Behöver tips och hjälp med val av MC

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Strömstad
Hoj
Skall Införskaffas
Hej!

Jag är en 23 årig snubbe som som skall ta mitt mc kort strax och behöver då hjälp med att bestämma mig för vilken MC jag skall köpa.
Jag är som sagt 23år och kommer bara köra strypt till 35kw i cirka 3 månader innan jag tar uppkörningsprovet för A behörighet i september. Så det måste vara en modell som jag kan strypa och övningsköra/köra med under tiden jag har A2 behörighet samt något som kommer vara kul när jag får A behörighet och tar bort strypningen.
(Det kommer vara min första cykel med växlar.)

De modeller jag har tittat på är:
Kawasaki z800e
Yamaha Mt 07
Ktm Duke 690
Triumph Triple Street

Tack på förhand!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle ta en titt på aprilia shiver eller dorsoduro 750 med.

Jag är allergisk mot rad4:eek:r på allmän väg, så z800an skulle gå bort direkt den med.

Street triplen är en riktigt trevlig maskin! Kollar du på de nyaste så får du ju med ABS vilket, även om folk gnäller på det för att de tycker att det är tråkigt att köra bana om man inte kan bromsa omkull sig, är en jävligt bra försäkring mot ett skitfel som är lätt att göra och som kan kosta en allt.

KTM:en har jag inte kört, stånka är dock aldrig fel om det ska strypas lite, bottenvrid är skönt o ha när det inte alltid måste gå i mach 3. Förenklar nog även en hel del på uppkörningen. Hör med BeyondEvil här på forumet, han körde en sån ett tag.

Yamahan vet jag absolut noll och intet om förutom det som står på yamahas hemsida. Den var billig och man brukar få vad man betalar för tyvärr.

Enklast är att åka runt o provköra lite.
En annan tanke - Har du flera privata handledare att puttra runt med? Om det är så att du fyller 24 i slutet på juli så köp en "riktig" a-kort hoj, övningskör på den under de månaderna och ta A från början? Sparar lite kostnader och du blir inte lika begränsad i ditt hojval.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tänk på att ursprungseffekten inte får vara för hög om du ska strypa den... Annars är också jag twinskadad i sammanhanget. :)
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Ingen budget?

Triple eller KTM är mitt tips, duken används väl även som körskolehoj på vissa ställen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej och välkommen!

Har du polare att övningsköra med så köp den hoj du vill ha och sikta på tung direkt. Visst du kan inte köra själv men du slipper bry dig om att strypa och ha dig för 3 ynka månader. :tummenupp
Du behöver inte heller betala dubbelt upp för 2 uppkörningar som säkert kostar dig runt 4-5000.
Av de hojarna du nu radat upp hade jag valt street triplen. Om du säkert ska ta A2. Lycka till :hej
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag håller med Schnell - det är en ganska stor och onödig extrautgift med två uppkörningar, samt därtill strypning, regbesiktning, avstrypning, ny regbesiktning (4000kr bara där om du monterar strypningen själv)

Nästa grej som tyvärr är rätt tråkig att tänka på är försäkringskostnaden. KTM Duke kostar 30.000+ hel/hel för en 25åring i Stockholm - möjligt att det är billigare där du bor, men det är alltid en bra idé att kolla upp.

Gällande vilken hoj som är rätt för dig kan bara du avgöra. Ganska många tröttnar på den "låga" effekten du får ut av en A2-hoj, även en avstrypt sådan (max 70kW). Kanske ska du köpa något billigare till en början och sedan byta upp dig när du fått lite körvana? Till exempel en Er6? ;)
 

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Strömstad
Hoj
Skall Införskaffas
Tackar för de snabba svaren!

Jag kommer övningsköra privat med min pappa, har tyvär ingen tillgång till en mc sålänge jag inte köper en själv. Så blir illa tvungen att köpa en för att kunna övningsköra i tillägg till trafikskolan.

Det smartaste ekonomiskt sätt hade ju som sagt vart att vänta tills september och ta tung direkt med då missar jag 3-5 månader av denna säsongen att köra på vilket jag tycker att dom extra pengarna är värt. Så det ända som kvarstår är ju val av mc som kan strypas tills september. Budgeten ligger vell på runt 85000kr.
Vill ha sporthoj och kommer vilja åka längre turer vilket gör att dessa modeller med mer uppåtsittande ställning är mer logiskt.

