Red Bull Grand Prix of the Americas - MotoGP runda 2.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såhär direkt efter är jag besviken på Crutchlow men annars var det ok.

Rossi före Lorre och Dovi före Ianonne, deras inbördes placering missade jag väl lite då..... :D

Att MM skulle vinna var ju klart innan helgen då, han är för överlägsen här i synnerhet med Hondan men tror nästan han skulle vinna på vilken som av de tre topphojarna, på en sukka hade nog till och med han fått det jobbigt då... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, tyvärr visar Redding, precis som andra förare tidigare gjort, att det är lätt att bli lite för het när man ska slåss bland topp 5. Synd, men han kommer att lära sig:) Rossi den som kunde plocka fram det lilla extra på bromsen, priset syntes på bilderna på hans framdäck i parc ferme. Dovi såväl som Iannone överträffade åter igen förväntningarna, Dovis erfarenhet förmodligen det som fick hans däck att hålla bättre än Iannones. Men den senares tid kommer.

Smith har vuxit flera steg, roligt att se honom hänga med - lite tänkvärt att Smith kom före sin gamle stallkamrat CC trots att denne körde fabrikare både ifjol och i år. JLo gjorde en rätt perfekt disponering utifrån förutsättningarna, jag hade gärna sett en bild av hans framdäck som referens till Rossis.

Lite tankar om resten av säsongen - hur kommer Ducatis poängplockande att påverka mästerskapet? En liten svacka och en liten miss så ryker ju massvis med poäng som förarna tidigare kunde reparera under rejset? Är det Ducati som ska kunna utmana MM? Kan Yamaha ordna grepp ut ur svängarna och en klase friska hästkrafter utan att få öppna motorn?

En öppen historia - bakom MM?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är tajt i toppen på mästerskapet nu. :D Hoppas det håller i sig, eller ännu hellre, blir ännu tajtare.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Glöm inte av att ROSSI fortfarande leder tabellen.. Även om detta var styrkebesked från MM. Jag tror fortfarande att är det någon som kan slå mm är de rossi. Inte lorre eller dovi. Men det är många race kvar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur ser säsongen ut på banfronten?

Hur många av banorna har "texas-layout"?
Alltså ren honda-bana, inte att dom brukar vara lite starkare utan som idag rent överlägsna.

Jag har lite känslan att Rossi i år kommer kunna hänga med MM utom på denna bantypen och Dovi lägger ju inga fingrar emellan och är lika stabil på en hoj som går som ett skott så det kan nog bli spännande, kan ju ske att en ducce(ianonne) plockar ut MM något race så tycker det ser riktigt oklart ut vem som tar VM i år. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur ser säsongen ut på banfronten?

Dovi lägger ju inga fingrar emellan och är lika stabil på en hoj som går som ett skott så det kan nog bli spännande :)

Vad hjälper det om hojen stannar nått varv före mål. Pga soppatorsk. :huvet
Det blir 0 poäng och DNF.
För nu blir det väl 20 liter?

Vad vi ser idag är en lite snabbare variant av
http://en.wikipedia.org/wiki/Shell_Eco-marathon

Den som drar ifrån på rakorna är inte den som här mest hk i motorn..
Det är den vars motor drar minst soppa.
Eller har någon extra liter i tanken.
Och därför kan gasa lite mera. :confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det blir 0 poäng och DNF.
För nu blir det väl 20 liter?...
Nej. Ducce får behålla sina 22 liter soppa under denna säsong om jag förstår det rätt, när de vunnit tre torrace ryker däremot det mjuka bakdäcket.

Som jag förstått det hela...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nej. Ducce får behålla sina 22 liter soppa under denna säsong om jag förstår det rätt, när de vunnit tre torrace ryker däremot det mjuka bakdäcket.

Som jag förstått det hela...

Jo, om dom inte frivilligt går upp och kör fullfabrikare va?
Det kan dom väl fortfarande göra som jag fattat det men varför?

Ingen, utom de allra mest insatta, tänker på det, alls!
Att då frivilligt släppa motorutvecklingen och (har dom 12 motorer nu?) fler motorer för att försöka köra på 20lit soppa och 5 orörda motorer är ju bara korkat, skulle inte ha en chans eller så skulle deras motorer troligen ta slut.

Det enda dom skulle tjäna på det är att vid ett fåtal tillfällen kunna dra nytta av det hårdare bakhjulet och kunna stå rakryggade inför Honda/Yamaha-cheferna, kommer nog inte hända... :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Allt annat än Marc på denna bana är en skräll. Jag skulle bli mycket överraskad om Ducati kan konkurrera, särskilt då max tillåten bränslevolym reducerats. Jag tror inte för fem öre att de inte utnyttjat detta till fullo.

Helt rätt gissning före loppet, både när det gäller Marc och Ducati med deras bränsleanvänding.
Dock klarade de sig precis denna gången (med ganska liten marginal), har du någon koll på vilka banor som kräver extra mycket bränsle, och vilka som är extra snåla kanske?
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag är faktiskt ganska imponerad av JL som körde med sjukdom i kroppen, visade styrka och klättrade upp bra på slutet. Man vet ju själv hur värdelöst det känns att idrotta krasslig och då snackar vi inte MotoGP-nivå.

