Polar 300 till bandagar

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har äntligen fått häng på en Polar 300 -79. Tänkte ha den för att smidigt komma ut på bandagar och MTB-tävlingar. Noterade dock att den någon gång har blivit ombesiktigad för en lägre totalvikt vilket medför lägre lastvikt. Tydligen kan man återställa det med en registreringsbesiktning, någon som har erfarenhet?

När det gäller de vagnarna och om man då kör omkring med hojen i. Någon som har erfarenhet kring vad man skall tänka på?

En fråga, innan jag slår till = i morgon lååångfredag, är det någon här som vill sälja en Polar 300 -80 eller nyare? Svara snabbt!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En Polar 300 kan du väl dra bakom hojen istället och så lastar du reservhjul, däckvärmare etc i den? :tungan

Seriöst så har jag spanat in småvagnarna på max 750 kg en längre tid men tycker de är alldeles för jäkla dyra för att vara så gamla som det är. Du får en NY Fritidsvagnen för 105000kr och då känns det inte lockande att betala närmare 20-30 kkr för 30-40 år gamla prylar.
Fast då behöver du ju en skåpbil för att få med dig hojen..
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Blev med en idag! 98,7 mil tur och retur för att få hem den. Jag tror det är en optimal lösning. Eftersom man kan lasta hojen i den så tänker jag att ca 6 - 8' SEK av priset är vad en kärra för att köra hoj kostar, (jag vet att det blir inga vändor till tippen med en Polar), och resten är för att bo. Slår man ut det på vad vandrarhem, stugor mm kostar på en säsong så är det helt klart värt det. Sedan tycker jag att en stor del av behållningen med bandagarna är att vara/bo i depåområdet med tanke på allt det sociala. :hej Sån är jag :hej
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Grymt, när köks-ön, gasolgrillen, diskmaskinen och trefasverket är på plats är den såpass tung att vi får dra den tom efter räsebössen och ha din hoj jämte min.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Den blev röjd, städad och lättad idag. Börjat polera rutorna med Autosol. I morgon blir det test av värmepannan. Skall också göra en registreringsbesiktning som ger mer lastvikt. Jag tror det här blir bra!:banana
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag har för mig att man inte kan ändra lastvikten på gamla släp och husvagnar som är äldre än 5-7 år nånting. Även om dem varit typade förhögre vikt innan. Så var ivf fallet för en racevagn jag var sugen på förra året. Kan vara så att det bara gällde släp och inte husvagnar. Lite osäker och minns inte var jag läste det. Lycka till iallafall!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har för mig att man inte kan ändra lastvikten på gamla släp och husvagnar som är äldre än 5-7 år nånting. Även om dem varit typade förhögre vikt innan. Så var ivf fallet för en racevagn jag var sugen på förra året. Kan vara så att det bara gällde släp och inte husvagnar. Lite osäker och minns inte var jag läste det. Lycka till iallafall!

Reglerna kan ha ändrats, men jag sänkte totalvikten på ett gammalt släp för ca sju år sedan genom att montera smalare däck. Då borde förhoppningsvis gå att höja totalvikten med?
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Reglerna kan ha ändrats, men jag sänkte totalvikten på ett gammalt släp för ca sju år sedan genom att montera smalare däck. Då borde förhoppningsvis gå att höja totalvikten med?

Som jag minns det så var det inga problem att ändra totalvikten inom ett visst antal år från det att kärran är ny. Men har man ändrat den och sedan vill ha tillbaka ursprungsvikten så går det inte om det har gått för lång tid. Sitter med mobilen nu men jag ska leta upp där jag läste det när jag har tillgång till dator nästa gång.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
På äldre vagnar skall man göra en teknisk förändring i mitt fall en annan kulkoppling och ett intyg från verkstaden som installerat den. Det ihop med ett intyg från Polar att den från början är byggd för en högre totalvikt gör att jag får upp lastvikten då min vagn har en lättare inredning, enligt uppgift 90 kg mindre. I original får man lasta 170 kg vilket är min hoj med racekåpor och full tank. Vore bra om man kunde få in regnhjulen där också. Allt utöver det är en bonus. Jag får väl leva med att ha verktyg och annat tungt gojs i bilen, det finns plats.. :rofl
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fy fan va glad jag blev när jag läste rubriken: "Polare kör 300 på bandagar". Skall vara uppe hela natten tills ÖB öppnar och rusa in och köpa ett par läsglasögon:rodnar
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fy fan va glad jag blev när jag läste rubriken: "Polare kör 300 på bandagar". Skall vara uppe hela natten tills ÖB öppnar och rusa in och köpa ett par läsglasögon:rodnar

Jag tänkte Polaris 300 på bana.

Vafan Snöskoter på bana?????????? :confused:


Edit:
O Polaris 300 är ju visst en fyrhjuling.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top