Oförutsägbar tändning på en Honda CBR600F4

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13

Hojen har nu helt slutat tända, läs längre ned för senaste status


Här kommer in lustig historia som hände ikväll.

När jag skulle köra hem från att ha varit ute så ville den inte starta alls, startmotorn gick runt men motorn tände inte alls. Det luktade bensin efter ett tag och det fanns bränsle i förgasarna så det hade inte med bränslet att göra.

Jag testade även att springa igång den i nedförsbacke men utan att lyckas. Sedan 10 minuter senare testade jag igen och då startade den helt utan problem utan att jag vet vad jag gjort för något!

Efter att ha kört ca 10 km så dog medans jag körde, det var under gaspådrag och det kändes som att man kommit åt nödstoppet för den bara dog omedelbart. Dock fungerade startmotorn fint när jag väl stannat men utan att den tände. Efter 5 minuter så startade den fint igen och jag kunde köra hem!

Jag misstänker glapp i elektroniken för antingen går den superfint, eller så går den inte alls. Antagligen är det inte nödbrytaren eller stödet som är boven för då skulle inte startmotorn gå runt.

Är det någon som haft liknande erfarenhet med liknande oförutsägbart beteende på en förgasarhoj? I detta fall gäller det en CBR600F från 2000.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jo, hade lite så, tog av tanken och kollade och ena kabeln till ena tändspolen satt väldigt löst mellan kabel och kabelsko. Kunde dra av den med fingret utan problem. Den hade naturligtvis kontakt ibland, ibland inte. Blev att göra ny. Så kolla att elen sitter, rengör med elspray eller 5-56. Osagt om det är det som är felet på din, men...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vet på min yamaha xjr 1300, så funkar det så att vrider jag ibte nyckeln hela vägen till stoppet utan stannar typ fem grader innan, så snurrar startmotorn, men det blir ingen tändning, skumt, vet inte varför, men sp funkar den. Kan vara värt att titta på, utesluta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet på min yamaha xjr 1300, så funkar det så att vrider jag ibte nyckeln hela vägen till stoppet utan stannar typ fem grader innan, så snurrar startmotorn, men det blir ingen tändning, skumt, vet inte varför, men sp funkar den. Kan vara värt att titta på, utesluta
OT, men det är för att det är ett antal olika bleck som ska få kontakt, och med tiden blir det lite glapp, så att alla marginaler försvinner, och då måste man ställa nyckeln i det magiska läget. Ett tjälskott senare så kanske inte nyckeln står i det läget längre och ja, då stängs något av.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ja efter att ha felsökt hela kvällen har jag ännu inte hittat felet. :huvet

Jag har nu konstaterat att hojen inte får någon gnista alls och styrboxen/ECU ger inga pulser till tändspolarna.

Dock kunde jag verifiera att styrboxen får spänning från batteriet och vevaxelsensorn tror jag ger korrekta pulser till styrboxen. Dock är jag inte helt hundra på att jag fick en korrekt mätning där, eftersom manualen säger att den sensorn endast ska ge 0.7 V pulser när den snurrar, 0.7 V är ju inte speciellt mycket och det känns lätt som att multimetern kan plocka upp störningar från annat håll på 0.7 V när man kör startmotorn?

Finns det något bättre sätt att kontrollera att vevaxelsensorn fungerar som den ska?
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag är nu nästan säker på att det faktiskt är vevaxelns positionssensor som har gått.

Jag får inget utslag på multimetern om jag mäter resistansen genom den, och enligt många källor på nätet ska den ha ca. 500 ohm genom sig (det är ju en induktiv pickup-spole som är lindad med koppartråd).

Tydligen ska det vara ett "standardfel" på många honda att just pickupen för motorns postion går sönder. Någon som haft erfarenhet av detta?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har hojen startspärr Honda HISS ? Det skulle eventuellt kunna var något i det systemet.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vevaxelgivaren är ett ganska vanligt fel på många fordon. Kan ha märkliga symtom. Tex att motorn går perfekt men går inte att starta varm, misständningar, startar ibland,osv. Så med andra ord troligt broblem på din hoj.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vevaxelgivaren är ett ganska vanligt fel på många fordon. Kan ha märkliga symtom. Tex att motorn går perfekt men går inte att starta varm, misständningar, startar ibland,osv. Så med andra ord troligt broblem på din hoj.