Kul start på säsongen!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt rätt gissning före loppet, både när det gäller Marc och Ducati med deras bränsleanvänding.
Dock klarade de sig precis denna gången (med ganska liten marginal), har du någon koll på vilka banor som kräver extra mycket bränsle, och vilka som är extra snåla kanske?

Alla försöker utnyttja maximalt tillåten bränslevolym på varje enskild bana, vilket betyder olika mappning och olika effekt från bana till bana. Bränsleförbrukningen brukar vara högst på så kallade "stop and go" banor, det vill säga banor med många hårda accelerationer och inbromsningar. Motegi är förmodligen den värsta, den banan är ju en kombination av långa rakor och nästan enbart "stop and go" kurvor. Jerez och Phillip Island, där man ju åker på ganska stor nedläggningsvinkel mest hela tiden, är två exempel åt andra hållet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo, om dom inte frivilligt går upp och kör fullfabrikare va?
Det kan dom väl fortfarande göra som jag fattat det men varför?...
Ja, jag uppfattade frågan som att Ducati skulle tvingas till att köra 20 liter - och det kan de inte.

Precis som Du ser jag inte heller varför Ducce skulle välja att ta klivet upp i full-Factory under denna säsong.

När det gäller Iannone - vi ska komma ihåg att han och CC förlorade rätt mycket tid när Redding bredsidade PEsp och att Iannone därför med all sannolikhet förlorade mycket av sina däck under uppåkningen till tredje plats. En liten bedrift i sig, att fånga in Dovi och Rossi är inte den enklaste uppgiften för en MC-förare...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ja, jag uppfattade frågan som att Ducati skulle tvingas till att köra 20 liter - och det kan de inte.

Precis som Du ser jag inte heller varför Ducce skulle välja att ta klivet upp i full-Factory under denna säsong.

Däremot kommer de nu inte längre att få köra på 24 liter utan 22. Hur stor betydelse det nu kommer att få... Eller för att citera Rossi: "So nothing. Because 24 or 22 is the same"
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag är faktiskt ganska imponerad av JL som körde med sjukdom i kroppen, visade styrka och klättrade upp bra på slutet. Man vet ju själv hur värdelöst det känns att idrotta krasslig och då snackar vi inte MotoGP-nivå.

Kul start på säsongen!

Håller med, ligger själv med lite halsont men det känns som att jag ska avlida:D, orkar knappt ta mig ur soffan, lorre går dessutom på antibiotika vilket också sliter på kroppen så riktigt bra kört. Hur kan man ha sån oflyt med sådana här pisstarter på en säsong två år i rad dessutom. Han kommer igen redan nästa race:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Någon mer som streamar från motogp.com? Strulade lite igår...och smådrygade sig lite idag när man skulle frukost-kika på lite intervjuer...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Däremot kommer de nu inte längre att få köra på 24 liter utan 22. Hur stor betydelse det nu kommer att få... Eller för att citera Rossi: "So nothing. Because 24 or 22 is the same"
Ja, att det från och med Quatar är 22 liter är vi nog alla eniga kring :)

Jag tror personligen att Rossi talar i egen sak när han förringar betydelsen av den extra soppan, resonerar ungefär som följer:

1 - Under försäsongen 2014, när fabriksstallet fick sin 20-litersbegränsnimg, var motorkaraktären den stora snackisen bland media.
2 - Särskilt Lorenzo drabbades dubbelt, både de nya däckens annorlunda edge grip och en något mindre känslig (=mager) blandning påverkade hans prestationsförmåga negativt.
3 - I gårdagens tävling fick bägge Ducati soppatorsk på invarvet. Varför skulle de avstå att använda extra soppa om de fick använda den till mer effekt och bättre körbarhet?
4 - Utifrån en given motorkonfiguration är soppa = effekt + gasrespons. Oavsett vilka resurser ett GP-stall förfogar över lyder de trots allt under våra fysiska lagar och 2 extra liter innebär faktiskt 10% mer soppa i genomsnitt! Skulle jag reducera min soppaförbrukning 10% innebär det inte att det är så enkelt som att dra bort 10% soppa i alla mappceller, jag skulle säkert tvingas till en reduktion på 15-20% under acceleration för att nå dit. Det skulle påverka körbarhet så väl som effektuttag. Visst kan optimerade förbränningsrum och andra insatser medge en något mer mager blandning men att Ducati skull vara så mycket bättre än de andra fabriksstallen är inte helt troligt...
5 - Vi har Alatalos ord, som har en hygglig insyn i stallen, på att motormappningen är en rätt stor sak under träningar och kval för att optimera motorbroms men även körbarhet och prestanda. Varför skulle det vara så om det inte fanns tid att vinna på att använda varenda droppe så effektivt som möjligt?

Därför tror jag att soppan har en större betydelse än vad Rossi tillmäter den i sitt uttalande, bland annat tror jag den utgör största delen av den effektfördel Ducati har i f t åtminstone Honda (med liknande motorkonfiguration).

Mina 2p
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Ganska roligt race ändå, dock inte som Qatar. Rossi leder fortfarande VM med en poängs marginal. Hade dock blivit riktigt glad om han hade tagit andraplatsen, för Marquez visste man skulle vinna redan innan racet.

Dock får man tänka på att Rossi kvalade sexa och slutade åtta förra året. I år kvalade han fyra och slutade trea. Så det går åt rätt håll.. :yoparty
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top