Min Suzy har blivit slapp och slö över en natt

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
GSX 400 FWS har tappat effekt över en natt

Jag köpte nyligen en Suzuki GSX 400 FWS -84 för en billig peng som visserligen var svårstartad kall och behövde lite service men gick som en skott, jämnt och fint i hela registret.:yoparty
Vi träffades en kall kväll i mitten av mars och blev kära direkt.:kär Vi red och red, vi låg i varenda kurva och hade en massa kul i vårsolen som värmde fint. Stressade man henne lite så röt hon på ordentligt efter 7000 varv precis som hon ska och ketchupeffekten var fullkomlig från hennes lilla aluminiumhjärta. Vi betade väl av en 35-40 mil på en vecka.

För några dagar sen blev vädret sämre och problemen började. Mitt på dan började det snöa och jag gick ut och täckte över henne. Så fick hon stå tills jag slutade jobbet, torr och kall. Hon var svårstartad som vanligt och kom som vanligt igång efter ca 2x20 sek tortyr på startmotorn. Det första jag noterade var att varvräknaren helt plötsligt var ur funktion men den kom tillbaka till liv så fort jag kom ut på motorvägen någonstans runt 100 km/h. Det var kallt, kring nollan och jag tog det försiktigt innan hon var varm och drog aldrig mer än halvgas och inte över 5000 varv. Pga allt slask på visiret gick det inte att köra fortare än 110 och det var svårt att tänka på annat än de stelfrusna fingrarna men när jag nästan var hemma efter knappt 2 mil tyckte jag hon svarade dåligt på gas helt plötsligt och saknade effekt. Jag tänkte att det måste vara fukten som spökar i förgasaren och tänkte att hon inte är gjord för slask. Jag ställde henne i varmgarage och lät henne vila. Sedan dess har hon aldrig varit sig lik.

Dagen därpå var det precis likadant fast det var torrt och sol och jag hade möjlighet att upptäcka mer. Hon startade däremot direkt eftersom hon stått i värmen men gick som skit på alla varv och alla växlar både kall som varm. Motorn lät annorlunda och mullrade lite mörkare och det hände absolut ingenting över 6000 varv. Låg och mellanregistret var mer än halverat i effekt och toppeffekten helt och hållet uteblev. Nu toppar hon 100-120 km/h och omkörningar på motorväg är bara att glömma.:mad: Hon känns som en trimmad tung moppe.

Eftersom hon gått så bra innan och allt hände så plötsligt så tänkte jag att det borde vara väderrelaterat och har gissat på både tändproblem eller att fukten dragit in skit i förgasarna. Jag snuddade vid tanken på spräckt topppackning osv pga kylan men jag har ju våldat på mer med kall motor o samma temperatur förut utan problem och nu tog jag det verkligen lugnt. Så känsligt ska det ändå inte vara. Laddningsrelät som brukar krångla på dessa hojar var bytt för ett år sen av förra ägaren och jag kollade vid köptillfället att hon hade 12V på batteriet, avstängd, runt 13 V på tomgång och 14-15 V vid 4000-5000 varv och den borde inte ha pajat igen tycker jag. Luftfiltret demonterades och smulades sönder i bitar och föll isär när jag tog ut det så det var förmodligen aldrig bytt och jag misstänkte att smulor kan ha täppt igen förgasarna och ett nytt har monterats. Ett fint damm, bestående av rester från det gamla luftfiltret täckte väggarna inne i luftboxarna.IMG_2348.JPG
Jag har ingen aning om hur mycket underhåll den fått tidigare. Förmodligen noll förutom byte av batteri och laddningregulator 2014. Det enda jag har gjort på den är att byta olja+filter och luftfilter och det var efter att problemen uppstod för att börja någonstans. Innan dess hade jag inte mekat med henne alls. Hon kanske tyckte att jag bara tänkte på en sak?:rolleyes:

