Stänga av passagerarairbagen på en Mercedes?

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej alla!

Undrar om det är någon som vet om det går att stänga av passagerar airbagen på en Mercedes CL-CLK årsmodell -1999-2004? (tänkte byta ut dagisbilen ifrån en Megane till något roligare) :)

/Pär
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Till att börja med så finns det många självutnämnda raketforskare där ute som tycker sig ha en uppsjö med smarta lösningar när det kommer till SRS = Chansa aldrig!

Om jag förstår det rätt så har eller hade MB s.k. "BabySmart seats" som med ett chip talade om för bilen *baby on board* så ge fan i krutet! Alltså deras egna produkt specifikt för deras bilar. Eftersom de har några år på nacken borde det finnas ett och annat att läsa om detta så man vet ifall de är att lita på.

När jag skruvade (inte MB) så var det noga med "fysisk" urkoppling, minst två personer skulle kontrollera att det blivit korrekt utfört, dokumentation till både verkstad och kund skulle fyllas i. Tillverkaren och ev. lagar o regler som bestämmer förfarandet, vi fick t.ex. inte demontera laddningen utan man kopplade helt enkelt ur kontakten och satte i ett motstånd istället.

På tal om kontakter så ryktades det då om felaktiga urkopplingar och då framförallt att man bara kopplat ur ena laddningen och trott att det var safe. Ingen aning om det gäller samtliga men i.o.m. att pass.kudden har större volym så kan det det handla om tvåstegsladdning, möjligen finns detta även på övriga beroende på krockvåldet.

Var minst 10 år sen jag mekade SRS sist så jag minns inte förfarandet någe särskilt men om nu MB har tagit fram dessa barnstolar specifikt för den bilmodell du köper så skulle jag tippa på att MB inte godkänner någon fysisk urkoppling av passagerarkudden.

Fråga Mercedes helt enkelt =)

http://www.mercedespress.info/sv/start/e/37/111786/
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jag har en Mercedes bilbarnstol som automatiskt koppar ur airbagen. Hade den i min förra Mercedes men använder den inte i min nya. (För barnen behöver den inte längre.) Tänkte sälja den så dra ett PM om du är intresserad.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Eller så sätter man bara stolen/stolarna i baksätet. Minskar risken för att man frestas vara där och pilla och hjälpa till med napp osv, under färd. Specialspegel på nackskyddet bak, löste övervakningsbehovet för vår del, så vi kunde se telningarna i backspegeln. :)
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Satte ungen bak och han har aldrig klagat. Och så slipper man hjälpa/gulla med ungen eftersom det inte går som TomK säger. Enda nackdelen är att han somnar direkt eftersom jag inte kan peta på han hela tiden så han inte somnar. Har 400m till dagis och han somnar fan på den sträckan ibland :huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top