Tack, precis de symptom som jag upplevt, nu är jag ännu mer säker på att det är den givaren. När både mätningarna och symptomen stämmer överens menar jag :tummenupp

Synd bara att alla verkstäder är fullt uppbokade i nästan en månad framöver :huvet

Jag har ingen möjlighet att tappa oljan för att kunna byta den själv då jag bor i lägenhet, får börja med att beställa en ny givare och sedan se hur jag ska lösa självaste bytet...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har ingen möjlighet att tappa oljan för att kunna byta den själv då jag bor i lägenhet, får börja med att beställa en ny givare och sedan se hur jag ska lösa självaste bytet...
Kan du inte stå på trottoaren som alla andra (som jag själv menar jag)? Oljetappning löses med stängningsbar oljetappardunk, ojleskvätt mm med kartongbitar under hojen. Vet att det är krångligare men det går.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Tack, precis de symptom som jag upplevt, nu är jag ännu mer säker på att det är den givaren. När både mätningarna och symptomen stämmer överens menar jag :tummenupp

Synd bara att alla verkstäder är fullt uppbokade i nästan en månad framöver :huvet

Jag har ingen möjlighet att tappa oljan för att kunna byta den själv då jag bor i lägenhet, får börja med att beställa en ny givare och sedan se hur jag ska lösa självaste bytet...

Hör av dej på PM till mej när du fått hem givaren, så kan jag kanske låna ut lite plats i mitt garage under bytet.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Kan du inte stå på trottoaren som alla andra (som jag själv menar jag)? Oljetappning löses med stängningsbar oljetappardunk, ojleskvätt mm med kartongbitar under hojen. Vet att det är krångligare men det går.

Jag har starkt funderat på det, även om det inte är optimalt :näsblod

Hör av dej på PM till mej när du fått hem givaren, så kan jag kanske låna ut lite plats i mitt garage under bytet.

Skysst av dig, får se vad som händer när jag väl får hem givaren, lyckas jag inte lösa det på något smidigare sätt så hör jag av mig och så får du gärna en slant för besväret i så fall såklart :tummenupp
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Här kommer lösningen på problemet i fall någon i framtiden får samma symptom.

Det var vevaxelpostionsgivaren (Crankshaft pulser generator) som gått sönder, det är en spole som plockar upp magnetiska signaler från ett hjul på vevaxeln. Utan den vet inte ECUn när den ska ge tändningspulser till tändstiften så man får ingen gnista.

Den som var trasig gav inget utslag alls på resistansläget på multimetern, medans den nya visade ca. 500 ohm.

Dock är den officiella felsökningsmetodiken att mäta "peak voltage" när motorn snurrar och den trasiga givaren klarade detta testet trots att det var avbrott på en av lindingarna inuti den. Servicemanualen specar att den ska ge minst 0.7 V peak när motorn snurrar på startmotorn, troligen plockade den upp kapacitiva eller andra störningar som uppstod vilket gjorde att man kunde mäta strax över 0.7 V trots att den var trasig.

Ingen av servicemanualerna säger något om resistans genom givaren eller ens vilken typ det är (vissa motorcyklar kan ha givare med 3 sladdar, då är de oftast baserade på en hall-sensor som behöver separat spänningsmatning) detta är en induktiv och passiv givare som inte kräver matninsspänning och har bara 2 sladdar.

Jag kan också meddela att man inte behöver tömma oljan för att byta givaren (vilket servicemanualen instruerade om), den högra motorkåpan går att ta bort om hojen står på sidostödet. :tummenupp

Avslutade med att täta motorkåpan med Permatex Ultra Grey i ett väldigt tunt lager (i brist på auktoriserade "Honda Bond").
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Här kommer lösningen på problemet i fall någon i framtiden får samma symptom.

Det var vevaxelpostionsgivaren (Crankshaft pulser generator) som gått sönder, det är en spole som plockar upp magnetiska signaler från ett hjul på vevaxeln. Utan den vet inte ECUn när den ska ge tändningspulser till tändstiften så man får ingen gnista.

Den som var trasig gav inget utslag alls på resistansläget på multimetern, medans den nya visade ca. 500 ohm.

Dock är den officiella felsökningsmetodiken att mäta "peak voltage" när motorn snurrar och den trasiga givaren klarade detta testet trots att det var avbrott på en av lindingarna inuti den. Servicemanualen specar att den ska ge minst 0.7 V peak när motorn snurrar på startmotorn, troligen plockade den upp kapacitiva eller andra störningar som uppstod vilket gjorde att man kunde mäta strax över 0.7 V trots att den var trasig.

Ingen av servicemanualerna säger något om resistans genom givaren eller ens vilken typ det är (vissa motorcyklar kan ha givare med 3 sladdar, då är de oftast baserade på en hall-sensor som behöver separat spänningsmatning) detta är en induktiv och passiv givare som inte kräver matninsspänning och har bara 2 sladdar.

Jag kan också meddela att man inte behöver tömma oljan för att byta givaren (vilket servicemanualen instruerade om), den högra motorkåpan går att ta bort om hojen står på sidostödet. :tummenupp

Avslutade med att täta motorkåpan med Permatex Ultra Grey i ett väldigt tunt lager (i brist på auktoriserade "Honda Bond").

:tummenupp Kul att det löste sig:)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top