Idag har jag
• Kollat igenom luftburkarna (se bild)
• Kollat tändstiften (se bild)
• Kollat förgasarmembranen (se bild)
• Gjort ett kompressionstest och ett till med olja i cylindrarna utan att ha en aning om ventilspelet. Cyl. 2 och 3 utmärkte sig särskilt i komptesten och hade usel komp. Ettan bra, fyran OK.
Manualen säger:
"COMPRESSION
Standard: 1 100 - 1 500 kPa (11 -15kg/cm2 )
Limit: 900 kPa (9 kg/cm2 )
Difference: 200 kPa (2 kg/cm2 )"

Första mätningen med kall motor var:
Cyl. 1: 12,25kg/cm2
Cyl. 2: 5,75kg/cm2
Cyl. 3: 3,75kg/cm2
Cyl. 4: 9,9kg/cm2

Andra mätningen med ca 7 ml olja i varje cylinder var:
• Cyl. 1: 13,5kg/cm2
• Cyl. 2: 12kg/cm2
• Cyl. 3: 10kg/cm2
• Cyl. 4: 10,5kg/cm2

Enorm skillnad mellan mätningarna med och utan olja får mig istället att misstänka kolvringarna men när jag kände på tändspolarna efter testet så var vänster varm och höger kall.:va
Vänster tändspole (varm) tänder Cyl. 1+4. Höger (kall) tänder 2+3.

Det är alltså en vätskekyld, rak radfyra med förgasare vi pratar om.
• Lättstartad varm / svårstartad kall (choke förvärrar startproblemen)
• Varvräknaren spökade strax innan motorproblemen uppstod
• Saknar effekt på alla varv och toppar 110 km/h men varvar fullt utan belastning
• Usel kompression på Cyl. 2+3 men godkänt med olja i Cyl.
• Tändstift 1+2 sotiga, 3 normalbrunt, 4 ljust
• Tändspole för Cyl. 1+4 varm efter komptest, spolen för 2+3 iskall. (Ej uppmätta)
• Bra batteri
• Alla 4 grenrör blir heta under körning

Stiften var ju en spännande tripp, trapp, trullhistoria.
IMG_2365.JPG

Vänster förgasare Cyl. 1+2
IMG_2335.JPG

Höger förgasare Cyl. 2+3
IMG_2332.JPG

Nu har jag fått fler saker klart för mig i ett par frågor men också fått fler frågor. Nu känner jag mig lite lätt förvirrad och undrar om detta är ett problem som uppstått p.g.a. vädret, slitage, brist på service eller allt på en gång. Är det elekroniskt relaterat, mekaniskt eller både och? :3freak Jag undrar var någonstans jag ska gå vidare.

Har jag inte varit tillräckligt snäll mot henne? Snälla Bullen, hjälp mig
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Låter väldigt mycket som elfel tycker jag, men det behöver inte vara enkelt för det. Har du kollat gnistan på respektive stift när du har dragit runt motorn?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tänker svårstartad kall = dåligt komp. Och det vet du ju. Grenrören blir varma allihopa = inte elfel.

Du har några slitna cylinderlopp, mycket blowby och sotar stiften, chokar man blöter man ner dem.

ELLER så är toppen dålig..

En tändspole som jobbar i en trycklös topp blir inte varm, och tvärtom. Eller tvärtom?

Imponerande felbeskrivning är det hur som helst, och ett mirakel att ens känna av dem variationerna, jag körde en sån som femtonåring några dagar, och minns än idag hur vansinnigt slö jag tyckte den var:banana
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Låter väldigt mycket som elfel tycker jag, men det behöver inte vara enkelt för det. Har du kollat gnistan på respektive stift när du har dragit runt motorn?

Ja eller hur, särskilt eftersom bara ena tändspolen blev varm av att dra runt startmotorn under komptestet. Antingen borde båda vara kalla eller båda vara varma tycker jag.
Ja alla stift ger gnista mot toppen. Frågan är om den räcker för att tända soppan. Kan det kanske vara tändinställningen som rubbats på något sätt?

