippa mitt gräs med en handjagad men det är på gränsen att bli för mycket. Vad rekommenderas om man vill ha nåt enkelt? Stiga ser rackliga ut, husqvarna lite bättre.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har en gammal Husqvarna rider och den känns väldigt gedigen
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Får man fråga om åkklippare i tråden också? Jag behöver en nämligen. Det går att klippa mitt gräs med en handjagad men det är på gränsen att bli för mycket. Vad rekommenderas om man vill ha nåt enkelt? Stiga ser rackliga ut, husqvarna lite bättre.

Allt beror på budget. Stiga överlag är kass, de äldre något bättre men fortfarande är de inget vidare. Husqvarnorna brukar funka bra och då kan även välja Jonsered då de många gånger är samma maskin med olika färg.
Bästa köpet är en 10 år gammal Yardman traktor, bästa konstruktionen och det blir snyggast klippt av en traktor. Nackdelen är att du kommer inte överallt om du har mycket buskar och överhäng, då är frontaggregat att föredra även om det inte klipper lika bra förutom i låg hastighet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top