Däck för gata med bra regngrepp och hyfsad livslängd, vilket?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska skaffa nya däck till hojen, tänkte jag. Det ska vara däck för gata som funkar för hyfsat inspirerad körning. Behöver inte ha det allra sportigaste däcket med bästa grepp, utan vill ha lite mer livslängd. Att greppet är bra i regn är också viktig!

Har dock noll koll på däckmarknaden, så jag ber om tips från er på SH. Vilket däck ska jag ha? Hojen är supermoto med gatfokus på ca 150 kg.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
michelin 2ct pilot power Kanske, har alltid funkat för mig, oavsett om dom suttit på motard eller sporthoj.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nej du ska inte ha Power däck!!!! helt onödigt, köp Road alternativen man kan köra med bra nedlägg även med dem (verkar ju heller inte som du ska gasa en massa bana). Blir snabbt rätt temperatur och mycket bättre i regn samt håller det dubbla nästan.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Satte nyss på Pilot Road 4 fram och bak, sjukt nöjd, riktigt bra grepp i torrt, och nästan lika bra grepp i vått/kallt väglag.

En vän till mig körde nyligen Sthlm-London och sedan London-Sthlm på ett par Pilot Road 4 utan att man knappt ser att de slitits. :tummenupp
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Satte nyss på Pilot Road 4 fram och bak, sjukt nöjd, riktigt bra grepp i torrt, och nästan lika bra grepp i vått/kallt väglag.

En vän till mig körde nyligen Sthlm-London och sedan London-Sthlm på ett par Pilot Road 4 utan att man knappt ser att de slitits. :tummenupp

Ja då måste de verkligen ha bra våtgrepp :glömdet
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Sporttouringdäck är det du borde satsa på då.

Pilot Road 4 är redan nämnt.

Pirelli Angel GT har en "sportig" stomme, bra livslängd och riktigt bra torrgrepp.
Våtgreppet går inte av för hackor heller men når inte riktigt upp till PR4

Metzeler Z8 Interact är ett neutralt däck som gör vad du vill utan protester eller överraskningar.
Bra våtgrepp och bra torrgrepp.
Finns i uppdaterad variant för bättre våtgrepp med index "M" och "O"

Dunlop Roadsmart 2 har en sjudjäkla lång livslängd. Tappar dock feedback och lite av det suveräna torrgreppet när mönstret börjar bli dåligt.

Continental ContiRoadAttack 2 finns också. Påminner en del om Metzelers Z8 i hur det uppträder.
Har tyvärr ingen info om livslängden.

Skulle nog rekommendera Michelin eller Pirelli till dig, baserat på det du skriver och vilken hoj du kör.

Skulle du ändå vilja ha sportdäck, så kolla efter Dunlop Sportsmart(2:an fram och 1:an bak)
eller Metzlers M7RR.
Båda har riktigt bra torrgrepp, bra våtgrepp samt en lång livslängd(för sportdäck dvs.)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har pilot road 4 bak på hojen.
Jättebra däck men herre jävlar vad fult det är på en sporthoj.....

Jag har Bridgestone R10 på min ZX6R i 190 dimension.
SER SÅÅÅÅ COOOLT UT.

Men den spinner på torr asfalt när det är 20+ grader och börjar det regna så kan du lika gärna köra in i vajerräcket frivilligt för du kommer hamna där ändå.

Men det ser ju coolt ut :rolleyes

Och till TS.

Köp Pilot Road 4
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag har Bridgestone R10 på min ZX6R i 190 dimension.
SER SÅÅÅÅ COOOLT UT.

Men den spinner på torr asfalt när det är 20+ grader och börjar det regna så kan du lika gärna köra in i vajerräcket frivilligt för du kommer hamna där ändå.

Men det ser ju coolt ut :rolleyes

Och till TS.

Köp Pilot Road 4

Tror de flesta reflekterar i hur däcket man köper ser ut.
Det finns liksom alternativ mellan ett snorhalt däck i 20+ och regn och ett däck som pilot road 4.

Det är väl livslängden som möjligen måste kompromissas.

Mitt pilot power var både snyggt och 100% funktionsdugligt på gata:tummenupp

Nu får jag skylla mig själv att jag inte kollade hur däcket såg ut innan jag köpte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sporttouringdäck är det du borde satsa på då.

Metzeler Z8 Interact är ett neutralt däck som gör vad du vill utan protester eller överraskningar.
Bra våtgrepp och bra torrgrepp.
Finns i uppdaterad variant för bättre våtgrepp med index "M" och "O"

Skulle du ändå vilja ha sportdäck, så kolla efter Dunlop Sportsmart(2:an fram och 1:an bak)
eller Metzlers M7RR.
Båda har riktigt bra torrgrepp, bra våtgrepp samt en lång livslängd(för sportdäck dvs.)

Kör med Z8 och tidigare Z6 och kan inte hitta några fel på gata. Med Z6 och original Showa bak kunde jag köra med fotpinneskrap innan däcken släppte på torr bana. Och när de släppte var det lugnt och snällt men det hände aldrig på gata.
Nu har jag Öhlinare som höjer bak så det blir inget skrap längre och Z8 har inte gått på bana men de känns ännu bättre än Z6.

Har inte provat M7RR men måste göra det...

Guy Martins reklamfilm är trevlig men här är för er som kör Japs!
https://www.youtube.com/watch?v=G9AE50g32gs

Dyska..

https://www.youtube.com/watch?v=JqikxdDRjzo
Med en Daytona på engelska. https://www.youtube.com/watch?v=ixdOhzg8QOA
ä
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sporttouringdäck är det du borde satsa på då.

Pilot Road 4 är redan nämnt.

Pirelli Angel GT har en "sportig" stomme, bra livslängd och riktigt bra torrgrepp.
Våtgreppet går inte av för hackor heller men når inte riktigt upp till PR4

Metzeler Z8 Interact är ett neutralt däck som gör vad du vill utan protester eller överraskningar.
Bra våtgrepp och bra torrgrepp.
Finns i uppdaterad variant för bättre våtgrepp med index "M" och "O"

Dunlop Roadsmart 2 har en sjudjäkla lång livslängd. Tappar dock feedback och lite av det suveräna torrgreppet när mönstret börjar bli dåligt.

Continental ContiRoadAttack 2 finns också. Påminner en del om Metzelers Z8 i hur det uppträder.
Har tyvärr ingen info om livslängden.

Skulle nog rekommendera Michelin eller Pirelli till dig, baserat på det du skriver och vilken hoj du kör.

Skulle du ändå vilja ha sportdäck, så kolla efter Dunlop Sportsmart(2:an fram och 1:an bak)
eller Metzlers M7RR.
Båda har riktigt bra torrgrepp, bra våtgrepp samt en lång livslängd(för sportdäck dvs.)

Jättebra svar, tack för det!
Var lite inne på Pirelli Angel ST innan, men det känns som att Pilot Road 4 är däcket för mig.

Tack övriga som svarat också!

- - - Updated - - -

Har pilot road 4 bak på hojen.
Jättebra däck men herre jävlar vad fult det är på en sporthoj.....

Tur att jag har en supermoto då! ;)
Skiter egentligen hur däcket ser ut, men Pilot Road ser ut att passa bra på en SM-hoj ändå.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Kidnappar tråden lite.
På min sitter det Micheline Power One ect (2ct?)
Satt nya när jag köpte den, men är det rejsdäck för gata?
Knappt nåt mönster alls i dom.
däck.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top