Soppa verkar den ju få i alla fall eftersom den går igång och går att köra och blir mer svårstartad MED choke.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag tänker svårstartad kall = dåligt komp. Och det vet du ju. Grenrören blir varma allihopa = inte elfel.

Du har några slitna cylinderlopp, mycket blowby och sotar stiften, chokar man blöter man ner dem.

ELLER så är toppen dålig..

En tändspole som jobbar i en trycklös topp blir inte varm, och tvärtom. Eller tvärtom?

Imponerande felbeskrivning är det hur som helst, och ett mirakel att ens känna av dem variationerna, jag körde en sån som femtonåring några dagar, och minns än idag hur vansinnigt slö jag tyckte den var:banana

Ahaaa....Ajdå. Det kanske är lika bra att riva toppen och cylindrarna för inspektion innan jag börjar peta med ventiljustering. Du tror inte det bara kan vara kolvringarna då? Med tanke på att den gick bra ena dagen och sen var det bara skit nästa, kanske bara 20-30% av effekten kvar på nolltid. Jag känner bara instinktivt att cylinderslitage borde komma mer successivt och gradvis bli slöare.

Haha. När det gäller effekten beror det såklart på vad man jämför med. Det är en jävla pigg 400a bara man varvar den.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ahaaa....Ajdå. Det kanske är lika bra att riva toppen och cylindrarna för inspektion innan jag börjar peta med ventiljustering. Du tror inte det bara kan vara kolvringarna då? Med tanke på att den gick bra ena dagen och sen var det bara skit nästa, kanske bara 20-30% av effekten kvar på nolltid. Jag känner bara instinktivt att cylinderslitage borde komma mer successivt och gradvis bli slöare.

Haha. När det gäller effekten beror det såklart på vad man jämför med. Det är en jävla pigg 400a bara man varvar den.


Kolvringar och relaterade packningar lär kosta över 2000:- kanske mer?

Sen är den bara värd 5.000:- ändå:fakta

Känns det som en rolig grej att fixa den, som man kan känna ibland med vissa hojar, så riv den.

Annars sälj den, du får säkert 3000:- och köp ett annat sänke, Gärna encylindrig.

Alla dessa pendlarhärken från tidiga åttiotalets enorma försäljningsboom hade inget med hojkultur att göra, det var brytningsfelsförsedda ingenjörer som köpte dem för att köra till LM Ericsson.

Ingen service " japaner bara går och går" sen blev de stående 20 år med trasiga startmotorkopplingar i carporten, barnen flyttar ut, villan säljs och hojen hamnar på blocket.

Nu är problemet Att ingen kommer vilja renovera dem, även om man river motorn själv, polaren honar och så vidare, så kostar några kolvar och nåt lager inkl packningarna så många tusen att det aldrig lönar sig ekonomiskt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du har en mörk fläck på plasten i mitten av membranet. Läcker det in nåt? Ska vara rent och fint, kolla min:
IMAG0657.jpg

Varvräknare som beter sig knas har hos min haft med glappande/ärgade kontakter och tändkablar/tändhattar att göra. Det är väl värt att gå igenom och rengöra. Nya tändhattar kostar ca femtilappen styck. Inte heller dumt att kolla ändarna på tändkablarna. Kapa några millimeter om det ser ut att behövas. Har några tändspolar liggandes om det skulle vara intressant att prova med andra.
Du kanske har bättre kompmätare än jag, men jag hade lite svårt att komma åt ordentligt på tvåan och trean. Men värdena låter ju inte så bra, som du säger. Fast kolla ventilspel är ju lättare än att komma åt cylindrarna. Du måste ju ändå ta av ventilkåpan först. Säg till om du vill testa med andra tändspolar, har några liggandes.