Sen att jag bytar upp mig nästa år är ju helt klart en möjlighet��
Tänkte ju att dessa kunde vart en bra instegshoj innan man går på något sjukare som troligtsvis kommer inhandlas nästa säsong☺
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Inte tänkt tanken att ha ett gammalt härke som knappt minskar i värde, kostar en tusenlapp att försäkra och inte gör något om du tappar? Och sedan lägga lite pengar på en banhoj så du kan köra sporthoj där den verkligen kommer till sin rätt? Och det redan i sommar dessutom.
 

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Strömstad
Hoj
Skall Införskaffas
Jo jag har vart i dom tankarna.
Men känner att köper jag en ordentlig med en gång så har jag den så snart jag fått kortet och behöver då inte leta efter en när kortet är i brevlådan. Vill som sagt hinna med så mkt av säsongen som möjligt.
Jag har ju tänkt mig längre turer sen när den är ostrypt så det är resoneringen bakom en mc med mer uppåtsittande körstil.
Sen så har jag oturen att jag bor 10min från norska gränsen i en liten stad där närmsta bana är i norge ca 1 timma bort.

Dessa cyklar har ju 0-100 på cirka 3-4 sekunder och en topp fart på över 200, det borde vell räcka långt denna säsongen då man bara kört moped innan :huvet ?

Tack för dom snabba svaren!
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Har du gjort alla nödvändiga kurser? Om inte tänk på att det inte är säkert att du kan boka in dig på någon som ligger nära i tiden.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Köp en hoj du vill ha, övningskör med farsan, gör teoriprov och riskutbildningarna, boka uppkörning för dagen efter du fyllt 24? Du slipper en jävla massa strul på så sätt.

Relaistiskt hur lång tid tar det för dig att ta kortet? med teoriprov riskutbildning och uppkörning skulle jag tippa MINST 2-3 månader, att då strypa hojen och regbesiktiga för att få köra en ynka månad eller två utan att pappa kör bakom känns väldigt onödigt. Tänk igenom det en extra gång :tummenupp
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Mm .. håller med Klubba och Schnell. Tag det "riktiga" kortet direkt så slipper du allt bök med strypning osv.
 

Engel1991

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Strömstad
Hoj
Skall Införskaffas
Jag kollade upp reggbesiktning och det skulle gå på 680kr, och MCn är redan strypt då jag köper ny så det är ingen utgift jag måste sitta med 2 gånger utan bara i september när jag fyllt 24 (den 27)
Kan tycka att dom 2-3000kronorna är värt det för att kunna köra hela juni,juli,augusti och september.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag kollade upp reggbesiktning och det skulle gå på 680kr, och MCn är redan strypt då jag köper ny så det är ingen utgift jag måste sitta med 2 gånger utan bara i september när jag fyllt 24 (den 27)
Kan tycka att dom 2-3000kronorna är värt det för att kunna köra hela juni,juli,augusti och september.

Förutsatt att du har kortet i handen i juni då. Om du inte börjat övningsköra än eller bokat in riskutbildningarna så är det en ganska orealistisk förhoppning tror jag.
 

tändstiftet

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2014
Jag har ägt både duke 690 och Kawasaki z800e. Var 22år när jag skaffa duken och betalade runt 6 tusen i hel/hel, kawan 8 hel/hel. Båda reggade som 35kw hos bilsport mc.
Jag tyckte betydligt mkt mer om kawan än ktmen. Ktm var endast rolig i stadsmiljö där farten var under 100km/h. Kawan var mer allsidig, gick mjukare och bättre, skönare körställning och kändes mer påkostad ön duken. Dessutom tyckte jag det var skönt med rad fyra vid låga hastigheter, mkt jämnare gång än enstånka. Ktm kändes nästan som att köra Cross med landsvägs däck. Kawan kändes mer motorcykel enligt mig. Dock så var ktm guld att köra upp på! Kan knappt tänka mig en bättre cykel.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top