Min fick jag ordning på, och har sen inte haft startproblem vare sig det är nollgradigt eller 30+, bara varit frågan om mer eller mindre choke. Hoppat igång har den gjort på sekunden, och vare sig för start eller körning alls känslig för slask eller skyfall, så väderpåverkan kan du stryka ur listan.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Nu är problemet Att ingen kommer vilja renovera dem, även om man river motorn själv, polaren honar och så vidare, så kostar några kolvar och nåt lager inkl packningarna så många tusen att det aldrig lönar sig ekonomiskt.

Å andra sidan har det aldrig lönat sig ekonomiskt att köpa någon typ av fordon överhuvudtaget. Det är alltid en dålig investering. Ju nyare, desto högre värdeminskning. Men det är inte därför man gör det heller, då köper man guld. :hihi Jag fixar hellre upp gamla bettan än att sälja henne som skrot.

Du har några slitna cylinderlopp, mycket blowby och sotar stiften, chokar man blöter man ner dem.

ELLER så är toppen dålig..

Det konstiga med det är att om det är mycket blowby som sotar stiften pga slitna lopp så borde Cyl. 2+3 med dålig komp ha sotiga stift. Nu är det 1+2 som har sotiga stift varav 1an hade bra komp och 3an med dåligt komp hade det finaste stiftet.

Förmodligen är kolvringarna ganska slitna och loppen kanske sett bättre dar eftersom det var sån skillnad med olja i cylindrarna men det kanske kan vara något med toppen också. Ventiltätningar?

Du har en mörk fläck på plasten i mitten av membranet. Läcker det in nåt? Ska vara rent och fint, kolla min:

Precis, den mörka fläcken är oljeblandad bensin som också hade droppat från slangen som går från luftboxen dit vevhusventilationen går. På golvet fanns en fläck oljeblandad bensin som mest luktade bensin vilket för mig att misstänka att ventiltätningar är dåliga eller att vevhusventilationen spottar. Däremot hade jag för mycket olja i motorn och det helt enkelt var därför den rann över i vevhusventilationen och in i förgasarna. Men den började dricka en massa olja i samband med effektförlusten, innan oljebytet.


Varvräknare som beter sig knas har hos min haft med glappande/ärgade kontakter och tändkablar/tändhattar att göra. Det är väl värt att gå igenom och rengöra. Nya tändhattar kostar ca femtilappen styck. Inte heller dumt att kolla ändarna på tändkablarna. Kapa några millimeter om det ser ut att behövas. Har några tändspolar liggandes om det skulle vara intressant att prova med andra.
Du kanske har bättre kompmätare än jag, men jag hade lite svårt att komma åt ordentligt på tvåan och trean. Men värdena låter ju inte så bra, som du säger. Fast kolla ventilspel är ju lättare än att komma åt cylindrarna. Du måste ju ändå ta av ventilkåpan först. Säg till om du vill testa med andra tändspolar, har några liggandes.

Tack:) det ska jag komma ihåg. Det kanske kommer till det snart. Det är ju nästan omöjligt att hitta reservdelar till dessa. Jag har bl.a. letat ventilshims i timtal utan resultat idag. Har du något tips? Ventilspelet måste ställas in oavsett som sagt: ventilkåpan måste ändå av.
Kompmätaren jag har kopplas med slang till en nippel som gängas fast i tändstiftshålet. Jag tog bort tanken för att komma åt lättare.

Min fick jag ordning på, och har sen inte haft startproblem vare sig det är nollgradigt eller 30+, bara varit frågan om mer eller mindre choke. Hoppat igång har den gjort på sekunden, och vare sig för start eller körning alls känslig för slask eller skyfall, så väderpåverkan kan du stryka ur listan.

Jag skulle gärna komma dit jag med. Det blir väl till att rycka tag i elen också och rengöra kontakter.

En snabb repetition av symptomen:
• Svårstartad kall
• Orkeslös motor
• Slukar bensin (ca. 0,9l/mil mot tidigare 0,55l/mil)
• Slukar olja
• Dålig komp i 2+3 (Godkänt komp med olja)
• Sotiga stift i 1+2
• Oljeblandad bensin i luftburk och förgasare
• Kall tändspole till 2+3 efter komptest
• Oljan blir snabbt svart och luktar soppa
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Att den slukar olja pekar på att kolvringar är kass, möjligen ventiltätningar också.

Att oljan luktar soppa = kassa ringar, mycket blowby, riv och byt ringar, mät cyl 2+3.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är ju nästan omöjligt att hitta reservdelar till dessa. Jag har bl.a. letat ventilshims i timtal utan resultat idag.
Det är för att den inte har shims!:) Den har mutter och skruv. Fick du med originalverktygen? Däri finns ett litet verktyg som är till just den muttern.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
• Slukar bensin (ca. 0,9l/mil mot tidigare 0,55l/mil)
Behöver ju inte vara samma fel, men förra sommaren var min lika törstig. Visade sig att membranet i soppakranen blivit ihåligt, och alltså rann det bensin in i förgasarna även den vägen, via vacuumslangen alltså.
Apropå reservdelar så finns det lite här och var. Vissa saker är gemensamt för de flesta gs och gsx:er från den här tiden, tex soppakran. Så lelles reparationssats för exempelvis gsx550 passar perfekt. Tändspolar är samma sak.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ventiiilerna! Kolla dem. Det skulle mycket väl kunna vara orsaken till alla dina symptom...
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
kolla det med kranen enl tidigare inlägg kolla även nålventilerna på de sotiga stiften
den gick ju rent ena dan o inte andra ,den dåliga kompen kommer inte helt plötsligt ,om du inte har kokat den
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Det är för att den inte har shims!:) Den har mutter och skruv. Fick du med originalverktygen? Däri finns ett litet verktyg som är till just den muttern.


HAHA. Det faktumet gör det ju helt plötsligt mycket svårare att hitta shims. Nästan så man ska sluta leta och göra rätt istället. Lite smådumt att inte kolla manualen först. :huvet Men tack.
Tyvärr fick jag inte med några originalverktyg men det ska nog gå ändå.

Behöver ju inte vara samma fel, men förra sommaren var min lika törstig. Visade sig att membranet i soppakranen blivit ihåligt, och alltså rann det bensin in i förgasarna även den vägen, via vacuumslangen alltså.
Apropå reservdelar så finns det lite här och var. Vissa saker är gemensamt för de flesta gs och gsx:er från den här tiden, tex soppakran. Så lelles reparationssats för exempelvis gsx550 passar perfekt. Tändspolar är samma sak.

Membranet i soppakranen var bra och höll tätt. kranen läcker inte och ger bensin som den ska. Däremot går den inte att vrida på alls. Sitter som berget på "ON". Om det nu spelar någon roll.

Snackade med en trevlig snubbe på MCShopen när jag skulle be om pris på kolvringar. Han hade en likadan hoj och trodde inte alls det var något fel på motorn i sig och särskilt inte kolvringarna. Min har gått 6000 mil och han har aldrig hört talas om någon av dessa motorer som någonsin behövt byta kolvringar eller kolvar på även efter många tusen mil. Han tyckte det lät som att jag tappat en trottel. Han tipsade om plastbiten som håller trottlarna i membranet som kan gå sönder och trotteln ligger löst i förgasaren. Jag kollade och de var "tyvärr" hela. Nu tycker jag åter igen att det lutar åt elfel eftersom motorslitage inte kommer över en natt och något som gått hur bra som helst helt plötsligt tappat all effekt inte tyder på mekaniskt slitage.
Så jag mätte upp tändspolar och tändhattar med följande resultat:

Tändspole
1+4 primär: 4,5-5,5 Ohm och sekundär: 33 600 Ohm
2+3 primär: 4,5-5,5 Ohm och sekundär: 33 400 Ohm

Manualen säger att primären ska ligga mellan 3-7 Ohm och sekundären mellan 30 000-60 000 Ohm.

Tändhattarna låg på 1: 9,45 Ohm, 2: 9,25 Ohm, 3: 9,08 Ohm, 4: 9,14 Ohm

Tändspolarna är alltså teoretiskt inom gränsvärdena men primären ligger lågt. Eftersom det tydligen inte går att lita 100 på mätresultat kan det då alltså ändå vara tändspolarna? Tändhattarna ser ut att de också vara original men jämna tal och i synbart fint skick. Stiften tänder allihop men de kanske tänder svagt.

kolla det med kranen enl tidigare inlägg kolla även nålventilerna på de sotiga stiften
den gick ju rent ena dan o inte andra ,den dåliga kompen kommer inte helt plötsligt ,om du inte har kokat den

Nålventilerna ser normala ut men jag vet inte om man visuellt kan se slitage som påverkar.

Jag har inte hunnit meka på hojen än men ska både justera ventilspel och justera elektrodavståndet på stiften och se om det blir skillnad.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Testa byt plats på tändspolarna då, se om den som går på 2+3 också blir varm på 1+4.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Testa byt plats på tändspolarna då, se om den som går på 2+3 också blir varm på 1+4.

Det var efter komptestet som jag noterade att bara den ena tändspolen blev varm. Under komptest är ju ingen av tändspolarna kopplade till någon cylinder utan alla jobbar "fritt" med alla stiften urdragna så det borde inte spela någon roll vad cylindrarna har för komp.

Det bästa vore att testa att byta till en som garanterat funkar helt enkelt.
Kan det vara CDI'n som tagit stryk av någon kortis?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det var efter komptestet som jag noterade att bara den ena tändspolen blev varm. Under komptest är ju ingen av tändspolarna kopplade till någon cylinder utan alla jobbar "fritt" med alla stiften urdragna så det borde inte spela någon roll vad cylindrarna har för komp.

Det bästa vore att testa att byta till en som garanterat funkar helt enkelt.
Kan det vara CDI'n som tagit stryk av någon kortis?

Min erfarenhet av CDI är att antingen funkar den eller så funkar den inte alls.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Är det verkligen CDI?

Skulle gissa på brytarlöst tändsystem / TCI / elektronisk tändning, eller vad det brukar kallas. Spolarna blir väl inte varma med CDI.

Jag hade en GSX 750 EF, och den hade aldrig ett problem med motorn, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med mekaniska fel. Enda problemet jag hade var med spänningsregulatorn och generatorn.

Låter ju som kolvringar på din, men för att vara säker kanske du ska göra komptestet igen. För det är ju rätt konstigt ändå att kolvringarna slits av att hojen står ute i snön.
Använde du en kompmätare som skruvas in i tändstiftshålet och tätar med o-ring? Körde du lika många varv motorvarv på varje cylinder? brukar behövas riktigt många varv, typ 10 -20 sekunder på startmotorn innan värdet är stabilt.

Angående startproblemen så startade min bara med choke när den var kall, fast bara helt utan gas. Om jag rörde gasen ville den inte. Efter att den hoppat igång fick jag släppa choken successivt, allteftersom tomgången blev högre. Brukade sällan behöva köra särskilt länge på startmotorn, men när det var riktigt kallt, som det verkar varit när du körde hojen, då fick jag köra länge. (Så det behöver inte vara ett tecken på att kolvringarna är slitna, menar jag.) Jag bänkade min en gång, och den fick en jämn fin kurva. Bänkoperatören sa att min maskin verkade gå bra.

På våren brukade jag vrida kranen till "pre", ta loss sadeln och hålla för inloppet till luftburken med handflatan, för att få lite extra "choke" och "sug" ner i förgasarna. Då var dom nämligen antagligen tomma på bensin, efter att den dunstat över vintern.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top